2009-01-08, 20:53
Medlem
Har ett problem så vänder mig återigen till flashbacks expertis. Det är så att för en månad sen köpte jag en dator med moderkortet MSI p45 Neo med inbyggd firewire. men nu när jag ska använda firewiren händer ingenting, ingen kontakt ens. Vad kan problemet vara?
Citera
2009-01-08, 21:53
Medlem
hehe måste vara ödet men exakt samma sak hände mig för 2 år sedan fast med lite annan hårdvara och felet var rätt enkelt komplett.se hade helt enkelt glömmt sätta i strömsladden på modekortet

så med andra ord..kan du öppna och kolla om den sitter i men å andra sidan så kanske inte garantin gäller sen
Citera
2009-01-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
hehe måste vara ödet men exakt samma sak hände mig för 2 år sedan fast med lite annan hårdvara och felet var rätt enkelt komplett.se hade helt enkelt glömmt sätta i strömsladden på modekortet

så med andra ord..kan du öppna och kolla om den sitter i men å andra sidan så kanske inte garantin gäller sen

Det kanske är ödet också att jag köpte den från just komplett då!, om ja inte minns fel så gäller garantin även om man öppnar burken på deras datorer... Är inte så haj på att bygga datorer och så men vart ska ja stoppa sladden om ja ser en lös sladd från firewire modulen?

EDIT: Har öppnat den nu och från enheten( som också har 2 USB portar) går det en sladd till ett uttag med 5 andra uttag bredvid, och en sladd kopplad upp mot där hårdiskarna och CD-romen sitter.. är det kopplat rätt ?
Senast redigerad av thatrademarc 2009-01-09 kl. 00:16.
Citera
2009-01-09, 00:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Hittar du inget så anslut sladden bakpå datorn, komplett kan inte ha sabbat moderkortet åt dig.
Citera
2009-01-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Hittar du inget så anslut sladden bakpå datorn, komplett kan inte ha sabbat moderkortet åt dig.

asså har bara en firewire utgång, o den sitter i frontpanelen
Citera
2009-01-09, 16:40
Medlem
kom igen någon måste veta något!
Citera
2009-01-09, 18:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatrademarc
asså har bara en firewire utgång, o den sitter i frontpanelen

det är ju inte möjligt... iee1394 skall finnas på moderkortet för att det överhuvudtaget skall kunna omdirigeras till frontpanelen. frontpanelen är i själva verket en breakout box (typ som förlängningssladd), om du nu har öppnat chassit så kan du ju lika gärna kolla anslutningarna på baksidan(insidan) av boxen. är något anslutet till iee1394 överhuvudtaget, om inte så har du ditt svar där.

Kolla en gång till på baksidan, firewire eller iee1394 som det heter i windows påminner väldigt mycket om usb kontakten. den är någon milimeter bredare bara och har ett något avrundat hörn. Kolla om du hittar iee1394 i enhetshanteraren. I värsta fall så saknar du firewire men de använde samma breakout box på alla datorerna.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2009-01-09 kl. 18:30.
Citera
2009-01-09, 18:30
Medlem
alltså öppna datorn och kolla den sladden som går från din frontpanelsport iee1394 är den inkopplad?? för det var inte min och den skall sitta på ditt mo-kort gissar på längt bak och långt ner
Citera
2009-01-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
alltså öppna datorn och kolla den sladden som går från din frontpanelsport iee1394 är den inkopplad?? för det var inte min och den skall sitta på ditt mo-kort gissar på längt bak och långt ner

Öpnnade datorn o hoppas att ett litet kort kan hjälpa. såhär ser de ut långt bak o långt ner, kan tilläggas att usb portarna på panelen funkar bra endast firewire som krånglar asså.

Länken:
http://www.speedyshare.com/649704911.html

Den som har svar på detta är hjälte.. måste verkligen ha firewiren asså
Senast redigerad av thatrademarc 2009-01-09 kl. 19:39.
Citera
2009-01-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
det är ju inte möjligt... iee1394 skall finnas på moderkortet för att det överhuvudtaget skall kunna omdirigeras till frontpanelen. frontpanelen är i själva verket en breakout box (typ som förlängningssladd), om du nu har öppnat chassit så kan du ju lika gärna kolla anslutningarna på baksidan(insidan) av boxen. är något anslutet till iee1394 överhuvudtaget, om inte så har du ditt svar där.

Kolla en gång till på baksidan, firewire eller iee1394 som det heter i windows påminner väldigt mycket om usb kontakten. den är någon milimeter bredare bara och har ett något avrundat hörn. Kolla om du hittar iee1394 i enhetshanteraren. I värsta fall så saknar du firewire men de använde samma breakout box på alla datorerna.

jag hittar inte iee1394 i enhetshanteraren, betyder det att den inte är inkopplad?, ska tilläga att på bilden där sladden är kopplad längst ner i hörnet går den en extra sladd från den kontakten som man kan se på bilden och den är inte kopplad någonstans. kan det vara den tro ?
Citera
2009-01-10, 00:21
Medlem
Nån ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här