Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-09, 15:35
Medlem
tomtemaskinens avatar
Sorry om jag postade i fel forum.

Jag har haft problem med min dator skitlänge.
Det började med att datorns CD-luckor slutade fungera, de kan inte läsa skivor och åker in och ut av sig själva.
Nu hänger sig datorn i stort sett varenda gång jag använt firefox mer än 5 minuter och jag kan inte gå in på vissa sidor utan att datorn hänger sig.
Nu senaste tiden har datorn börjat bluescreena. Oftast blinkar den bara till utan att jag hinner läsa vad det står. Nu senast stog det något om att "windows stängdes av för att skydda datorn mot ett allvarligt fel" och att jag skulle "prova byta grafikkort".
Imorse stängde datorn av sig själv utan att jag ens hade hunnit starta några program. Sedan reagerade den inte över huvud taget när jag försökte starta den. Inte ett skit hände när jag tryckte på knappen.
Dessutom är C nästan fullt och jag har ingen aning om vad som tar upp all plats. Har ingenting på den hårddisken förutom Windows typ.

Vad fan är felet? Skitdatorn köpte jag av en kompis så jag har ingen aning om var jag ska få den lagad eller ens vad det är för dator. Helst vill jag ju försöka fixa det hela själv. Jag kan väldigt lite om datorer så försök beskriva saker å ting som om ni pratade med en 7åring, tack.
Citera
2009-01-09, 15:39
Medlem
kanulas avatar
Det här låter onekligen som om datorn håller på att rasa ihop totalt. När datorn börjar få bluescreens etc. tyder det ofta på hårdvarufel. Min rekommendation är att köpa en ny dator.
Citera
2009-01-09, 15:53
Medlem
longcatislongs avatar
det låter som ett hårdvarufel. Prova att ta ut disken och dra till nån polare och plugga in den. Detta kan va lite knepigt i vissa fall för att dina drivisar förmodligen inte komme stämma överens med din kamrats. Annat fall kan du ju prova att starta datorn i felsäkert och dra en feting backup på allt sen blåser du disken.

Men som jag sa tidigare är detta med stor sannorlikhet ett hårdvarufel.
Citera
2009-01-09, 15:54
Medlem
longcatislongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Det här låter onekligen som om datorn håller på att rasa ihop totalt. När datorn börjar få bluescreens etc. tyder det ofta på hårdvarufel. Min rekommendation är att köpa en ny dator.

att köpa en ny dator för att grafikkortet eller minnen strular låter ju lite idiotiskt..
Citera
2009-01-09, 16:09
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longcatislong
att köpa en ny dator för att grafikkortet eller minnen strular låter ju lite idiotiskt..

Men som TS skrev i sitt första inlägg, kan h*n inget om datorer. Tror du verkligen att man kan guida TS rätt, enbart genom fb? TS måste ju sitta och prova lite fram och tillbaka med hårdvaran. Det kan ju t.o.m vara så att det är flera fel. Att då köpa en massa nya delar bara för felsökning är lite onödigt.

Fråga till TS: Hur gammal är datorn?
Citera
2009-01-09, 19:37
Medlem
Eftyersom TS inte kan så mycket så rekar jag att han kanske kollar med en kompis som kanske kan mer och börjar felsöka på datorns hårdvara typ i denna ording:

Minnet:
Nättagg:
Hdd
Grafikkort
moderkort

Lycka till
Citera
2009-01-09, 19:45
Medlem
wireless_admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longcatislong
det låter som ett hårdvarufel. Prova att ta ut disken och dra till nån polare och plugga in den.

så sant som han säger, likväl dom andra,
gå till en polare elelr an annan dator du har för att rädda den data du behöver (bilder/musik/spel/program/filmer m.m)

och dra över det på nått externt och sen formatera om skiten, om du får samma problem inom kort igen så gör likadant men med dom andra hårdvarorna du har i den. annars köp en ny
Citera
2009-01-09, 22:41
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemaskinen
Imorse stängde datorn av sig själv utan att jag ens hade hunnit starta några program. Sedan reagerade den inte över huvud taget när jag försökte starta den. Inte ett skit hände när jag tryckte på knappen.

Låter som ett taskigt power supply för mig.

Såna har du förstås i drivor liggandes, så du kan testa med ett annat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in