2009-01-10, 18:05
Medlem
Hallå där.

För att göra en lång historia kort.....

Jobbar som vårdbiträde på hemtjänsten här i byn, arbetsgivaren är helt enkelt kommunen. Går som timanställd (vikarie med andra ord..). Har jobbat där i ungefär 8månader nu och har väl jobbat mellan 160 och 170 timmar varje månad. I December toppade jag dock det hela med att jobba sammanlagt 177,5timmar. Mer än våran heltidsanställde med andra ord.

Eftersom jobben "delas ut" av ordinarie personal så hade inte chefen en aning om att jag jobbat så mycket förrens jag skickade timrapporten till henne. Hon tog det inte så positivt utan började direkt prata om att facket kan reagera på det etc etc. Idag pratade jag med en arbetskompis i telefon och chefen hade varit på henne och sagt att jag absolut inte får jobba såhär mycket igen. Arbetskompisen sa i princip åt mig att det är dags att börja se sig om efter ett nytt jobb...

Då är ju min fråga, hur många timmar får man jobba per månad innan facket börjar reagera? Kan börja med att tala om att jag fått ut min dygns/veckovila precis som lagen säger, så det kan ju inte vara där skon klämmer.

Någon här som har koll på detta?
Citera
2009-01-10, 18:24
Medlem
Kolla vad som står i kollektivavtalet för det kan skilja sig. Annars får du göra 165 timmar per månad. Allt utöver det är övertid och det kan du kräva retroaktivt. I ditt fall ska du ha 12,5 kval övertid. Klart facket kan gnälla för annars hade ju alla arbetsgivare haft timanställda istället för tillsvidareanställda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in