• 1
  • 2
2009-01-12, 03:47
Medlem
midnighttrains avatar
Gång efter gång kan jag inte sluta upp med att förvånas över folks trångsynthet. Folk som bara måste ha märkesvaror. Många av mina bekantar ratar alla budgetmärken totalt utan någon som helst tanke. De ser alla produkter av Eldorado/Willys/Euroshopper/Xtra som rent skit och betalar gladeligen tredubbla priset för att få sin produkt.
Förstår inte folk som tar för givet att det skulle vara sämre bara för det är billigare. Det är så mycket mer än just innehållet som påverkar priset. Förpackning, marknadsföring, tillverkning, effektivitet. I vissa fall så kan man tillochmed anta att det är exakt samma produkt eftersom allt förutom etiketten är lika.

Dock så finns det vissa produkter av dessa lågbudgetmärken som är rent ut sagt oätliga, men eftersom dom är så billiga så kostar det inte mycket att testa.

Jag går efter metoden att alltid välja den billigaste produkten när jag handlar. Om jag blir tillfredsställd av den smakmässigt så fortsätter jag köpa den annars så klättrar jag upp en nivå till nästa produkt.

Detta gäller inte bara mat utan allt annat där det finns flera prisalternativ, har man ingen riktig grund att välja den dyrare produkten varför bör man?

Händer ofta att vänner pekar på produkter i mitt hushåll och frågar "varför jag köper sån här skit för" när det aldrig ens provat märket. Folk är långt ifrån källkritiska; "Om en produkt visas i tv så måste den vara bra!"

Någon som mer stör sig på det här?
Citera
2009-01-12, 03:56
Medlem
ClosingTimes avatar
Billigast är nödvändigtvis inte sämst, men många gånger får man vad man betalar för.
Citera
2009-01-12, 04:02
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClosingTime
Billigast är nödvändigtvis inte sämst, men många gånger får man vad man betalar för.

sant. men betalar du 10kr för en budgetprodukt och 20kr för en märkesprodukt så kan det förefalla sig så att flera kronor av märkesprodukten inte går till innehållet utan till tv-reklam, snygg förpackning, feta löner osv.
Citera
2009-01-12, 04:08
Medlem
Bajsfacistens avatar
Billigast är ofta mycket sämre. Jag tycker det stämmer tillräckligt ofta att det ger fog för iden. Ju billigare det är desto sämre och mindre brukar det smaka. Däremot är det ju inte sagt att dyrast är bäst.
Citera
2009-01-12, 04:35
Medlem
Ösps avatar
Jag håller med TS till stor del. Gör som han/hon gör också.

En sak jag inte köper billigt är pasta för det brukar löna sig mycket att lägga till en tia. Den bästa tonfisken är däremot coops egna. Inte den billigaste men ändå.
Citera
2009-01-12, 05:55
Medlem
väst göta kloster eller va osten heter är lätt godast o jag köper aldrig in någån annan än den o jag betalar lätt dubbla priset för den än för nån annan knaprig skit ost :I
Citera
2009-01-12, 06:34
Medlem
Förbannads avatar
Jag tycker att matprodukter i de flesta fall håller bättre kvalité desto mer det kostar. Eller det finns ju en gräns också. Däremot finns det jättemycket billiga produkter som smakar/funderar minst lika bra som de dyrare. Många verkar ha ett visst förinställt hat gentemot till exempel "eldorado". Men men, det är ju bara de själva som förlorar pengar på det, så jag ska inte klaga.

Finns det för övrigt något som eldorado inte tillverkar? Däckventiler möjligtvis
Citera
2009-01-12, 09:36
Medlem
Sconemans avatar
Ett problem med billighetsmärkena är ju att man aldrig vet vad som är i dem. Felix tomatpuré smakar alltid samma. Coops egna kommer från den tillverkare som ger dem lägst pris för tillfället, tillverkad av de råvaror den fabrikanten fått till absolut lägsta pris.
Det gör att smaken inte alltid är densamma vilket kan vara ett helvete att jobba med.
Dessutom tycker jag inte om butiker som försöker bestämma vad jag ska köpa, jag vill ha de märken jag tycker om, inte det som de fått till bästa pris och smetat sin egen etikett på.

/ Sconeman.
Citera
2009-01-12, 12:05
Medlem
Riddarens avatar
När det kommer till hel och halvfabrikat har du åt helvete fel. Märken som Eldorado kan knappt jämställas med kattmat. Var ute och seglade med en kille för några år sedan som enbart hade köpt konserver från nämnda märke. När den färska maten tog slut började helvetet. Ravioli med stora benbitar, senor och näsborrar. Brun guacamole utan avokadosmak. Krossade tomater som var så pass sura att en endast en slev gjorde såsen oätlig.

När det kommer till kött är detta extra tydligt. Det finns dock ett undantag som stavas sydamerikanskt nötkött.

Konsum, detta skämt, har alltid varit min nemesis. Av någon anledning ligger alltid ett Konsum närmast när jag har brottom. Har man 10 varor på sin inköpslista kan man vara säker på att man endast kommer hem med 5. Antingen finns inte det man söker eller så är det av en sådan undermålig kvalitet att man blir gråtfärdig.

Jag lider med er som bor på söder. Ni har Kajs Varg men utöver det lever ni i gastronomisk misär. Har bland annat besökt tre matvaruaffärer och i princip blivit skrattad åt när jag frågade efter sardeller. Sedan, tvi tvi tvi, har vi äckelpalatset nummer ett, Konsum på Folkungagatan. Har en vän som bor bredvid så man har tvingats ner till den helveteshålan ett par gånger. Åk dit och kolla in köttdisken! FY FAN!
Citera
2009-01-12, 16:24
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Konsum, detta skämt, har alltid varit min nemesis. Av någon anledning ligger alltid ett Konsum närmast när jag har brottom. Har man 10 varor på sin inköpslista kan man vara säker på att man endast kommer hem med 5. Antingen finns inte det man söker eller så är det av en sådan undermålig kvalitet att man blir gråtfärdig.

Trevligt att stöta på en fellow konsum hatare. Jag blir seriöst förvånad om jag ser Köttfärs i något av mina lokala piss konsum i örnsberg/midsommarkransen. Det är ju för fan pinsamt! Det enda de har gott om är färdigrätter och annat jävla slask.

Nu ska jag dock till min bror och antar att jag kommer handla på samma konsum du nämnde på Storgatan(?) vid Östermalmstorg. Blir förvånad om de har färdiggrillad kyckling och baguetter. Om tiden hade varit på rätt sida hade man halkat in på saluhallen istället.

Fan, man saknar verkligen frankrike ibland.
Citera
2009-01-12, 16:48
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
När det kommer till hel och halvfabrikat har du åt helvete fel. Märken som Eldorado kan knappt jämställas med kattmat. Var ute och seglade med en kille för några år sedan som enbart hade köpt konserver från nämnda märke. När den färska maten tog slut började helvetet. Ravioli med stora benbitar, senor och näsborrar. Brun guacamole utan avokadosmak. Krossade tomater som var så pass sura att en endast en slev gjorde såsen oätlig.

När det kommer till kött är detta extra tydligt. Det finns dock ett undantag som stavas sydamerikanskt nötkött.

Jag lider med er som bor på söder. Ni har Kajs Varg men utöver det lever ni i gastronomisk misär. Har bland annat besökt tre matvaruaffärer och i princip blivit skrattad åt när jag frågade efter sardeller. Sedan, tvi tvi tvi, har vi äckelpalatset nummer ett, Konsum på Folkungagatan. Har en vän som bor bredvid så man har tvingats ner till den helveteshålan ett par gånger. Åk dit och kolla in köttdisken! FY FAN!

Ja, du har tamejfan rätt. Kommer ihåg att det låg en Konsum på Kungsholmen förut och det var nog bland det värsta jag har sett. Hela affären var full av damm, utgånga varor, otrevlig personal etc. Inte undra på att de konkade.

Tur att det inte finns några Konsum här...
Citera
2009-01-12, 17:21
Bannlyst
Jag håller med trådskaparen i viss mån. Bland annat föredrar jag euroshoppers krossade tomater. I jämnförelse med dyrare märken tycker jag dom är godast. Samma sak med samma märkes schampoo, där man får en hel liter för ynka 15 kronor! .. just det, icke att förglömma deras utsökta 500 grams ravioli i tomatsås, som man får för 7.50 i närmaste icabutik!

Sen hade jag ochså konsum som hatobjekt förut, men jag tycker att dom har skärpt sig på senare tid, och har inte alls den där blå-vita stämpeln över sig numera.
Senast redigerad av Paraflex 2009-01-12 kl. 17:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in