2009-01-08, 23:38
Medlem
Är det någon som har lite erfarenhet om kroppkakor hur man ska göra för att det ska bli bra?
De recept som finns i böcker funkar inte för mig =( (de blir ju inte som farmors liksom)
Citera
2009-01-09, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjodde
Är det någon som har lite erfarenhet om kroppkakor hur man ska göra för att det ska bli bra?
De recept som finns i böcker funkar inte för mig =( (de blir ju inte som farmors liksom)
Är du ute efter recept på kroppkakor med rå potatis eller med enbart kokt?
Citera
2009-01-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Är du ute efter recept på kroppkakor med rå potatis eller med enbart kokt?

Jag är ute efter de recept som har mestadels rå riven potatis men när man på slutet tillsätter en del kokt
Citera
2009-01-09, 14:27
Bannlyst
Kroppkakor har jag också varit sugen på att göra ett tag nu, inte så ofta man orkar sig på ett sådant projekt....

Men såhär lyder "mitt" recept:
1½kg rå potatis
4 kokta potatisar, ½tsk salt ½ tsk vitpeppar
1½dl vetemjöl

Fyllning:
3hg rimmat fläsk
½ gul lök
½ tsk kryddpeppar

Tillvägagångssättet antar jag att du kan men av detta så blir det ungefär 20st
Citera
2009-01-09, 15:00
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Men såhär lyder "mitt" recept:
1½kg rå potatis
4 kokta potatisar, ½tsk salt ½ tsk vitpeppar
1½dl vetemjöl

Fyllning:
3hg rimmat fläsk
½ gul lök
½ tsk kryddpeppar

Tillvägagångssättet antar jag att du kan men av detta så blir det ungefär 20st

Jag har osså länge varit sugen på att testa och göra det själv.
Jag har ätit kroppkakor kanske 2-3 gånger i hela mitt liv.
Jag gillar konsistensen på själva kakan men fyllningen faller mig inte i smaken.
Därför har jag funderat på att göra egna med bacon istället för fläsk som fyllning.
Hur tror ni det skulle fungera?
Och hur är tillvägagångs sättet för att tillaga kroppkakor?

MVH
Citera
2009-01-09, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Jag har osså länge varit sugen på att testa och göra det själv.
Jag har ätit kroppkakor kanske 2-3 gånger i hela mitt liv.
Jag gillar konsistensen på själva kakan men fyllningen faller mig inte i smaken.
Därför har jag funderat på att göra egna med bacon istället för fläsk som fyllning.
Hur tror ni det skulle fungera?
Och hur är tillvägagångs sättet för att tillaga kroppkakor?

MVH

Bara för du frågar så snällt så ska jag förklara.

-Skala och riv den råa potatisen, mosa den kokta och blanda ihop dessa med mjölet, saltet och vitpepparn.

-Fräs löken och fläsket (som ska vara tärnat) i en stekpanna och smaka av med kryddpepparn.

-Gör bollar av degen som du sen "öppnar upp" så du kan stoppa i ~1,5 msk fyllning i och förslut igen.

-Koka i lättsaltat vatten c:a 45min..

Man kan med fördel ha ett rivet äpple i fyllningen också (vilket kanske är vad Ts saknat för att få fram farmors smak?)..

Edit;
Bacon? tja det ska väl funka det också? men tror fläskets lite tjockare tärningar passar bättre.
Senast redigerad av TrollKungen 2009-01-09 kl. 15:19.
Citera
2009-01-09, 15:29
Medlem
tepss avatar
Citat:

-Skala och riv den råa potatisen, mosa den kokta och blanda ihop dessa med mjölet, saltet och vitpepparn.

-Fräs löken och fläsket (som ska vara tärnat) i en stekpanna och smaka av med kryddpepparn.

-Gör bollar av degen som du sen "öppnar upp" så du kan stoppa i ~1,5 msk fyllning i och förslut igen.

Man kan med fördel ha ett rivet äpple i fyllningen också (vilket kanske är vad Ts saknat för att få fram farmors smak?)..

Edit;
Bacon? tja det ska väl funka det också? men tror fläskets lite tjockare tärningar passar bättre.

Tack för det sa televerket!
Verkar ju grymt simpelt och göra.
Jag har tänkt mig att det ska vara jätte avancerat.
Blir till o shoppa potatis och bacon idag.

MvH

Edit:

Går dessa att frysa in?
Citera
2009-01-09, 15:38
Medlem
Citat:

Edit;

Hm . nej jag tror inte att hon hade äpple i (ringde prec till farsan :P)

Men han sa nåt om att efter man har kramat ur potatismassan i typ en ostduk eller liknande så ska man använda sig lite av de potatismjöl som blir kvar efter urkramningen.
Asså min farsa är så trög ibland, han har inte en "aning" om hur man gör men när man frågar om enstaka saker så kan han återberätta en massa?, man kanske skulle segmentera ner hela receptet i 50 frågor till honom.För övrigt så har jag ätit kroppkakor så innuttahel.. i mina dar!,"älskade" dem redan som 2 åring =) (ringde till mamma) vet inte hur många gånger men många är det nu , under åren har jag hunnit testa i alla fall 5-6 kompisar mormödrars, farmödrars men fan inte nån kommer upp till farmors =). de som man köper ska vi inte prata om (dom studsar ju när man tappar dem i golven).
Jag gillar också när fettbalansen är så där perfekt, det finns ju bra och dåligt kött. Men jag gillar när man skär itu kakan så löser sig köttmassan lätt (smälter ut)
Citera
2009-01-09, 17:19
Bannlyst
-Gissa vad jag gör nu?

[img=http://img300.imageshack.us/img300/2938/kroppkakorzd7.th.jpg]

Nu höftade jag ihop smeten lite då jag inte ville göra 20st men kladdigt ska det vara så blöta händerna vid varje "boll".

Jag tog en "kladd" i handen och tryckte till den i mitten, la i fläsket och knåpade ihop det till en boll.

-T minus 30min and counting...

Edit:
Fyndiga kommentarer om att spisen behöver rengöras undanbedes!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in