2009-01-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Ett litet klargörande är även på sin plats: Även om man tog körkortet innan 1996 så får man inte köra "tungt" enligt definitionen ovan om man någon gång blivit av med körkortet, kortare eller längre tid.

Detta eftersom körkortet då får ett nytt utfärdandedatum.

Jag blev av med mitt körkort i två år pga sjukdom, när jag fick tillbaka det förra året så står det under 4a, Datum för utfärdande: 2008-02-12. På baksidan under 10, Datum för första utfärdande: 1991-02-02.
Vilket datum är det som gäller i detta fall om man vill köra något 'tungt'?
Senast redigerad av Pascal 2009-01-09 kl. 13:26.
Citera
2009-01-09, 13:56
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazzo
Intressant att det krävs så många års erfarenhet som syrra för att få åka med..

Det råder ju väldig brist på utbildade sjussyrror i landet.
Det gör det inte alltid men det många kräver en hel del erfarenhet för att dom nya ska få ratta blått.

Du kan kolla in på plingplongtaxi forumet så kan du läsa lite om det...

http://www.ambulansforum.se/bb/index.php
Citera
2009-01-30, 03:15
Medlem
StarOfLifes avatar
Här verkar det vara folk med dålig koll. Jag skall klargöra de enkla fakta som finns TADA!

Svaret är inte så svårt som det verkar, öppna era gammla körkortsböcker så har ni det huvudsakliga svaret!

Har bilen en totalvikt över 3.5ton så gäller C-kort(DOCK! så har förare som tagit B-kort före ett visst datum 96- rätten att framföra dessa tunga personbilar på endast B-kortet. Har kortet blivit återkallat eller indraget efter 96 så gäller ej detta och C-kort krävs för tunga bilar)

Så alltså! Allt handlar om vilka bilar respektive station har!. En cheva får du inte köra(5ton), en volvo får du köra(2.5-3ton), en mercasprinter får du inte köra(4-ton). En wolksvagen transporter får du köra(3-ton). Hänger ni med?

Angående att man måste ha vart syster länge för att få jobba på amb är fel. Krav ställs på vissa ställen, men aldrig så lång tid som 5år. Jag har arbetat med helt nya sjuksköterskor.

Bestämelserna för att köra larm varierar. I Skåne får du köra direkt(i alla fall som ambulanssjukvårdare), medans man tex i Dalarna måste ha jobbat ca 1.5år och genomgått flera tester och utbildningar.

Svaret är inte svårare!
Citera
2009-01-30, 11:50
Medlem
Puggens avatar
Ska du köra ambulans åt Uppsala länsting, dvs de stora jänkarambulanserna. Då är C-körkort ett krav. Hur det är med folkabilarna, mercorna, renault/nissan ambulanserna i Stockholm vet jag dock inte.
Citera
2009-01-30, 12:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOfLife
Här verkar det vara folk med dålig koll. Jag skall klargöra de enkla fakta som finns TADA!

Svaret är inte så svårt som det verkar, öppna era gammla körkortsböcker så har ni det huvudsakliga svaret!

Har bilen en totalvikt över 3.5ton så gäller C-kort(DOCK! så har förare som tagit B-kort före ett visst datum 96- rätten att framföra dessa tunga personbilar på endast B-kortet. Har kortet blivit återkallat eller indraget efter 96 så gäller ej detta och C-kort krävs för tunga bilar)

Så alltså! Allt handlar om vilka bilar respektive station har!. En cheva får du inte köra(5ton), en volvo får du köra(2.5-3ton), en mercasprinter får du inte köra(4-ton). En wolksvagen transporter får du köra(3-ton). Hänger ni med?

Angående att man måste ha vart syster länge för att få jobba på amb är fel. Krav ställs på vissa ställen, men aldrig så lång tid som 5år. Jag har arbetat med helt nya sjuksköterskor.

Bestämelserna för att köra larm varierar. I Skåne får du köra direkt(i alla fall som ambulanssjukvårdare), medans man tex i Dalarna måste ha jobbat ca 1.5år och genomgått flera tester och utbildningar.

Svaret är inte svårare!

Det beror också på vad bilen är registrerad som. Är den registrerad som tung personbil så gäller gamla B-kort, men om den är registrerad som tung lastbil så MÅSTE man har C-kort.

Nu är det dock få ambulanser som är registrerade för över 3.5 ton. Minimilastkapacitet för en ambulans är 450 kilo och och många av de uppräknade är typade för precis 3500 kilo vilket gör att tjänstevikten ligger på runt 3 ton och lastkapaciteten på 500 kilo.

Undantagen gäller tungviktsambulanser som t.ex. Ola-ambulanser i Göteborg vilket väger över 3.5 ton numera eftersom de har mer personal och utrustning och därmed inte klarar sig med 450 kilo lastvikt.

Den förslagna höjningen av totalvikten till 4250 kg för B-körkort kommer att innebära att i stort sett alla ambulanser kan köra med färska B-körkort.

(4250 kg är väl för att harmonisera bättre med USA som har 10.000 pounds (ca 4,5 ton) som motsvarande gräns.)
Citera
2009-01-30, 13:13
Medlem
StarOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror också på vad bilen är registrerad som. Är den registrerad som tung personbil så gäller gamla B-kort, men om den är registrerad som tung lastbil så MÅSTE man har C-kort.

Nu är det dock få ambulanser som är registrerade för över 3.5 ton. Minimilastkapacitet för en ambulans är 450 kilo och och många av de uppräknade är typade för precis 3500 kilo vilket gör att tjänstevikten ligger på runt 3 ton och lastkapaciteten på 500 kilo.

Undantagen gäller tungviktsambulanser som t.ex. Ola-ambulanser i Göteborg vilket väger över 3.5 ton numera eftersom de har mer personal och utrustning och därmed inte klarar sig med 450 kilo lastvikt.

Den förslagna höjningen av totalvikten till 4250 kg för B-körkort kommer att innebära att i stort sett alla ambulanser kan köra med färska B-körkort.

(4250 kg är väl för att harmonisera bättre med USA som har 10.000 pounds (ca 4,5 ton) som motsvarande gräns.)

Jag tycker personligen att det är bra att ha ett c-kort om du skall framföra bilar som väger mycket, det finns många som inte inser vilken tyngd man har bakom sig i en ambulans när man tvärnitar. 3.5ton anser jag vara en bra gräns för c-kortet. Jag har lastbilstänket med planering av körning, kurvtagning mm med mig varje gång jag kör larm
Citera
2009-01-30, 13:29
Medlem
3.5 ton är redan det väldigt mycket jämfört med en Nissan Micra eller Volvo V50.
Med samma argument borde Sven Svensson inte få hyra en Sprinter med 17kbm lasutrymme och bakgavel eftersom han oftast inte förstår sig på lastsäkring, kurvtagning med hög tyngdpunkt etc etc.

Men för den som gör det så är 3.5tons-gränsen ganska låg tycker jag.

Finns mycket att önska gällandes våra körkorts-regler när man börjar tänka trafiksäkerhet.
Varför får man köra fordon som inte tas upp i utbildningen? Som t.ex. fyrhjulig motorcykel och lätta lastbilar.

Borde man verkligen få köra när det snöar om man inte fått lära sig det? Skall man få köra en bil med vilka effekter som helst när man kört upp i en V50 1.8F?

Man kan dra det hur långt som helst.
Citera
2009-02-02, 03:13
Medlem
StarOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
3.5 ton är redan det väldigt mycket jämfört med en Nissan Micra eller Volvo V50.
Med samma argument borde Sven Svensson inte få hyra en Sprinter med 17kbm lasutrymme och bakgavel eftersom han oftast inte förstår sig på lastsäkring, kurvtagning med hög tyngdpunkt etc etc.

Men för den som gör det så är 3.5tons-gränsen ganska låg tycker jag.

Finns mycket att önska gällandes våra körkorts-regler när man börjar tänka trafiksäkerhet.
Varför får man köra fordon som inte tas upp i utbildningen? Som t.ex. fyrhjulig motorcykel och lätta lastbilar.

Borde man verkligen få köra när det snöar om man inte fått lära sig det? Skall man få köra en bil med vilka effekter som helst när man kört upp i en V50 1.8F?

Man kan dra det hur långt som helst.

Mycket sanna ord! Många klagar på att det är så tufft att ta körkort, ändå är det ju många viktiga saker som utelämnas nästan helt. Varför kör man tex som du säger inte i dåligt väder? och såklart borde det ju ingå nattkörning likväl.

En vän till mig som haft körkort i 1år lärde jag bara för nån dag sedan att man inte får ha hellyset på när man ligger nära bakom någon. Han trodde att man bara kunde blända framifrån.

När jag gjorde mitt skriftliga teoriprov på ambulansen va det två stycken som inte visste vad tecknet för huvudled var för någonting. De hade desutom fel på minst hälften av mycket enkla frågor... Men dessa släppten glatt igenom i alla fall. Skrämmande tycker jag.

Det kanske är pga sånna här exempel som jag är fast bestämd vid att det skall vara högre körkortsbehörighet vid tyngre bilar. Bättre för mycket än för lite när arbetsgivaren inte kan ta sitt ansvar
Citera
2010-10-30, 22:57
Medlem
C kort. ambulans = lastbil
Citera
2012-03-10, 11:14
Medlem
För att få framföra ett fordon som väger mer än 3,5 ton på B-kort krävs att fordonet är registrerat som personbil klass 2 och att körkortet är utfärdat före 1996. Är fordonet tyngre än 3,5 ton och registrerat som lastbil är det C-kort som gäller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Personbil
Citera
2012-03-13, 18:10
Medlem
MobileFreaks avatar
Varför saknar de tunga ambulanserna dessa skyltar i bak? Eller måste inte tunga lastbilar ha två stycken skyltar där bak?

http://korkortonline.se/images/reflex-tung-lastbil.png
Citera
2012-03-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Varför saknar de tunga ambulanserna dessa skyltar i bak? Eller måste inte tunga lastbilar ha två stycken skyltar där bak?

http://korkortonline.se/images/reflex-tung-lastbil.png

Dom kanske inte är registrerade som tunga lastbilar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in