Fan va glad jag är att jag slipper lägenhet nuförtiden. Har däremot bott i lägenheter runtom i Gbg i sammanlagt 10 år, mött de konstigaste människorna och fått mig ett par skratt genom åren.
1. Bodde i en lägenhet i Hjällbo i x antal år, hade en granne (stor svart kille) som spelade musik i princip jämt, det jobbiga var att det i princip bara var basljud. Tänkte att det var väl bara basen som nådde min lägenhet vägg i vägg. En dag var jag lite grinig och bankade på hos honom och skulle be honom sänka den jävla stereon. När han öppnade så märkte jag att det lät lika illa inne hos honom som hos mig, slutade med att jag hjälpte honom sänka basen och höja diskanten på hans stereo.
Snubben bjöd mig på te och vi satt och snackade ett tag, inga problem att prata bort en stund i trappen efter det.
Samma lägenhet, grannen på andra sidan, arabkärring i 70 års åldern. Hon öppnade alltid dörren till sin lägenhet på vid gavel när hon stekte sina "liba-bröd", hela trappuppgången luktade frityrolja och jävelskap i ett par dagar, sen var det dags för en ny laddning bröd.
Bad dom att hålla dörren stängd ett par gånger utan gehör, till slut fattade jag att fläkten hade pajat så jag ringde hyresvärden och bad han fixa den, gissa vem som fick nybakade bröd levererade till dörren efter det.
Fortfarande samma lägenhet, grannen under (svensk kille, smått alkoholiserad). Killen spelade Madonna - Ray of light på repeat ett par timmar varje kväll, gud va jag hatade den låten. Hatade snubben också. Satt och kollade på TV sent en kväll typ 02.00 när jag hör någon som försöker bryta sig in i min lägenhet. Gissa vem jag ser i nyckelhålet om inte snubben under. Jag tänkte att nu har han fått ett par glas för mycket och ska börja bryta sig in hos folk också. Öppnar dörren och hojtar till att:
-Vafan håller du på med?
Varvid killen svarar:
-Vafan gör du i min lägenhet.
Killen hade tatt ett par glas för mycket och gått en trappa för högt upp.
Dan efter kom han upp med en flaska vodka och sa:
- Här har du så att du kan återgälda påhälsningen vid tillfälle. Vi garvade rätt gott åt det när vi möttes i trappen ibland.
Lägenhet 2......... Åtekommer kanske senare.