2009-01-11, 23:49
Medlem
Tjo!
Tänkte lägga in ubuntu på min dator och funderar lite på filsystem..

Är det stora prestandaskillnader mellan ext3 och ext4? Egentligen vill jag köra ext3 så att jag kan mount:a i windows också (för det finns inga ext4-drivrutiner för windows än va?), men om man tjänar mycket i prestanda på ext4 så kan det vara värt det ändå.

Hur är det xfs? bättre eller sämre, snabbare eller långsammare, än ext3 och ext4? och går det att mount:a i windows?

Tack på förhand

puss
Citera
2009-01-12, 03:23
Medlem
pollts avatar
googlade lite och hittade åtminstone en benchmark-test av några av filsystemen du nämnde ovan.
Har själv ingen erfarenhet av ext4, och hur det funkar ihop med windows är inget jag någonsin brytt mig om heller, så kan tyvärr inte uttala mig.

Artikeln med testet hittar du iaf här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ext4_benchmarks&num=1
Citera
2009-01-12, 21:53
Medlem
Tack så mycket!
Det var ungefär så långt jag kommit med google, men har sett lite olika resultat.

Så nu återstår bara frågan om mounting i windows... nån som har koll?
Citera
2009-01-12, 22:43
Medlem
laxmackans avatar
Det ända jag hittar är detta. Som du borde hittat själv redan.

http://www.linuxjournal.com/article/9449

Citat:
Ext2fsd does not only read ext2 partitions, but also Ext2 was one of the first de facto Linux filesystems, and many new Linux filesystems, such as ext3 and ext4 are backward-compatible with it. Thus, the driver can work with ext3 and possibly ext4.
Citera
2009-01-27, 01:21
Medlem
ah, hittade liknande information på annat håll. så alltså går det förmodligen inte med varken ext4 eller xfs då.
eller det går ju att mounta ext4 som ext2, men inte om man har utnyttjat nya funktioner.

tack för hjälpen iaf!
Citera
2009-05-12, 00:18
Medlem
Gör så här.

Kör ext3 men mounta skiten som ext4. Då får du ut en av prestanda ökingen. Missar bara prestanda ökingen för stora filer via extents.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in