Dom flesta i den här tråden bör läsa den här artikeln:
http://en.wikipedia.org/wiki/Introversion <- gå ner till fliken introversion.
Jag känner igen mig i din situation stilllife. Jag är också rätt så tyslåten av mig och under min gymnasietid så var det en konstant press på mig att jag måste vara mer social och en mer framstående person, vilket ledde till att man koncentrera sig mer på det än själva plugget. Jag tror många här känner igen sig i varandra. Jag ska försöka berätta om min nuvarande situtation och tidigare situation och hoppas att det hjälper någon. Jag är ingen vidare skribent så ha överseende.
Jag är nu i 20års åldern och pluggar på kth, mina vänkrets består av 3st jävligt bra polare, två har jag fått ifrån lumpen och en har jag haft sen grundskolan. Sen har jag min "fest krets" så att säga, då jag känner att jag vill nog hitta på något denna helg, men det är så pass ytliga kontakter så jag räknar dom inte som kompisar utan bara personer att hänga med på stan.
Hur som helst, här börjar resan:
Jag växte upp i en förort i Stockholm med en ensamstående mor. Min mor hade skiljt sig ifrån min far precis efter jag föddes pga för mycket alkohol ifrån min fars sida. Jag har svårt att beskriva början av min uppväxt eftersom jag inte kan komma ihåg i detalj men jag skulle väll inte kunnda påstå att den var ”normal” men den var inte speciellt hemsk heller. Jag var som en vanlig pojke och hade vänner på dagis som jag kunde leka med och känna mig trygg med. Det som jag nu på senare tid har kunnat inse som jag inte kunnat reflektera över då var att det faktiskt fattades några känslor ifrån min mors håll. Hon va absolut inte taskig mot mig men kunde inte på något sätt utrycka sina känslor mot mig. Hon gav mig hushåll och mat. En högt utvecklad food and cleaning droid.
Tiden gick och jag började i skolan, lågstadiet var väll som dagis nästan när det gäller sociala sammanhang. Det var i mellanstadiet som jag tidigast kan minnas att jag hade det svårt att passa in. Jag var för det mesta alltid utlämnad och glömd.
Tiden gick där också och jag levde på. Det riktiga stora problemen kom i högstadiet. Klasser hade blandats och nya ansikten kom in i världen. Även tjejer hade ju nu också börja kommat på tankarna. Jag försökte att umgås med tidigare kända ansikten ifrån min förra klass men kom aldrig riktigt med i någon av de nybildade grupperna. Och som en liten utstött 13åring så är man lätt ett lätt byte, jag blev klassens NO:1 mobboffer. Det va inte en speciellt trevlig tid. Knytnävslag, hot och annat trakkaserande var vardag. Det pågick tills slutet av 9:an. Mina klasskamrater gick vidare till gymnasiet och jag fick stanna kvar. Jag hade godkänt i 2 ämnen….
Det året som gick efter då jag igentligen skulle ha gått ut 9:an är nog en av mina längsta år jag någonsin haft. Min vardag gick ut på att gå till skolan gå på lektion och sen på rasten ställe mig i ett trapphus som fanns i skolan för att få vara ensam. Gick hem och åt middag i mitt rum där jag låste in mig tills nästa dag. Min värld var ytterst liten och instängd. Detta säger väll också en liten del om min mor också. Hon reagerade inte någonting alls på det. Hon gjorde ju iallfall god mat.
Jag kom in på ett gymnasium näst kommande år. Ett som jag ville komma in på också. Under min tid här hade jag väldigt svårt att bete mig. Mina senaste preferenser för att få vänner var ifrån mellanstadiet. Ganska ouppgraderat. Jag försökte så gott jag kunde iallfall. Alla är ju nervösa de första dagarna i en ny miljö så man kom lätt in i en krets till att börja med. Men ju säkrare folk blev med varandra så hängde jag inte riktigt jag med, jag hade en grupp att hänga med men aldrig vara delaktig i. Men jag var rätt så nöjd med min klass ändå, blev ju iallfall inte mordhotad så fort jag gick runt hörnet, jag trivdes det första året och reflekterade inte så mycket på hur jag agerade gentemot andra. Andra året börjar min mentor undra varför jag är så tyst och tycker jag ska vara mer framåt, visst jag hade märkt det själv och visste jag va det men hade inte orkat ta fatt i det hela. Men såklart ville jag ju vara som alla andra och jag kände mig ju lite utanför gruppen. Jag tog en funderare och kom fram till att jag ska ge mig fan på det. Jag försökte att prata mer och verkligen pressa mig till att ta del av saker, men jag klarade det verkligen inte, jag blev snabbt utstött för att folk tyckte jag var jobbig och inte fattade hur man betedde sig. Detta gjorde mig riktigt deprimerad ( jag va redan lite nere innan pga mycket av mina tankar gick åt att tänka på mobbningen). Åren gick i gymnasiet, jag mådde inte särskilt bra men hade väll liksom börjat acceptera min situation lite. Jag hade förbättrats lite på det sociala planet men var absolut inte jämnförbar med andra.
På något vänster så fick jag göra lumpen iallfall. Inrycksdagen var precis efter skolan och det va här jag rensakade mig själv som mest. Även fast reflektionen kom en liten tid efter lumpen så var det här jag fick många preferenser. Det va också här jag mötte en av mina idag bästa kompisar. En som bara kunde acceptera att jag är som jag är, och det gör absolut ingenting.
Mina reflektioner kom bara ngr månader efter lumpen. Jag är en sån som gillar och bara sitta ner och tänka mycket. Detta har jag gjort ofta genom alla mina år. Mycket av min tankekraft har gått åt till att tänka på vad som var fel på mig. Men det va inte föräns nyligen jag faktiskt kunde komma överfunn med mig själv och om vem jag faktiskt var. Jag kunde nog för första gången i mitt liv känna: Fan jag är nog inte en sån jävla pjåkig typ ändå.
Min slutsats med det hela var att livet som vi fått så har vi alla olika egenskaper och färdigheter, alla är begränsade eller icke existerande. Utifrån det vi vet så kan vi också säga till oss sjävla: Det här är det jag har att arbeta med, detta är våran plattform i livet. Nu gäller det bara att erkänna dom för sig själv! Jag tex är introvert, lustdriven och känslosam men jävligt engagerad när jag gett mig fan på något. Och detta måste jag leva med livet ut.
Jag anser att sina starka och svaga sidor går hand i hand, det här är inte något man kan dölja så va en stolt människa istället och visa dina sidor. Varesig du är klantig eller dumdristig så är det en del av din personlighet, skäms inte över den. Och spela roll vad som har hänt tidigare i livet häng inte upp er på något sådant irrelevant.
Med detta så tog det inte lång tid innan min socialapress försvann. Jag fick mycket lättare när det gällde att umgås med folk för att jag inte kände att jag behövde prestera någonting , jag skaffade några fler ytliga kontakter, jag orkar dock inte ha fler än 3st bra kompisar som jag har idag. Jag är fortfarande ganska tystlåten ibland men jag tycker om att vara det, det är inget man behöver hänga upp sig på. Man kan ju absolut inte komma överens med andra, vissa är väldigt pratsamma av sig och vissa tycker att vi tystlåtna är konstiga, låt det va och koncentera dig på någon annan istället.
Slutord: Man behöver inte göra stordåd eller prata högt för att bli accepterad. Helt enkelt var er själva bara (hoppas jag förklarade hur ni ska gå tillväga med det)och häng inte upp er på saker,låt det flyta med tiden, gör det ni själva vill, för i slutändan handlar det om hur just du ska må bra.
Livet är inte hur man har det, det är hur man tar det.
Med vänlig hälsning/
Den glada ensamvargen
Jag vet att det blev för långt, och det är lite sent på natten nu så jag hoppas jag inte flumma till det!