• 2
  • 3
2009-01-12, 19:59
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Nej missat det, tack för länken.
Kom på min teori under en svamptripp i höstas.

Hehe, jadu. DMT och Psilocybin är ju kemiska kusiner, och påverkar ungefär samma receptorer i hjärnan.
Citera
2009-01-15, 22:17
Medlem
Cydelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis Pastrana
Har en tänkt på en sak ett flertal gånger men inte kommit fram till en lösning på problemet. Ni här på FB kan väl komma med era synpunkter ang detta.

När jag var lite så visades någon film på tv eller om det var i skolan som handlade om kroppen och dess immunsystem. Immunsystemet förklarades med att "små människor" krigade mot sjukdomarna.

Nu till frågan som jag grubblat på: Lever vi människor i en stor kropp? Jag menar ungefär det som filmen ovan handlar om. Tänker på om alla krig ute i världen verkligen har ett syfte, som att tex bekämpa en infektion i någon kroppsdel i den stora människa vi i våran tur lever i.
Jag blir knäpp i skallen av att tänka på att vi lever utan en anledning. Blir lika knäpp av att tänka på om universum är oändligt. Någonstans måste det ju ta slut, men om det gör det är det bara en vägg där eller kommer vi kanske ut ur skinnet på en stor kropp? Eller är det bara en vägg och vad finns då bakom?

Lämna era tankar och funderingar kring detta!

Jag har tänkt på exakt samma sak men jag tror inte att det är så. Tänker också på om universum är oändligt ibland och det är en jobbig tanke för man får aldrig något vettigt svar på det... Hönan eller ägget, vad kom först?
Citera
2009-01-16, 05:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cydelix
Jag har tänkt på exakt samma sak men jag tror inte att det är så. Tänker också på om universum är oändligt ibland och det är en jobbig tanke för man får aldrig något vettigt svar på det... Hönan eller ägget, vad kom först?
1: Det kallas oändligt i rummet, för att rummet definieras utifrån universum. Rummet har dock en ändlig utsträckning, men då det kröks av gravitation skulle det upplevas som oändligt även om man kunde färdas över ljushastigheten och satte fart mot ett håll - dvs, man skulle aldrig nå en gräns, utan mer troligt komma tillbaka till utgångspunkten.

2: Ägget, ty tillräckligt långt tillbaka i kedjan härstammar hönorna från äggläggande djur som är tillräckligt olika dem för att kallas för en annan art. T-rex, exempelvis.

Några fler frågor?
Citera
2009-01-28, 02:14
Medlem
Schlitzies avatar
Inom samtida medvetandefilosofi, rättare sagt inom s k funktionalistiska teorier, definieras medvetande som ett slags komplex av olika växelverkande tillstånd. En medveten upplevelse är medveten genom att den kausalt påverkar andra medvetna upplevelser, yttre handling och beteende etc.
Medvetande blir, som en följd härav, realiserbart genom olika sorters material: medvetande kan föverkligas genom en hjärna, centrala nervsystemet etc, men även via "död materia" om den har denna kausala struktur.
Hypotetiska marsianer, hydror, AI, vårt matsmältningssystem eller någon än mindre del av oss kan alltså beskrivas som medvetna förutsatt att denna struktur kan iakttas. Så, om någon kan påvisa sådan kausalitet i mänskligheten i stort, skulle mänskligheten kunna beskrivas som en enda stor, medveten, tänkande organism.

Nu står visserligen funktionalismen inte oemotsagd, och inte heller är indicierna på att mänskligheten i stort är ordnad som en organism vidare skriande.
Citera
2009-03-16, 07:35
Medlem
daaajvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis Pastrana
Har en tänkt på en sak ett flertal gånger men inte kommit fram till en lösning på problemet. Ni här på FB kan väl komma med era synpunkter ang detta.

När jag var lite så visades någon film på tv eller om det var i skolan som handlade om kroppen och dess immunsystem. Immunsystemet förklarades med att "små människor" krigade mot sjukdomarna.

Nu till frågan som jag grubblat på: Lever vi människor i en stor kropp? Jag menar ungefär det som filmen ovan handlar om. Tänker på om alla krig ute i världen verkligen har ett syfte, som att tex bekämpa en infektion i någon kroppsdel i den stora människa vi i våran tur lever i.
Jag blir knäpp i skallen av att tänka på att vi lever utan en anledning. Blir lika knäpp av att tänka på om universum är oändligt. Någonstans måste det ju ta slut, men om det gör det är det bara en vägg där eller kommer vi kanske ut ur skinnet på en stor kropp? Eller är det bara en vägg och vad finns då bakom?

Lämna era tankar och funderingar kring detta!

Men om man säger att universum är en atom då innehåller alla atomer i vårt universum universum och så vidare i all oändlighet och nej det låter absurt för då skulle det allra minsta man hittade tillslut vara en atom (i det här fallet).. och innan dess ett universum, planeter, liv.. hmm..
Citera
2009-05-05, 18:18
Medlem
Har tänkt på sådana saker, t.ex. om det finns andra raser därute på någon planet (eller innanför vår planet, om man nu ska tro DödoÅterfödd och/eller Hollow Earth-anhängarna) som ser på oss samma sätt som vi ser på djur och insekter...
Citera
2009-05-05, 18:43
Bannlyst
Jag har snarare tänkt att vårt universum är en slags elektron eller dylikt. Att i denna elektron finns det liv (liksom "liv" i elektroner i vårt samhälle). Vi lever i en gigantisk värld, som i samma veva är så liten då det finns miljarder liknande världar/elektroner där ute.

Precis som när vi exempelvis ser en vattenbubbla. Vad döljer sig där? En hel värld, precis som vår?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in