• 4
  • 5
2009-03-02, 03:55
Medlem
MadamMims avatar
TS: Vart med om samma sak själv.
Det slutade i att horan satt och anmälde oss, dagar vi inte ens vart hemma.
Har man barn ska man akta sig för sådana människor, ett par samtal till soc gör ingen familj något bra....
Fick gå på möten med hyresvärden och då fick hon inte ur sig ett skit då vi hade soc med oss som "back up" då dom insåg hur orimligt allt var.
Slynan med familj flyttade, har inte haft något som helst problem med dom nya, dom har "inte hört ett ljud". Snarare dom som låter, hehe.
Citera
2009-03-02, 08:18
Medlem
MrOaikis avatar
Ingen ska behöva acceptera skrikande ungar. Givetvis måste man acceptera viss lyhördhet om man väljer att bo i lägenhet, men skrikande barn är inte ett sådant ljud. Hur grannarna gör för att få tyst på barnen är upp till dem. Gå ut på en promenad eller något.
Citera
2009-03-02, 11:23
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Angående det här med barn som stör...
Tänkte låna tråden lite och se vad ni har att säga..

Grannen ovanför mig har börjat få lite dåliga vanor till den grad att jag fått svårt att sova. Är ju dessutom gravid så när man har en baby som pressar på blåsan när man försöker sova så är det ju inte precis hjälpligt när det förs oväsen också.

Jag har inga problem med att deras unge(/ungar? ibland låter det som det är två) för liv om dagarna. Det är liv i trapphuset här emellanåt också från barn som springer runt och leker - inga problem där heller. Problemet med grannen ovanför är dock att ungen har sovrum ovanför oss (antar jag eftersom det är där det låterifrån) och att det varit i ett par veckor nu som det är mer regel än undantag att ungen hoppar i golvet från klockan 8/9 till midnatt och ibland enda fram tills jag går upp (kl 4) - på vardagar då, komiskt nog är det tystare på helger.

Jag skulle ha lite mer översyn om det är lite då och då och det är frågan om en obstinat liten rackare som inte vill sova. Men vissa gånger så låter det som ungen hoppar hopprep och föräldrarna hejjar på.. Det är inte lyhört här så allt man hör när det är tyst om kvällarna i övrigt är tonfallet på föräldrarna - och så då detta hoppande som förökar sig i vårt sovrum som blir till en resonanstrumma. Jag är inte säker på vilka det är som bor rakt ovanför oss, men det låter som om ungen är mellan 6-9 (min/max) i storlek.

När kan man klaga där? Vad är rimligt/orimligt tycker ni?

Du bör nog informera dig om vad det egentligen är som låter. Låter fullständigt osannolikt att ett barn skulle hoppa "hopprep" från kl 20 till 04. Barn sover i regel dom tiderna.
Citera
2009-03-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Du bör nog informera dig om vad det egentligen är som låter. Låter fullständigt osannolikt att ett barn skulle hoppa "hopprep" från kl 20 till 04. Barn sover i regel dom tiderna.

Tycker också att det är osannolikt att folk låter sina barn vara vakna på det viset. Men det är helt klart ett barn som leker. Det är inga små-studsar heller, det är ordentliga klamp.

Jag är inte speciellt lättstörd eller lättväckt, men det har hänt att jag vaknat runt 2 med ett ryck för att det låter som om ungen hoppar från någonting och riktigt stampar ner i golvet.. Det är inte lyhört i övrigt så det är inte så att man kan urskilja exakt vad som föregår så när jag säger hoppar hopprep så är det ungefär det enda jag kan komma på ett barn skulle kunna roa sig med som involverar att hoppa i 2 timmar i sträck konstant.

Att det är ett barn är jag som sagt säker på, man kan höra ungen tjoa medan detta föregår - bara tonfall mm, men tillräckligt för att man kan urskilja att det är ett barn. Speciellt då när man hör föräldrarnas röster som låter positiva och har dessa att jämföra med.
Citera
2009-03-02, 18:16
Medlem
Citat:

Inte alls säkert. Jag hade en gång en kärring till granne som lät sin sjuåriga pojke springa omkring alldeles själv ute på gatan mitt i natten. Minns speciellt en sommarnatt då klockan var över 01.00 och ungen stod nere vid porten och gastade om att mamman skulle öppna dörren! Det finns märkliga människor...
Citera
2009-03-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Inte alls säkert. Jag hade en gång en kärring till granne som lät sin sjuåriga pojke springa omkring alldeles själv ute på gatan mitt i natten. Minns speciellt en sommarnatt då klockan var över 01.00 och ungen stod nere vid porten och gastade om att mamman skulle öppna dörren! Det finns märkliga människor...

Det är lite därför jag inte är så väldigt pigg på att försöka gå upp och resonera med dem heller, är fortfarande inte säker på vilka det är som bor ovanför och om man låter ungen (som låter som om hon är i skolåldern iaf) vara vaken till midnatt-4 på morgonen vanliga veckodagar - dvs när det inte är skollov så kan jag ju börja undra om de verkligen har alla hästar i stallet.

Är det dem jag tror att det är så är det nog risk för både trakasserier och handgripligheter.. så iom att jag är gravid vill jag ju inte riskera det. Min mans svenska är inte toppen än och om det är de jag tror att det är så har jag svårt att tro att de kan engelska.. så blir det bråk så blir det problematiskt iom att jag då är den enda som kan kommunicera fritt med dem, men samtidigt så är ju min man rätt beskyddande - särskilt nu då.

De jag misstänker, framförallt pappan då, är väl husets rötägg och det är mer än en gång jag hört honom skälla på folk som påpekat någonting angående hans barn. Senast så var det en dam som bad dem dämpa sig på gården varpå han hotade mörda henne och stod och skrek att han skulle knulla hennes morsa (damen är i 70-års åldern och väldigt mjuk och trevlig).
Citera
2009-03-02, 19:13
Medlem
Citat:
om man låter ungen (som låter som om hon är i skolåldern iaf) vara vaken till midnatt-4 på morgonen vanliga veckodagar - dvs när det inte är skollov så kan jag ju börja undra om de verkligen har alla hästar i stallet.

Är det dem jag tror att det är så är det nog risk för både trakasserier och handgripligheter..

De jag misstänker, framförallt pappan då, är väl husets rötägg och det är mer än en gång jag hört honom skälla på folk som påpekat någonting angående hans barn. Senast så var det en dam som bad dem dämpa sig på gården varpå han hotade mörda henne och stod och skrek att han skulle knulla hennes morsa (damen är i 70-års åldern och väldigt mjuk och trevlig).

Allt det där tillsammans låter väldigt obehagligt. "Knulla hennes morsa"? Ursäkta om jag är lite fördomsfull nu, men vilket land kommer galningen från? Kanske skulle han behöva sig en "varning" från soc?
Citera
2009-03-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Allt det där tillsammans låter väldigt obehagligt. "Knulla hennes morsa"? Ursäkta om jag är lite fördomsfull nu, men vilket land kommer galningen från? Kanske skulle han behöva sig en "varning" från soc?

Jag vet inte etnicitet, men han snackar serbiska.. så det var serbiska han skrek ur sig "knulla din morsa" på. Jag kan inte serbiska i övrigt, men just det vet jag mycket väl vad det betyder. Resterande gaphalsandes var på svenska dock.
Citera
2009-03-03, 09:29
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Det är lite därför jag inte är så väldigt pigg på att försöka gå upp och resonera med dem heller, är fortfarande inte säker på vilka det är som bor ovanför och om man låter ungen (som låter som om hon är i skolåldern iaf) vara vaken till midnatt-4 på morgonen vanliga veckodagar - dvs när det inte är skollov så kan jag ju börja undra om de verkligen har alla hästar i stallet.

Är det dem jag tror att det är så är det nog risk för både trakasserier och handgripligheter.. så iom att jag är gravid vill jag ju inte riskera det. Min mans svenska är inte toppen än och om det är de jag tror att det är så har jag svårt att tro att de kan engelska.. så blir det bråk så blir det problematiskt iom att jag då är den enda som kan kommunicera fritt med dem, men samtidigt så är ju min man rätt beskyddande - särskilt nu då.

Ok, du är alltså för feg för att tala med de som förmodat stör dig?! Vad hade du tänkt göra istället? Nu knyter du näven i fickan och klagar på ett anonymt forum, vad skall det leda till?

Om du nu inte törs konfrontera personerna direkt så är det minsta man kan begära att du ringer och pratar med dom, givetvis presenterar du dig, eller skriver ett undertecknat brev.

Hjälper inte det så går du givetvis vidare. Kontakta hyresvärd/brf-ordförnade. Polisanmäl alla typer av hotelser. Ring polisen "akut" om situationen blir obehaglig.
Citera
2009-03-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ok, du är alltså för feg för att tala med de som förmodat stör dig?! Vad hade du tänkt göra istället? Nu knyter du näven i fickan och klagar på ett anonymt forum, vad skall det leda till?

Om du nu inte törs konfrontera personerna direkt så är det minsta man kan begära att du ringer och pratar med dom, givetvis presenterar du dig, eller skriver ett undertecknat brev.

Hjälper inte det så går du givetvis vidare. Kontakta hyresvärd/brf-ordförnade. Polisanmäl alla typer av hotelser. Ring polisen "akut" om situationen blir obehaglig.

I normala fall så hade jag gått upp och pratat med dem utan att tänka på saken, men jag är lite extra försiktig allmänt iom att jag är gravid. Gäller även andra situationer.. i normala fall så hade jag sagt till på bussen igår när det var ett gäng unga killar som härjade vilt - men just nu så tänker jag inte riskera att någon av dem klappar/sparkar till mig så jag håller tyst.

Leder ingenstans att skriva på ett forum i sådana här frågor. Jag ville bara allmänt höra vad folk tycker att man ska göra. För att få tag på deras telefonnummer så behöver jag ju ringa till värden och värden kommer fråga vad det gäller för att sedan ta upp det själv med dem.. vilket inte nödvändigtvis heller är så bra (han kan vara klumpig i hur han uttrycker sig, och lär inte använda fina ordalag när han ringer upp någon som låter sitt barn vara vaken på det viset). Och nej, går inte att kolla telefonkatalogen.. det är 3 med samma efternamn som bor i samma trapp.

Att jag är nojjig allmänt är ju då också för att jag bor i Rosengård och de gånger jag ringt polisen här så kommer de antingen inte alls eller så tar det väldigt lång tid. Så om det blir regelrätt bråk/trackasserier mm så kan man nog stå rätt ensam i det. Därför jag undrade angående tex störningsjouren, de är väl isf anonyma och kontaktar väl hyresvärden vid störningar? Så behöver man inte riskera någonting själv tänker jag.. men det är ju då återigen om det är den jag tror att det är, jag har luskat/spanat nu i ett par dagar för att se vem det är.
Citera
2009-03-06, 20:58
Medlem
andyboys avatar
Fan va glad jag är att jag slipper lägenhet nuförtiden. Har däremot bott i lägenheter runtom i Gbg i sammanlagt 10 år, mött de konstigaste människorna och fått mig ett par skratt genom åren.

1. Bodde i en lägenhet i Hjällbo i x antal år, hade en granne (stor svart kille) som spelade musik i princip jämt, det jobbiga var att det i princip bara var basljud. Tänkte att det var väl bara basen som nådde min lägenhet vägg i vägg. En dag var jag lite grinig och bankade på hos honom och skulle be honom sänka den jävla stereon. När han öppnade så märkte jag att det lät lika illa inne hos honom som hos mig, slutade med att jag hjälpte honom sänka basen och höja diskanten på hans stereo.
Snubben bjöd mig på te och vi satt och snackade ett tag, inga problem att prata bort en stund i trappen efter det.

Samma lägenhet, grannen på andra sidan, arabkärring i 70 års åldern. Hon öppnade alltid dörren till sin lägenhet på vid gavel när hon stekte sina "liba-bröd", hela trappuppgången luktade frityrolja och jävelskap i ett par dagar, sen var det dags för en ny laddning bröd.
Bad dom att hålla dörren stängd ett par gånger utan gehör, till slut fattade jag att fläkten hade pajat så jag ringde hyresvärden och bad han fixa den, gissa vem som fick nybakade bröd levererade till dörren efter det.

Fortfarande samma lägenhet, grannen under (svensk kille, smått alkoholiserad). Killen spelade Madonna - Ray of light på repeat ett par timmar varje kväll, gud va jag hatade den låten. Hatade snubben också. Satt och kollade på TV sent en kväll typ 02.00 när jag hör någon som försöker bryta sig in i min lägenhet. Gissa vem jag ser i nyckelhålet om inte snubben under. Jag tänkte att nu har han fått ett par glas för mycket och ska börja bryta sig in hos folk också. Öppnar dörren och hojtar till att:
-Vafan håller du på med?
Varvid killen svarar:
-Vafan gör du i min lägenhet.

Killen hade tatt ett par glas för mycket och gått en trappa för högt upp.

Dan efter kom han upp med en flaska vodka och sa:
- Här har du så att du kan återgälda påhälsningen vid tillfälle. Vi garvade rätt gott åt det när vi möttes i trappen ibland.

Lägenhet 2......... Åtekommer kanske senare.
Citera
2009-03-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andyboy
Fan va glad jag är att jag slipper lägenhet nuförtiden. Har däremot bott i lägenheter runtom i Gbg i sammanlagt 10 år, mött de konstigaste människorna och fått mig ett par skratt genom åren.

1. Bodde i en lägenhet i Hjällbo i x antal år, hade en granne (stor svart kille) som spelade musik i princip jämt, det jobbiga var att det i princip bara var basljud. Tänkte att det var väl bara basen som nådde min lägenhet vägg i vägg. En dag var jag lite grinig och bankade på hos honom och skulle be honom sänka den jävla stereon. När han öppnade så märkte jag att det lät lika illa inne hos honom som hos mig, slutade med att jag hjälpte honom sänka basen och höja diskanten på hans stereo.
Snubben bjöd mig på te och vi satt och snackade ett tag, inga problem att prata bort en stund i trappen efter det.

Samma lägenhet, grannen på andra sidan, arabkärring i 70 års åldern. Hon öppnade alltid dörren till sin lägenhet på vid gavel när hon stekte sina "liba-bröd", hela trappuppgången luktade frityrolja och jävelskap i ett par dagar, sen var det dags för en ny laddning bröd.
Bad dom att hålla dörren stängd ett par gånger utan gehör, till slut fattade jag att fläkten hade pajat så jag ringde hyresvärden och bad han fixa den, gissa vem som fick nybakade bröd levererade till dörren efter det.

Fortfarande samma lägenhet, grannen under (svensk kille, smått alkoholiserad). Killen spelade Madonna - Ray of light på repeat ett par timmar varje kväll, gud va jag hatade den låten. Hatade snubben också. Satt och kollade på TV sent en kväll typ 02.00 när jag hör någon som försöker bryta sig in i min lägenhet. Gissa vem jag ser i nyckelhålet om inte snubben under. Jag tänkte att nu har han fått ett par glas för mycket och ska börja bryta sig in hos folk också. Öppnar dörren och hojtar till att:
-Vafan håller du på med?
Varvid killen svarar:
-Vafan gör du i min lägenhet.

Killen hade tatt ett par glas för mycket och gått en trappa för högt upp.

Dan efter kom han upp med en flaska vodka och sa:
- Här har du så att du kan återgälda påhälsningen vid tillfälle. Vi garvade rätt gott åt det när vi möttes i trappen ibland.

Lägenhet 2......... Åtekommer kanske senare.

Mycket underhållande läsning! Saxa ur det här och lägg det i tråden "grannar från helvetet" i stället. Fortsätt sedan att berätta fler historier...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in