2009-01-12, 01:25
Medlem
Prodelins avatar
Säljare är tyvärr inte så smarta i skallen.
Citera
2009-01-12, 01:44
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Trevlig inställning till säljare här va haha.

Övriga säljare (telefon,butik) bytar för det mesta jobb eller går vidare till högre utbildningar.

Har sett den här stavningen lite varstans på forumet. Är det "Goa-gubbar" som är i farten?
Citera
2009-01-12, 01:45
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Vad grundar du det på?
Citera
2009-01-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Har sett den här stavningen lite varstans på forumet. Är det "Goa-gubbar" som är i farten?
Förmodligen den sena timmen.
Låter skiftar bättre?
Citera
2009-01-12, 09:03
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Förmodligen den sena timmen.
Låter skiftar bättre?

Varför inte slå till med ett "byter" istället?

Ang säljare så beror det helt på branschen.
Men accountmanager inom 5år från att du började på ett ställe är väl ett rimligt mål?
Säljchef inom 10 sisådär?
Sen krävs det mycket för att börja gå ner och harva igen.
Citera
2009-01-12, 09:11
Medlem
SingleStars avatar
Nja, vi äldre säljare kollar in filmen Office Space och sedan slutar vi gå till jobbet bara rakt av.

Sjunde rundan hos plastikdoktorn var jobbigast.

Skulle ha avlivats efter femte säljjobbet men arbetsgivarens giljotin hade gått sönder.
Citera
2009-01-12, 09:40
Medlem
Jthunderas avatar
Bra jobb som säljare gömmer sig oftast under:

Account Manager. Ansvar för ett gäng små och medelstora kunder.

Key Account Manager. Ansvar för få men stora kunder.

Area Sales Manager. Beror på strukturen. Kan vara ansvariga för kunderna i ett område själv eller ha folk under sig som är ansvariga för dem. Områdena kan vara allt från städer till land. Är ute själv.

Sales Manager eller Business Manager. Har det övergripande ansvaret för större områden. Är inte själv ute mer än när det verkligen hettar till.

Alla dessa förutsätter att det gäller dyra saker mellan företag och inte Key Account för att man jobbar på TV avdelningen på Siba.
Citera
2009-01-12, 12:33
Medlem
retep1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

precis, vad grundar du det på?
Alla arbetsplatser jag varit på är de allra flesta säljare civilekonomer i grunden ( finns många ingenjörer med ) , då man har en civilutbildning blandat jobb som säljare är ruskigt eftertraktade och välbetalda.

Vad gör du själv? inget,va?
Är det några som är kompetenta, driftiga och håller en hög intelligensnivå samt kan tjäna pengar, är det säljare. Och då pratar vi inte telefonsäljare eller gatusäljare, utan riktigt säljjobb.
Citera
2009-01-13, 21:04
Medlem
Måste man vara civilekonom/civil.ing för att kunna göra stora pengar som säljare? =/ finns det inga andra vägar? eftersom jag inte är något matte snille tänke jag inte läsa upp matten för dessa utbildningar.
Citera
2009-01-13, 21:44
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
Måste man vara civilekonom/civil.ing för att kunna göra stora pengar som säljare? =/ finns det inga andra vägar? eftersom jag inte är något matte snille tänke jag inte läsa upp matten för dessa utbildningar.
Det finns miljoner olika sätt att göra miljoner som säljare så ge inte upp!

På Arbetsliv och studier får alla frågor oavsett innehåll svaret "civilingenjör!", "skit i den där utbildningen och bli civilingenjör istället" eller "det där är ingen riktig ingenjörsutbildning, det ska va' KTH eller Chalmers!".

Är du bra på att ta folk och anpassa dina produkter/tjänster till kundens behov kan du nog klättra upp långt i säljvärlden om det är karriär du vill göra...
Affärsrelationer på högre nivå handlar mycket om social förmåga och flexibilitet, jag skulle ha svårt att som inköpare behöva umgås och ha nära affärsrelationer med någon som spenderade sin ungdom med att sy in märken i overaller och skratta år studentspex...
Citera
2009-01-13, 21:50
Medlem
Testmonsters avatar
Jag sa upp min position som säljare på Microsoft. Ska iväg och ta ett dykcert som divemaster och jobba med det framtill hösten då studierna börjar.
Citera
2009-01-13, 21:53
Medlem
Jthunderas avatar
Nej du måste inte vara en av de två men det är vanligast. En examen får du räkna med dock. Du kan vara allt från kemist till tandläkare. Helt beroende på vad du säljer. Jag har aldrig träffat någon under 40 som spelar i den högre ligan och inte har examen. Med det utbudet på sökande som arbetsgivarna har blir det så. Dessutom behöver du kunskaper inom ekonomi, organisation, affärsplanering, strategi och tråkigast, administration.

Matten på civ.ek behöver inte vara svår. Välj rätt kurser. Det handlar mer om att vara noggran och metodisk. Vissa uträkningar kan vara flera sidor långa men det är bara plus och minus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in