Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-10, 11:42
Medlem
Amedis avatar
Jag har hamnat i ett ganska prekärt läge.

Jag har en längre rapport att skriva till nu på måndag. När jag skulle spara över mitt utkast på rapporten på ett USB-minne råkade jag spara den åt fel håll, dvs jag ersatte den nästan färdiga versionen med ett äldre utkast som redan fanns på USB-minnet.

Hjälp mig! Hur gör jag för att återvinna den förlorade rapporten? Går det att återställa datorn till ett visst klockslag som jag vet att vissa gör, och återställer det i så fall dokument eller endast program?

Jag har word 2007 och windows xp om det är till någon hjälp.

Tacksam för hjälp, det är brådskande
Citera
2009-01-10, 12:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Kolla i Word ifall di ställt in att den skall spara en backupkopia och titta sedan i det biblioteket.

Om du skrivit över originalfilen wordfilen med en annan är det inte stor chans att originalet kan återställas. Gör även en fritextsökning över hela din hårddisk och usb minnet efter något unikt ord som du skrivit i det färdiga dokumentet, har du tur kanske du hittar en tmp fil med delar eller hela ditt innehåll.

Jag rekommenderar att aldrig ha viktiga dokument bara på usb minne då dom kan försvinna och man kan dra ur dom innan allt är sparat om man är oförsiktig och då är filen borta. Dessutom bör man spara dokument i olika versioner så man kan gå tillbaka ifall man raderat något. Många goda råd men deom hjälper knappast dig att få tillbaka ditt dokumen men kanske något att tänka på inför framtiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in