2009-01-08, 22:30
Medlem
lepops avatar
Ponera att man har fått ett jobb där man ska börja exempelvis på måndag (kontraktet ska då också vara påskrivet). Men på onsdag får man besked om ett annat jobb som man mycket hellre vill ha. Går det då att säga upp sig efter två dagar och skylla på någonting? Eller kan de tvinga en att stanna kvar under hela uppsägningstiden?

(Det är inte personen i filmen som har skrivit brevet)
Citera
2009-01-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Ponera att man har fått ett jobb där man ska börja exempelvis på måndag (kontraktet ska då också vara påskrivet). Men på onsdag får man besked om ett annat jobb som man mycket hellre vill ha. Går det då att säga upp sig efter två dagar och skylla på någonting? Eller kan de tvinga en att stanna kvar under hela uppsägningstiden?

(Det är inte personen i filmen som har skrivit brevet)

Det handlar väl om vad som står i avtalet. Är det en provanställning som man först har innan det övergår i fast anställning så kan man väl i princip gå på dagen. Även om det från arbetsgivarens sida handlar om att de måste ge besked 2 veckor innan. Och då du inte ens börjat så antar jag att de förmodligen itne vill att du bryr dig om att komma.

Värt att notera att inom en del kollektivavtalsområden (vet inte vilka dock) så står det även inskrivet att arbetstagaren skall iakkta en viss uppsägningstid om den säger upp sig från en provanställning. Kort sagt: Kolla avtalet och vilket kollektivavtal som gäller.

*såg nu när jag skrivit det att du har börjat och hunnit jobba 2 dagar. Då kan det ju vara så att arbetsgivaren muttrar lite om du går på dagen.
Citera
2009-01-09, 16:07
Medlem
Macabre666s avatar
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/74E915FEF1AD195CC12569D8005CF9F6?OpenDocument&id=5

Tydligen finns det ingen uppsägningstid för arbetstagaren, utan bara för arbetsgivaren.
Senast redigerad av Macabre666 2009-01-09 kl. 16:13.
Citera
2009-01-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macabre666
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/74E915FEF1AD195CC12569D8005CF9F6?OpenDocument&id=5

Tydligen finns det ingen uppsägningstid för arbetstagaren, utan bara för arbetsgivaren.

Läste det också, MEN samtidigt läste jag också att det enligt vissa kollektivavtal fanns uppsägningstid även för arbetstagaren under provanställning. Se t ex SEKOs avtal: http://www.klubb20.se/avtal/KA/uppsagning0204.html
Citat:
Mom 4.3 Provanställning

Under provanställning är uppsägningstiden en månad för både arbetsgivaren och arbetstagaren.
Citera
2009-01-09, 21:42
Medlem
TYGs avatar
Bara skit i och gå dit. Det har jag gjort. Vad ska de göra?
Citera
2009-01-09, 21:47
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Bara skit i och gå dit. Det har jag gjort. Vad ska de göra?

Om arbetstagaren struntar i den avtalade uppsägningstiden har arbetsgivaren rätt till skadestånd. Med andra ord kan det blir dyrt att bara gå, men om det som i detta fall handlar om att arbetstagaren endast jobbat i två dagar går det nog att snacka med chefen och få gå på dagen. Se till att få det skriftligt bara.
Citera
2009-01-09, 21:53
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om arbetstagaren struntar i den avtalade uppsägningstiden har arbetsgivaren rätt till skadestånd. Med andra ord kan det blir dyrt att bara gå, men om det som i detta fall handlar om att arbetstagaren endast jobbat i två dagar går det nog att snacka med chefen och få gå på dagen. Se till att få det skriftligt bara.

Mycket möjligt men högst osannolikt att de skulle orka gå igenom en sådan process. Ett mail kanske vore på sin plats dock. Ett ljug om att morsan blev sjuk och att man kommer vara borta en lång tid så det är lika bra att skita idet. Då lämnar de nog en i fred.
Citera
2009-01-09, 23:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Mycket möjligt men högst osannolikt att de skulle orka gå igenom en sådan process. Ett mail kanske vore på sin plats dock. Ett ljug om att morsan blev sjuk och att man kommer vara borta en lång tid så det är lika bra att skita idet. Då lämnar de nog en i fred.

Som sagt är det högst osannolikt men TS ville veta som skulle kunna ske. Som jag skrev räcker det med största sannolikhet med att prata med ansvarig chef. Det kan dock som sagt vara bra att ha det hela skriftligt ifall arbetsgivaren är en sur jävel som gör allt för att jävlars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in