Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-10, 16:53
Medlem
hallå, min dator stänger av sig antingen direkt vid välkomst skärmen eller vad man ska kalla den, men ibland så hinner den in på skrivbordet och få upp bakgrunden innan den stänger av sig. När jag bara är inne på BIOS så kan jag vara där hur länge som hälst, så det är nog inget med kylningen. Det verkar nästan som om datorn tror att det är en skiva i fasst det inte är det, sen vill han boota från den och då blir det error. För ibland står det att han hitta en cd och sen prövar den att boota från den, och då står det error och börjar pipa. Jag Har prövat att byta så att den ska boota från hårddisken i förstahand , men det hjälper inte. Men det är satt så att hårddisken är 3rd master och cdläsaren är 1st master, kan det kanske funka om jag ändrar det? men jag tycker det skulle vara bengt, eftersom det alltid har varit så, jag har ju aldrig öppnat och ändrat på det.
Citera
2009-01-10, 16:55
Medlem
carbsons avatar
skumt virus kanske. testat att formatera om?
Citera
2009-01-10, 16:58
Medlem
talip_ks avatar
kommer du in i felsäkert läge?
Citera
2009-01-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talip_k
kommer du in i felsäkert läge?

Jag kan inte få fram de alternativen, när jag trycker på F8 står det typ, BIOS RUM checksum error, eller nått konstigt i den stilen, sen börjar den söka efter något att boota från och hittar en "floppy drive", sen när den försöker boota från den så står det Fail, Drive A error typ, och den börjar pipa, så då måste man stänga av den för att den ska sluta.
Citera
2009-01-10, 17:14
Medlem
carbsons avatar
börjar den pipa så är det nått hårdvarufel. dell är ju lite speciella med sina datorer. jag säger ring dells support!
Citera
2009-01-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
börjar den pipa så är det nått hårdvarufel. dell är ju lite speciella med sina datorer. jag säger ring dells support!

det är faktiskt en hp :P men dom lär väl också ha en support, men tror inte den är öppen på helgen. någon aning om vilken typ av hårdvarufel? det borde väl inte vara hårddisken eftersom man kommer till skrivbordet ibland, eller?
Citera
2009-01-10, 17:45
Medlem
crats avatar
hade samma problem! med min HP

var att nätaggregatet var för klent! hade grafikkort som krävde 500 watt....

testa byta aggregat!

lycka till
Citera
2009-01-10, 17:55
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashbah
det är faktiskt en hp :P men dom lär väl också ha en support, men tror inte den är öppen på helgen. någon aning om vilken typ av hårdvarufel? det borde väl inte vara hårddisken eftersom man kommer till skrivbordet ibland, eller?

a sorry. blanda ihop ditt inlägg med ett annat o det var en dell.
skitsamma..ja hp har en bra support.
jo det kan vara hårdisken. clusterfel o skit. men mer troligt är minnesfel.
http://www.memtest86.com/ gå in o ladda hem o bränn ut med ImgBurn elle dy. boota med skivan.
Citera
2009-01-10, 18:21
Medlem
Nu är det löst, tur är alltid det bästa. jag brände ut memtestet , sen när jag slog igång datorn för att köra det så ploppa det plötsligt upp om jag vill starta datorn i felsäkert läge :O så jag gjorde det och gjorde en systemåterställning till julafton, och då funka det :P men har ingen aning varför det inte gick med felsäkert läge förut. Men nu är det löst iallafall, tack alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in