2009-01-12, 14:49
Medlem
Lantbruks avatar
God eftermiddag.

Jag bor i ett gammalt hus och har för några minuter sedan gjort bort mig ganska så rejält. Både på under- och övervåningen har jag kaminer som jag eldar i varje dag, såhär under vintertider alltså.

Nu när jag lade i några vedbitar på kaminen på övervåningen, slog jag igen kaminsluckan - med tillhörande glashölje - ganska så häftigt, vilket resulterade i att glaset krossades i flera bitar.

Jag har alltid tagit den där kaminen som en självklarhet, och är nu helt handfallen i hur jag ska hantera detta. Kollade det första jag gjorde på om det fanns något märke på kaminen, men hittade inget.

Vadfan ska jag göra, jag kan ju fortfarande elda och så, men då det inte finns något glas som skyddar, kan jag ju inte direkt lämna huset, utifall att en glödbit skulle fara ut och tända eld på huset.

Så där förstördes den dagen , suck...

Känner mig väldigt tafatt, men är det någon som har ett förslag på hur jag ska göra?

Mvh
Citera
2009-01-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
God eftermiddag.

Jag bor i ett gammalt hus och har för några minuter sedan gjort bort mig ganska så rejält. Både på under- och övervåningen har jag kaminer som jag eldar i varje dag, såhär under vintertider alltså.

Nu när jag lade i några vedbitar på kaminen på övervåningen, slog jag igen kaminsluckan - med tillhörande glashölje - ganska så häftigt, vilket resulterade i att glaset krossades i flera bitar.

Jag har alltid tagit den där kaminen som en självklarhet, och är nu helt handfallen i hur jag ska hantera detta. Kollade det första jag gjorde på om det fanns något märke på kaminen, men hittade inget.

Vadfan ska jag göra, jag kan ju fortfarande elda och så, men då det inte finns något glas som skyddar, kan jag ju inte direkt lämna huset, utifall att en glödbit skulle fara ut och tända eld på huset.

Så där förstördes den dagen , suck...

Känner mig väldigt tafatt, men är det någon som har ett förslag på hur jag ska göra?

Mvh

Limma ihop glaset med värmetåligt lim?
Citera
2009-01-12, 15:02
Medlem
b0gfettos avatar
Mät det och åk till en glasmästare (eller vad det heter)?
Citera
2009-01-12, 15:12
Medlem
Lantbruks avatar
Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av KhemSedjet
Limma ihop glaset med värmetåligt lim?

Men dessvärre gick glaset sönder i massa småbitar, som desutom for in i elden. Att limma ihop det är dessvärre inget alternativ...

Mvh
Citera
2009-01-12, 15:16
Medlem
Lantbruks avatar
Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Mät det och åk till en glasmästare (eller vad det heter)?

Jo, men i typiskt småländskt snålhetsmanèr så vill man ju inte slösa pengar på detta, känner på mig att det kan bli väldigt, väldigt dyrt..., dessutom är jag osäker på hur glaset ska vara fastetsat...

Mvh
Citera
2009-01-12, 15:18
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Tack för svaret.

Jo, men i typiskt småländskt snålhetsmanèr så vill man ju inte slösa pengar på detta, känner på mig att det kan bli väldigt, väldigt dyrt..., dessutom är jag osäker på hur glaset ska vara fastetsat...

Mvh

Mät och ring och fråga först så du får en hum om priset iaf. Du kan väl ta med dig luckan så hjälper dom dig att montera?
Citera
2009-01-12, 15:19
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Tack för svaret.

Mvh

Men samtidigt är det ju värt väldigt mycket för dig. Ring en glasmästare och få en offert.
Citera
2009-01-12, 19:14
Medlem
Lantbruks avatar
Ja, ni har så rätt så , självklart har jag gjort detta nu...

Det är ju en gammal jävla kamin, och det står som sagt inget märke på. Så jag kunde inte beställa en redan befintlig storlek på glaset, och jag var således tvungen att skruva bort locket (rostiga muttrar som satt som berget, spända fjädrar, fullt av sot o.s.v. ) på kaminen, så att glasmästaren skulle kunna mäta upp och i sin fila ner en glasskiva som passade locket.

Mäkta irriterande, när man har jobbat en hel dag och bara vill koppla av, när en sådan här sak händer...

Men, jaja... ha det bra .

Mvh
Senast redigerad av Lantbruk 2009-01-12 kl. 19:17.
Citera
2009-01-13, 00:27
Medlem
Plastskiva

Sätt någon fin tillklippt plastskiva istället. Lycka till!
Citera
2009-01-13, 09:28
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggefisk
Sätt någon fin tillklippt plastskiva istället. Lycka till!

Så kan man inte göra? Den smälter väl på någon minut?
Citera
2009-01-13, 09:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja, ni har så rätt så , självklart har jag gjort detta nu...

Det är ju en gammal jävla kamin, och det står som sagt inget märke på. Så jag kunde inte beställa en redan befintlig storlek på glaset, och jag var således tvungen att skruva bort locket (rostiga muttrar som satt som berget, spända fjädrar, fullt av sot o.s.v. ) på kaminen, så att glasmästaren skulle kunna mäta upp och i sin fila ner en glasskiva som passade locket.

Mäkta irriterande, när man har jobbat en hel dag och bara vill koppla av, när en sådan här sak händer...

Men, jaja... ha det bra .

Mvh

Orkar inte leta just nu, men det finns några norska hemsidor som handlar om kaminer och där finns det en hel del bilder på dem och du kan nog kanske hitta fabrikatet där och då är det lättare att söka reservdelar. Kaminer är mycket vanliga i Norge vilket gör att det är lätt att få tag på reservdelar därifrån. Glaset är nog härdad värmetåligt glas (om det gick sönder i småbitar som härdat glas brukar göra). Dessa glasrutor går dock att beställa.

Tills du fixat detta så kan du täta hålet med en tillklippt plåtbit.
Citera
2009-01-21, 20:34
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Orkar inte leta just nu, men det finns några norska hemsidor som handlar om kaminer och där finns det en hel del bilder på dem och du kan nog kanske hitta fabrikatet där och då är det lättare att söka reservdelar. Kaminer är mycket vanliga i Norge vilket gör att det är lätt att få tag på reservdelar därifrån. Glaset är nog härdad värmetåligt glas (om det gick sönder i småbitar som härdat glas brukar göra). Dessa glasrutor går dock att beställa.

Tills du fixat detta så kan du täta hålet med en tillklippt plåtbit.

Okej, tack så mycket Megaforce .

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här