2009-01-10, 22:29
Medlem
Andr345s avatar
Sitter och leker med tanken att nu till hösten sätta mig i skolbänken. Min lekmanna-logik säger mig att det är nu det är fördelaktigt.

Efter 5 år på universitetet har väl förhoppningsvis vinden vänt och företag börjar anställa. Jobbar just nu i butik vilket jag inte kan göra hela livet.

Har väl i och för sig redan bestämt mig för att börja studera men vill ändå höra lite tankar kring detta.

Hur tror ni konjunkturen ser ut om ett halvt decennium?
Citera
2009-01-10, 22:40
Medlem
Jaitro++s avatar
Bättre än den är nu troligtvis
Vad ska du bli?
Citera
2009-01-10, 22:46
Medlem
grodan80s avatar
om det lönar sig att studera beror på vad du ska studera till. oftast finns det prognoser för hur arbetsmarknaden ser ut för ett specifikt område några år framöver. så vad ska du bli?
Citera
2009-01-11, 02:17
Medlem
Andr345s avatar
Har siktat in mig på industriell ekonomi alternativt civilekonomi men lutar mest åt det förstnämnda. Dvs man kan hamna lite var som helst.

Är ju såklart rädd att utbilda mig in i en bransch som är gravt skadeskjuten.
Citera
2009-01-11, 02:40
Medlem
-jOE!s avatar
Jag vill nog påstå att det alltid är rätt att plugga, oavsett konjunkturen. Men visst, pluggar du nu och blir klar om 3-5 år så borde arbetsmarknaden se annorlunda ut. Kör på!
Citera
2009-01-11, 02:55
Medlem
Andr345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodan80
om det lönar sig att studera beror på vad du ska studera till. oftast finns det prognoser för hur arbetsmarknaden ser ut för ett specifikt område några år framöver. så vad ska du bli?

Satt och letade lite studier på hur man tror konjunkturen kommer att se ut framöver och fann denna från DN skriven 2007.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=686200

Se så fel man hade
Citera
2009-01-11, 13:19
Medlem
Aja Bajas avatar
En utbildning på 2-3 år verkar idealisk för att sen komma ut lagom till nästa högkonjunktur. Med en 5årig utbildning riskerar du att komma ut lagom till nästa lågkonjunktur.
Citera
2009-01-11, 13:35
Medlem
Andr345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
En utbildning på 2-3 år verkar idealisk för att sen komma ut lagom till nästa högkonjunktur. Med en 5årig utbildning riskerar du att komma ut lagom till nästa lågkonjunktur.

Enligt vår vän Wikipedia är det vanligtvis 4-8 år mellan 2 konjunkturbottnar/toppar. Vilket betyder att nästa botten infaller mellan 2013-2017. Så visst, det kan hända att jag blir klar mitt i lågkonjunktur.

En annan aspekt med detta är ju, hur sugna är företag att ta in personer i praktik under sprudlande lågkonjunktur? Kan det faktiskt vara positivt att plugga under högkonjunktur och därmed lättare knyta företagskontakter vilka man har stor nytta av sen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konjunktur
Citera
2009-01-11, 16:11
Medlem
Det är alltid rätt att studera och om du får jobb eller ej är helt upp till dig själv.
Jag vet att många av de större och mest eftertraktade företegen anställer även nu när det är kris och allt vad det heter, dock så anställer de enbart de bästa. Ge bara järnet i skolan och se till att skapa ett bra cv så kommer du att få jobb oavsett hur konjunkturen ser ut.
Citera
2009-01-11, 16:43
Medlem
williamwallaces avatar
Civilingenjörer är alltid eftertraktade, så kör på det.
Citera
2009-01-11, 18:34
Medlem
Blixten1987s avatar
Jag har samma tanke som "trådskaparen" att fortutbilda mig bakom skolbänken nu i höst...man vill ju liksom inte hålla på med samma enformiga jobb tills man pensionerar sig.

Lika bra att ha mycket med sig i ryggsäcken, så kan man om man vill shifta runt bland olika yrken.
Citera
2009-01-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Det var en väldigt kort konjunkturcykel du menar att vi har om han skulle vara klar till nästa högkonjunktur om 3 år men redan i en lågkonjunktur om 5 år.

Varför stirrar folk sig blinda på att komma ut i en högkonjunktur? Visst det är lättare att få jobb då men ambitiöst folk kommer alltid att få jobb. Att prioritera en kortare utbildning för att det är lättare att få jobb då är som att skjuta sig i foten då man under en kortare utbildning hinner tillgodogöra sig mycket mindre kunskap och inte hinner upp på D-nivå där det riktigt roliga och nyttiga kurserna är. Utan D-nivå är det också mycket svårare att få de roliga jobben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in