Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-12, 02:42
Avstängd
Daniel501s avatar
Hej alla!

Min bror gav mig en lap top att anvanda, anda felet ar att jag INTE kan gora i princip nagonting, inte ladda ner filer, kolla youtube(kan inte ladda ner adobe osv osv) det ar en XP operativ system..

Finns det nagot satt jag kan fa upp sparren som sparrar mig fran att gora allt jag kan gora som admin??

Svar uppskattas!
Citera
2009-01-12, 02:47
Medlem
boks avatar
Du har inte sökt efter svar eller hur? Gör det, så lär du finna svar i överflöd hur du skall lösa detta!

Ett exempel är att du kan logga in på administratörskontot som inte kräver lösenord. Detta finner du mer info om när du använder sökfunktionen.
Citera
2009-01-12, 03:27
Avstängd
Daniel501s avatar
For att besvara din fraga Bok, jag sokte och hittade en del svar.. men som inte funkar eftersom jag inte kan ladda ner program dar jag kan branna skivor och har ingen floppy. Men om du tror eller vet att det finns andra knep, var sa god och dum forklara mig!

Skall dock lyda ditt rad och soka pa lite mer.

Tack,
Daniel.
Citera
2009-01-12, 04:48
Medlem
dobbelinas avatar
Prova clicka Ctrl+Alt+Del 2 gånger vid inloggningsbilden

Skriv in användarnamnet Administrator/Administratör utan lösenord
och se om du kommer in.
(Funkar inte om du har satt eller glömt bort lösen för admin kontot)
Senast redigerad av dobbelina 2009-01-12 kl. 05:21.
Citera
2009-01-12, 05:01
Medlem
Förbannads avatar
Vore det inte enklast att be din bror fixa detta? Eller vill han inte att du ska ha full access?

Testa starta datorn i felsäkert läge och se ifall bror din har angivit lösenord på administratör.
Citera
2009-01-12, 13:18
Medlem
boks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Vore det inte enklast att be din bror fixa detta? Eller vill han inte att du ska ha full access?

Testa starta datorn i felsäkert läge och se ifall bror din har angivit lösenord på administratör.

Detta simpla knep jag syftade på ^^
Citera
2009-01-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Hej alla!

Min bror gav mig en lap top att anvanda, anda felet ar att jag INTE kan gora i princip nagonting, inte ladda ner filer, kolla youtube(kan inte ladda ner adobe osv osv) det ar en XP operativ system..

Finns det nagot satt jag kan fa upp sparren som sparrar mig fran att gora allt jag kan gora som admin??

Svar uppskattas!

prova ctrl+alt+del på inloggnings skärmen där kontona visas.
då skall du få upp en inloggare där du skriver admin i användarnamn. prova UTAN namn först (har inte din bror anget addmin lösen så kommer du in) annars admin som lösen eller något din bror kan tänkas hittat på.
Citera
2009-01-12, 16:15
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastspade
prova ctrl+alt+del på inloggnings skärmen där kontona visas.
då skall du få upp en inloggare där du skriver admin i användarnamn. prova UTAN namn först (har inte din bror anget addmin lösen så kommer du in) annars admin som lösen eller något din bror kan tänkas hittat på.

Fel! Administrator på ett engelskspråkigt system, Administratör på svenska system. Kan ju tilläggas att detta enbart funkar på Professional versionen på XP. Annars får man starta i felsäkert läge.
Citera
2009-01-12, 23:11
Medlem
Smått besviken på vissa svar här eftersom de flesta inte riktigt hjälper honom

Nå, du vill ha till gång till allt? Mitt tips är att göra ett nytt account på datorn..?
Starta om datorn, när den startas klicka F8 snabbt om och om igen tills några alternativ kommer upp. Välj fel säkert läge, när den är startad gör du såhär:
START->KÖR/RUN skriv in "CMD" Kommandotolken ska då startas och där skriver du
net user flashback /add
net localgroup administrators ELLER administratörer flashback /add
måste inte vara just så, kan också vara lokalgrupp eller liknande, du får testa dig fram! Om det nu är så att du inte vill att din bror ska märka att du kan ladda ner eller något sådant eftersom han gav dig en begränsad laptop, så gör du så hära:
START->KÖR/RUN skriv in "REGEDIT"
Nu ska du nagigera till detta ställe
HKLM\Software\Microsoft\WindowsNT\Curren tVersion\Winlogon\SpecialAccounts\Userlist
Där, högerklicka på det blanka och välj "Nytt" och skapa ett DWORD-värde Döp det till det du valde för namn, i vårat läge "flashback" högerklicka på det välj "ändra". I rutan där till vänster som det står "data" sätt in siffran 0.
Nu för att komma in på accountet måste du komma till stället där du väljer Accounts i starten. För att komma dit, om du direkt startar i "Gästläget" så väljer du logga ut i "START".När du väl är på stället som man väljer accounts i gör du: CTRL+ALT+DELETE. Förhoppningsvis så kommer en ruta upp, en sådan som du loggar in på hos en skola. skriv då in som i vårat läge, "flashback" och inget lösenord så ska du komma in!

Fråga gärna, ska dock sova snart.

Ber om ursäkt att jag skrev så schlaffsigt, ska ändra imorgon!

Lycka till!
Citera
2009-01-12, 23:19
Bannlyst
Prova med att tanka Hiren's bootCD.. med den kan du ta bort admin-lösenord och sedan är det bara att tuta och köra...
Citera
2009-01-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktors90
Prova med att tanka Hiren's bootCD.. med den kan du ta bort admin-lösenord och sedan är det bara att tuta och köra...

han kan inte tanka
Citera
2009-01-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Fel! Administrator på ett engelskspråkigt system, Administratör på svenska system. Kan ju tilläggas att detta enbart funkar på Professional versionen på XP. Annars får man starta i felsäkert läge.

Helt rätt lite slarvigt skrivet fungerar som sagt på pro och det är viktigt att stava rätt på respektive språk med stor bokstav.

Fungerar dock på många system då folk inte bryr sig om att lägga in ett admin password utan kör egna konton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in