2009-01-11, 16:02
Medlem
Jovanos avatar
Tja

Det blir att slänga sig på rubriken direkt. Nu är det såhär att jag har verkligen noll koll på vad jag vill göra med livet. Jag går varje dag och undrar på olika yrken men kommer oftast fram till att jag inte vill göra det. Varför? Jo oftast är det för att när tanken "Ska jag göra detta i resten av livet?" kommer upp så tvekar jag. Och ibland undrar jag om det är för hård konkurans. När jag slutade 9an tog jag en linje pga en praktikplats jag hade något år tidigare och som alla vet så växer man upp vilket har gjort att jag har noll intresse för yrket.

Jag är nyfyllda 20 nu och jag vill inte göra något sådant igen så därför är jag så uber-försiktig med mitt val. Just nu är jag anställd på ett bemanningsföretag och det tog mig inte mer än nåra månader att inse att jag vill ha ett lite mer välbetalt jobb för det man gör.

Jag har intressen på vad jag vill jobba med men man måste vara realistisk.

Så nu till grejjen; Skulle ni kunna tipsa mig om yrken? Kanske ge lite info, någon sorts erfarenhet, vad borda man satsa på? etc.

Var inte blyga!
Citera
2009-01-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jovano
Tja

Det blir att slänga sig på rubriken direkt. Nu är det såhär att jag har verkligen noll koll på vad jag vill göra med livet. Jag går varje dag och undrar på olika yrken men kommer oftast fram till att jag inte vill göra det. Varför? Jo oftast är det för att när tanken "Ska jag göra detta i resten av livet?" kommer upp så tvekar jag. Och ibland undrar jag om det är för hård konkurans. När jag slutade 9an tog jag en linje pga en praktikplats jag hade något år tidigare och som alla vet så växer man upp vilket har gjort att jag har noll intresse för yrket.

Jag är nyfyllda 20 nu och jag vill inte göra något sådant igen så därför är jag så uber-försiktig med mitt val. Just nu är jag anställd på ett bemanningsföretag och det tog mig inte mer än nåra månader att inse att jag vill ha ett lite mer välbetalt jobb för det man gör.

Jag har intressen på vad jag vill jobba med men man måste vara realistisk.

Så nu till grejjen; Skulle ni kunna tipsa mig om yrken? Kanske ge lite info, någon sorts erfarenhet, vad borda man satsa på? etc.

Var inte blyga!
Vad har du själv för erfarenhet? Skola? Betyg? etc.

Vad är det som säger att du måste jobab med samma sak under resten av livet? Och är det ett bättre alternativ att jobba kvar på bemanningsföretaget, hittar du inget bättre så lär ju det vara vad du gör resten av ditt liv.
Citera
2009-01-11, 16:10
Medlem
Andr345s avatar
Det jag skulle säga är att välja en väg där du enkelt kan byta arbetsuppgifter alternativt kunna ta dig uppåt relativt lätt.

Om jag ska tala för mig själv så väljer jag ett jobb som är intellektuellt utmanande. Monotont grisgöra går fetbort. Lönen är sekundär, bara man trivs med jobbet.
Citera
2009-01-11, 16:31
Medlem
Jovanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vad har du själv för erfarenhet? Skola? Betyg? etc.

Vad är det som säger att du måste jobab med samma sak under resten av livet? Och är det ett bättre alternativ att jobba kvar på bemanningsföretaget, hittar du inget bättre så lär ju det vara vad du gör resten av ditt liv.

Jag har inga problem att studera. Har rätt bra betyg. Och om jag på något sätt framgick som att jag vill jobba i ett bemanningsföretag så ursäktar jag
Citera
2009-01-11, 16:57
Medlem
sasos avatar
beror på vad du vill studera till
läkarutbildningen tar ungefär 9år och efter studier är du garanterad jobb.
Citera
2009-01-11, 17:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jovano
Jag har inga problem att studera. Har rätt bra betyg. Och om jag på något sätt framgick som att jag vill jobba i ett bemanningsföretag så ursäktar jag

Du kan val satsa pa civilingenjor? Har du inga problem att studera borde det ju vara lugnt, och det verkar ju som att det inte finns nagon som helst "typisk" arbetsplats for dem, plus att de val har ganska hog medianlon.
Citera
2009-01-11, 17:39
Medlem
Jaitro++s avatar
Eftersom du är osäker och rädd att göra fel val (vilket är 100 % förståeligt - vem är inte det!) skulle ett yrke med varierade arbetsuppgifter vara något kanske?

Håller med jumpcut.
Jag skulle nog satsat på en arkitekturutbildning (civ.ing). Bra betalt och troligtvis ett roligt jobb där du själv får vara med och påverka. Höga antagningskrav, närmare 20,0 om jag kommer ihåg rätt.

Läkaryrket är ganska monotont. Om du väljer att bli läkare finns det olika specialiteter som varierar en del, men om du tröttnar måste du omskola dig till en ny - det tar dock inte fem år att omskola sig eftersom många specialiteter har väldigt mycket gemensamt. Som läkare är det dock inte nödvändigt att arbeta med patienter - det finns mer 'fria' specialiteter.
Senast redigerad av Jaitro++ 2009-01-11 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in