Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Ja, det där är samma som jag menade. Angående jorden: jag är rätt petig av mig. Hade jag gjort den här dragningen så hade jag kopplat på jorden ner till strömbrytaren ändå, och där fäst den i blindplint eller med en torix eller motsv.
Dock så ska manteljorden alltid vara med. Manteljorden skyddar själva kabeln om något lallo slår en spik i den. Manteljordarna kopplas också ihop med övriga jordtrådar, men behöver mig veterligen bara jordas på ena sidan av kabeln som monteras.
Jag brukar som sagt vara petig, och jordar bägge ändar om det finns möjlighet. Så har man liksom en extra skyddsjord också om den första skulle släppa av nån anledning.
Så här resonerar ledningsgruppen på den firman där jag arbetar:
Biledaren får absolut inte användas som skyddsjord och kopplas i båda ändar! Den ska endast anslutas till första bästa jord (centralen eller kopplingsdosan om man har infälld matning) Biledaren ska efter första punkten aldrig kopplas samman med skyddsjord. Arean på biledaren är ju bara 0,8-1 mm2, vilket inte duger till en 1,5mm2 fas/nolla... Dessutom ska biledaren isoleras med transparant slang, inte gulgrön som vissa gör.
Finns det gulgrön ledare i kabeln så ska den givetvis vara jordad, att bara lägga den vid sidan om i dosan "för att den inte behövs" till strömbrytaren är således fel.
Jag har ingen aning om firmans resonemang är förankrat i någon paragraf. Gör som jag blir tillsagd... För övrigt finns det ju inte något tråkigare än utp-installation.
Man kan ju även använda 3x1,5 kabel med brun, svart, blå istället för 3g1,5 med brun, blå, gulgrön, fast denna är oftast inte lagervara...