2009-01-11, 18:12
Bannlyst
Världens sämsta rubrik, jag vet.

Jag undrar vilka ämnen man kan läsa på komvux för att få en extra kurs "gjord". Tex läser jag kemi A och fysik A, så har jag automatiskt matte B(nu vet jag inte alls om dessa är så), osv. Detta var bara ett exempel... Vilka enstaka kurser kan jag läsa och få en på "köpet"? Har nämligen hört att vissa kurser ihop gör så att man får en extra kurs gjord, utan att ha gjort den.
Citera
2009-01-11, 18:33
Medlem
Jaitro++s avatar
Det stämmer inte.
Citera
2009-01-11, 18:54
Medlem
Tazquas avatar
Vafan har du hört detta någonstans?
Citera
2009-01-11, 19:05
Medlem
goE-s avatar
Aah, du tänkte på samma sätt som när man läser en civilingenjörs- och en civilekonomsexamen så får man en medicinsk doktorstitel på köpet?

På riktigt Lustgasad? Är du allvarlig?
Citera
2009-01-11, 19:08
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Världens sämsta rubrik, jag vet.

Jag undrar vilka ämnen man kan läsa på komvux för att få en extra kurs "gjord". Tex läser jag kemi A och fysik A, så har jag automatiskt matte B(nu vet jag inte alls om dessa är så), osv. Detta var bara ett exempel... Vilka enstaka kurser kan jag läsa och få en på "köpet"? Har nämligen hört att vissa kurser ihop gör så att man får en extra kurs gjord, utan att ha gjort den.

Läser du matte b, c och d så skulle man kunna säga att du får matte a "på köpet". Måste vara så du menar?
Citera
2009-01-11, 19:10
Medlem
Jaitro++s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Läser du matte b, c och d så skulle man kunna säga att du får matte a "på köpet". Måste vara så du menar?
Problemet är att du måste läst matte a innan du börjar på fortsättningskursen.
Citera
2009-01-11, 19:14
Medlem
Plutuss avatar
Läser man Fysik får man väl exempelvis Ellära och dylikt "på köpet"? Eller jag har kanske fel. Tror jag har läst det någonstans i alla fall.
Senast redigerad av Plutus 2009-01-11 kl. 19:43.
Citera
2009-01-11, 19:21
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Läser man Fysik får man väl exempelvis Ellära och dylikt "på köpet"? Eller jag har kanske fel. Tror jag har läst det någonstans i alla fall.
Nåväl, det bör väl snarare tolkas som att ellära är ett moment i kursen fysik. Att en skola på happy hour-manér "bjuder" på tredje kursen gratis är lika sannolikt som att Lars Ohly besitter en kanins intelligens.

Det är dock ingen omöjlighet att kurserna i kemi och fysik har moment från matte A, men det ställs då sannolikt som förkunskapskrav istället för på-köpet-erbjudande.
Citera
2009-01-11, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus

Ja det är så jag menar. Att läser jag kurs X och kurs X, så har jag gjort momenten från en annan X kurs(som jag inte gjort), därav får jag den X kursen på "köpet". Vilka sådana finns det?
Citera
2009-01-11, 19:41
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Aldrig hört talas om, men jag vet att det finns vissa kurser med överlappande innehåll. Exempelvis fanns diskret matematik och matematik F på mitt gymnasium, men lärarna avrådde från att läsa båda då innehållet i mångt och mycket överlappade. Så rent kunskapsmässigt är det väl så att man kan få kurser "på köpet". Men man får definitivt inte studiepoängen för båda om man bara läser den ena.

Ger det svar på frågan?

* Jag minns inte exakt hur det var med de där mattekurserna, jag har inte läst dem själv utan refererar bara till en bekant som läst dem.
Citera
2009-01-11, 19:46
Medlem
Plutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Nåväl, det bör väl snarare tolkas som att ellära är ett moment i kursen fysik. Att en skola på happy hour-manér "bjuder" på tredje kursen gratis är lika sannolikt som att Lars Ohly besitter en kanins intelligens.

Det är dock ingen omöjlighet att kurserna i kemi och fysik har moment från matte A, men det ställs då sannolikt som förkunskapskrav istället för på-köpet-erbjudande.
Ja, givetvis var det så jag menade.
Citera
2009-01-11, 21:08
Medlem
Jag har aldrig hört något liknande, skulle det stämma så borde man ha hört det ett par gånger tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in