2009-01-11, 13:06
Medlem
tripleas avatar
Hur gammal är du? Yngre personer brukar ha mycket lätt att vänja sig vid att bära linser, för äldre kan det vara svårare.

Hur är synen med ditt astigmatiska öga jämfört med ditt icke astigmatiska öga? Jag antar att du har astigmatism eftersom du har en torisk lins. Gissningsvis är det den toriska linsen som snurrar runt lite, då blir synen på det ögat oskarp.
Citera
2009-01-11, 16:47
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Hur gammal är du? Yngre personer brukar ha mycket lätt att vänja sig vid att bära linser, för äldre kan det vara svårare.

Hur är synen med ditt astigmatiska öga jämfört med ditt icke astigmatiska öga? Jag antar att du har astigmatism eftersom du har en torisk lins. Gissningsvis är det den toriska linsen som snurrar runt lite, då blir synen på det ögat oskarp.

Jag är 20 år, så det problemet är det nog inte. Kan vara som du säger med torisk lins, jag vet inte så mycket om sånt. Vet inte vad astigmatisk är. Han sa jag är närsynt på båda ögonen men på ena ögat har jag även brytningsfel så då måste jag ha torisk lins på det ögat. Kanske blir såhär om man har hälften av varje?
Citera
2009-01-11, 17:39
Medlem
despots avatar
Jag har använt toriska linser, hade lite astigmatiskt på mitt ena öga. Men nu kör jag på vanliga Air Optix-linser och det funkar bra är nog bara för att jag hade så litet astigmatiskt fel...

Men jag kan inte komma ihåg att jag hade jobbigt att fokusera på nära håll med mina linser i början (har aldrig haft det f.ö)
Citera
2009-01-11, 18:05
Medlem
SimpleMans avatar
Jag kan ha samma problem ibland. Man får helt enkelt "ställa om" ögonen, om man kisar lite så ser man direkt skillnad. Optikern sa att jag har så för att jag har endagslinser och då kan man inte rå på brytningsfelet som jag annars har. Men med månads linser så kan man fixa det, alltså höger och vänster linser.
Citera
2009-01-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Kan du arbeta vid datorn utan linser sa gor det. Anvand varken linser eller glasogon mer an du behover helt enkelt.

Marsch pannkaka till optikern och beratta vad som ar fel.

Varför ska man inte använda glasögon? Även om man ofta klarar sig utan t.ex. glasögon i de flesta fall så är det bra att använda dom efter som man inte anstränger ögonen lika mkt, vilket kan leda till trötthet.

Jag har förövrigt astigmatism (då får man toriska linser) och mina linser gled runt så mkt att jag inte kunde ha dom. Har du toriska linser måste dom sitta rätt, snurrar de runt så de blir de är roterade 90 grader fel ser du ännu sämre med dom än utan. Kör bara glasögon nu istället.
Senast redigerad av eldiablo 2009-01-11 kl. 18:21.
Citera
2009-01-11, 20:34
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldiablo
Varför ska man inte använda glasögon? Även om man ofta klarar sig utan t.ex. glasögon i de flesta fall så är det bra att använda dom efter som man inte anstränger ögonen lika mkt, vilket kan leda till trötthet.
Enligt min optiker (Synsam i Solna Centrum) så spänner man ögonmusklerna mer med glasögon/linser så därför bör man inte använda hjälpmedel på nära håll om man inte verkligen behöver. Iaf om man som jag är närsynt.
Citera
2009-01-11, 20:39
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Jag har använt toriska linser, hade lite astigmatiskt på mitt ena öga. Men nu kör jag på vanliga Air Optix-linser och det funkar bra är nog bara för att jag hade så litet astigmatiskt fel...

Men jag kan inte komma ihåg att jag hade jobbigt att fokusera på nära håll med mina linser i början (har aldrig haft det f.ö)

Jag har inte problem med nära/långt bort, utan när det är saker med hög kontrast som tv:n osv. Det känns mycket bättre så fort jag kommer utomhus, men när jag är inomhus har jag problem. Känns också som om man har för mycket vätska i ögat, känns som om det är för vått liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av SimpleMan
Men med månads linser så kan man fixa det, alltså höger och vänster linser.

Jag har månadslinser.

Citat:
Ursprungligen postat av eldiablo

Jag har förövrigt astigmatism (då får man toriska linser) och mina linser gled runt så mkt att jag inte kunde ha dom. Har du toriska linser måste dom sitta rätt, snurrar de runt så de blir de är roterade 90 grader fel ser du ännu sämre med dom än utan. Kör bara glasögon nu istället.

Trivs inte med glasögon, känner mig snyggare utan.

Jag ska ringa optikern imorgon och fråga lite. Har också återbesök på torsdag eftersom man ska ha det när man haft linserna nån vecka.
Citera
2009-01-11, 20:43
Medlem
Bj_o_rns avatar
Har också linser men använder glasögon mest när jag sitter vid datorn. Min optiker (Synsam) sa att när man läser osv så blinkar man inte lika ofta och då kan linsen glida lite ur läge så att säga. Jag har också toric linser (på båda ögonen).

Men som några andra sagt, gå in/ring och snacka med din optiker!
Citera
2009-01-11, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Har torisk lins på ena ögat, och har varit hos optiker och gjort syntest och därefter fått linserna. Vad jag vet så sitter de åt rätt håll. Det lär man väl märka av att det skaver annars?
Annars kan du ta ut ena och kolla, det ska vara som en skål, och gå lite innåt längst upp. Är dom fel håll så går dom utåt! (inte helt ologiskt eller hur )
Citera
2009-01-11, 22:24
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bj_o_rn
Har också linser men använder glasögon mest när jag sitter vid datorn. Min optiker (Synsam) sa att när man läser osv så blinkar man inte lika ofta och då kan linsen glida lite ur läge så att säga. Jag har också toric linser (på båda ögonen).

Men som några andra sagt, gå in/ring och snacka med din optiker!

Ok. Det låter vettigt. Ja, jag ska ringa dem imorgon och se vad de säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Johnsson

Annars kan du ta ut ena och kolla, det ska vara som en skål, och gå lite innåt längst upp. Är dom fel håll så går dom utåt! (inte helt ologiskt eller hur )

Nä, har kollat det noga och till och med testat att sätta höger lins på vänster öga osv för att se om jag förväxlat dem, men det var inget sånt.
Citera
2009-01-27, 00:34
Medlem
prettygirls avatar
Moderatorsåtgärd:

Mode och livsstil - Medicin och hälsa.

/Mod
Citera
2009-02-08, 18:25
Medlem
arthuros avatar
Hallå där!

Jag tror jag vet precis vad problemet är! Jag tror att du skelar (eller vindar). Be din optiker kolla upp det eller besök en ortoptist.

Jag själv har opererats för skelning, men nu börjar den komma tillbaka. Eftersom jag inte orkar hålla på med att skaffa glasögon med inslipade prismor (eftersom skelningen kommer bli värre och värre kommer jag tvingas skaffa nya glas varje gång – dyyyyrt) så funderar jag på att skaffa linser och helt enkelt vänja ögonen vid skelningen. I dagsläget ser jag alltså dubbelt när jag skelar, vilket inträffar när jag är trött och inte orkar hålla ihop musklerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in