2009-01-08, 22:13
Medlem
Naginis avatar
Är ute efter en småbil att pendla till jobbet med. Vad tror ni om denna?

http://www.blocket.se/vi/19602847.htm

Har en spricka i ena strålkastarglaset som behöver åtgärdas samt behöver en besiktning. Går det att byta bara glaset eller måste man köpa en ny strålkastare?

Han är villig att gå ner till 25 000 i alla fall.

Är detta något att ha? Verkar schystare än en Golf/Polo i samma prisklass.
Citera
2009-01-08, 23:07
Medlem
1337lols avatar
Definitivt roligare än Golf enligt min mening också.

Är sprickan i det yttre "höljet" som täcker själva strålkastaren? Borde inte vara omöjligt att få tag i på en skrot utan att behöva betala en förmögenhet. Tyvärr vet jag inte hur jobbigt det är att byta den för det har jag inte gjort men det borde gå bra om man är något sånär händig (jag är inte vidare händig men det är min bedömning).

25 000 är den värd (och kanske mer, men det ska du ju inte behöva betala om säljaren har sagt 25 000), om den är i fint skick, vilket den verkar vara om man ser på annonsen. Snygg färg också. Compacten är perfekt som pendlarbil.
Citera
2009-01-08, 23:31
Medlem
Naginis avatar
Är en sådan här som behövs antar jag. http://www.schmiedmann.com/276/produkt/63128361100.htm

Borde inte vara så svårt att byta tycker jag. Lite oroväckande att köpa en bil som inte är besiktigad, men min förhoppning är att det bara är att byta glaset så ska det inte vara några problem. Något speciellt jag bör hålla utkik efter om jag åker och tittar på den?
Citera
2009-01-09, 09:38
Bannlyst
Hmmm du vet att det är som att sparka på en död gris när man ska gasa på?
Citera
2009-01-09, 10:52
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattmannen
Hmmm du vet att det är som att sparka på en död gris när man ska gasa på?
Han ska ju inte racea, han ska pendla :P
Citera
2009-01-09, 10:56
Medlem
Baalzamons avatar
Den fulaste modell BMW någonsin har tillverkat, men körmässigt är det nog ingenting att klaga på. Och inte är den tröttare än andra vanliga golfar och andra småbilar som också brukar ha 1,6l motorer. Faktum är att det är dom fyrcylindriga BMW jag haft som jag varit mest nöjd med
Citera
2009-01-09, 16:20
Medlem
Månsans avatar
Absolut inget fel på 316 Compact. Fin kvalitetskänsla och inte slöare än motsvarande Golf. 102 hästar i en förhållandevis liten bil funkar bra.
Citera
2009-01-09, 17:20
Medlem
1337lols avatar
Precis, den är inte slöare än motsvarande småbilar från andra märken. Vanligaste motorn i Golf III har väl 90 hk och Golf IV har runt 100 hk (sådär mellan tummen och pekfingret, jag lovar inget). Sen avgör man ju själv om man gillar bakhjuls- eller framhjulsdrift. Compacten har dessutom kamkedja som inte behöver bytas.

Vad gäller designen så finns det de som tycker att den är ball, och de som tycker att den är ful. Jag har inte hört någon säga att den är alldaglig eller intetsägande.

Vad är roligast - en bil som man själv och en del andra tycker är snygg , samtidigt som den retar gallfeber på några andra - eller en tråkig axelryckning till kärra som ingen bryr sig om?

EDIT: Stavfel
Senast redigerad av 1337lol 2009-01-09 kl. 17:22.
Citera
2009-11-19, 13:46
Medlem
SphinxXs avatar
Hur är dem pålitlighets mässigt då? Funtar på o besiktia min o sälja den för o köpa just en 316 compact.. behöver inte så stor bil som jag har nu osv..
Men delar sen samma bottenplatta som 316 sedan eller? Tänker på reservdelar osv.
Citera
2009-11-20, 14:27
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphinxX
Hur är dem pålitlighets mässigt då? Funtar på o besiktia min o sälja den för o köpa just en 316 compact.. behöver inte så stor bil som jag har nu osv..
Men delar sen samma bottenplatta som 316 sedan eller? Tänker på reservdelar osv.

Ja, förutom att bakvagnen kommer från 3-serien innan, dvs E30. Har haft en sådan och allt känns gediget trots det lilla formatet. Körde från 9000 till 16000 utan någon nämnvärd reparation. Tror jag bytte en styrled.

Skön och trevlig att åka runt i trots det kompakta formatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in