2009-01-13, 22:04
Medlem
Citat:
Det finns miljoner olika sätt att göra miljoner som säljare så ge inte upp!

På Arbetsliv och studier får alla frågor oavsett innehåll svaret "civilingenjör!", "skit i den där utbildningen och bli civilingenjör istället" eller "det där är ingen riktig ingenjörsutbildning, det ska va' KTH eller Chalmers!".

Är du bra på att ta folk och anpassa dina produkter/tjänster till kundens behov kan du nog klättra upp långt i säljvärlden om det är karriär du vill göra...
Affärsrelationer på högre nivå handlar mycket om social förmåga och flexibilitet, jag skulle ha svårt att som inköpare behöva umgås och ha nära affärsrelationer med någon som spenderade sin ungdom med att sy in märken i overaller och skratta år studentspex...

Ja sant det är tamefasen det enda man hör på den här avdelningen att det är endast civil.ekonom/ing som kan göra nått vettigt med livet. Otroligt tröttsamt är det.
Jag ska snart börja arbeta som den lägsta sortesn säljare (dörrknackare )
Men jag hoppas man kommer in i den rollen. För yrket verkar vara rätt skojj ändå. men som sagt så är det verkligen inte många som skulle orka med eller klara av att klättra och ens ge det en channs. Men ska iaf testa nu de här månaderna å se om man kan utvecklas =)

Tänker fortfarande aldrig ens tänka tanken att gå en civ.utbildning. MEn finns det nån som har andra tipps på bra utbildningar osv för att kunna klättra högre lite snabbare? om jag nu visas ha fallenhet för yrket,
Citera
2009-01-13, 22:21
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
Ja sant det är tamefasen det enda man hör på den här avdelningen att det är endast civil.ekonom/ing som kan göra nått vettigt med livet. Otroligt tröttsamt är det.
Jag ska snart börja arbeta som den lägsta sortesn säljare (dörrknackare )
Men jag hoppas man kommer in i den rollen. För yrket verkar vara rätt skojj ändå. men som sagt så är det verkligen inte många som skulle orka med eller klara av att klättra och ens ge det en channs. Men ska iaf testa nu de här månaderna å se om man kan utvecklas =)

Tänker fortfarande aldrig ens tänka tanken att gå en civ.utbildning. MEn finns det nån som har andra tipps på bra utbildningar osv för att kunna klättra högre lite snabbare? om jag nu visas ha fallenhet för yrket,
Det är väl lite som Jthundera säger, att bara snacka kanske fungerar på vanliga konsumenter men vill man arbeta med b2b så behövs det mer sakkunskap.
Vill du sälja tandborrar så är det bra att ha bakgrund som tandläkare och vill du sälja mjölkmaskiner är det bra att ha varit bonde, detta eftersom det inger förtroende hos kunderna och att du vet vad du pratar om...

Jag kan inte förstå vad som inger förtroende om kunskap, förståelse, flexibilitet och erfarenhet med att vara siffernisse om man inte ska sälja miniräknare?
Citera
2009-01-13, 22:42
Medlem
självklart är det så att det inger ett visst förtroende med en viss bakgrund. Men som sagt jag har ingen lust att utbilda mig till nått superhögt som jag ändå inte kan komma in på med mitt betygs snitt (13,9)
MEn man kan ju få produkt utbildning hos de flesta vad jag fattat som?
Finns det nån bra annan utbildning som är bra att ha som grund om man vill jobba som account manager ellr liknande? och snälla komm inte å säg civ.ing/ekonom för det skite jag fullständigt i eftertsom det är inget alternativ för mig.
MVH
Citera
2009-01-16, 05:26
Medlem
nån som vill svara kanske ?
Citera
2009-01-16, 08:27
Moderator
Falukropps avatar
Jo, det känns som kvalifikationerna som krävs för exempelvis butikssäljare har skiftat över från kompetens och kunskap om de saluförda produkterna till ett fördelaktigt yttre och förmodade låga krav på arbetsgivaren.

Istället för att ta in en medelålders kille som vet allt om exempelvis ljud och bild så tar man in en snygg grabb med låga löneanspråk, som är lätt att sparka när det passar arbetsgivaren.

Jag har själv varit med om att försäljaren i järnaffären inte visste vad jag snackade om när jag ville ha maskinskruv med hållfasthet 10.9.
Citera
2009-01-16, 10:31
Medlem
Jthunderas avatar
En kunnig säljare får du betala för. Med de marginaler de har så blir det inte lätt. Säljaren blir istället en administratör av köpet. Typ kassan på ICA.

Du kan inte förvänta dig att en kille på El-giganten kan samma saker som en på Hifi-klubben.

Jag var på banken igår och de visste knappt vad de snackade om heller. Hon kunde i princip dra vad som stod i deras folders.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in