Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2009-01-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
Idag var jag och köpte pipa, tobak och en tändare.

Jag gick en sväng för att pröva den, vet inte riktigt vad jag gjorde för fel, men jag köpte vaniljtobak och när jag rökte så smakade det bara bränt och absolut ingen tobak / vanilj alls. Fick en liten nickokick dock.

Vad gjorde jag för fel?

om man är nybörjare, kann det vara svårt att igenkänna doften av tobaken i smaken. själva röksmaken (som de flesta väl instinktivt tyckar illa om och får vänja sig vid) dominerar i början. sen är det ochså skillnad på hur noga doft och smak stemmar. ju bättre tobak, ju bättre överesstämmelse, enligt min erfarenhet. men bättre betyder vanligtvisst ochså dyrare
Citera
2009-01-19, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
om man är nybörjare, kann det vara svårt att igenkänna doften av tobaken i smaken. själva röksmaken (som de flesta väl instinktivt tyckar illa om och får vänja sig vid) dominerar i början. sen är det ochså skillnad på hur noga doft och smak stemmar. ju bättre tobak, ju bättre överesstämmelse, enligt min erfarenhet. men bättre betyder vanligtvisst ochså dyrare

HAha såklart, man får ju vad man betalar för.

Men vi säger såhär då, ifall jag hade rökt cigaretter hade jag säkert rökt något skitbilligt. Fattar du nu hur jag tänker? :P

F.ö. ska jag pröva att packa hårdare och dra mig ut och röka en till pipa sen för att lära mig lite. =)

Kan återkomma med bild då!
Citera
2009-01-19, 21:25
Medlem
Cyprezs avatar
Jag är ingen pipexpert eftersom jag inte ens har en pipa men jag har rökt en del cigariller och cigarrer så jag har lärt mig litet om hur man röker. Det jag har lärt mig av tobak är, att om den är torr, smakar den ''bränt'' och mycket beskt. Detta p.g.a. tobaken överhettas och skickar ut oönskade aromer.

Den märkbara skillnaden mellan cigaretter är att dom röks torra vilket faktiskt känns på smaken. När man pratar cigarer och cigariller brukar man gå efter mottot att när cigaren/cigarillen pressas ihop skall den ge med sig utan att låta, samt gå tillbaka till sin naturliga form. Dock så kan även fuktig tobak överhettas ifall att man tar för många bloss.

Det fel du gjorde kan vara följande:

* Du överhettade tobaken
* Du rökte torr tobak
* Du köpte låg kvalitétstobak
Citera
2009-01-20, 07:17
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
Idag var jag och köpte pipa, tobak och en tändare.

Jag gick en sväng för att pröva den, vet inte riktigt vad jag gjorde för fel, men jag köpte vaniljtobak och när jag rökte så smakade det bara bränt och absolut ingen tobak / vanilj alls. Fick en liten nickokick dock.

Vad gjorde jag för fel?

nu har jag tyvärr inte läst igenom alla svar
men du vet väl att du måste röka in pipan ?
Googla det eller sök lite på FB,vet att jag tyckte det var ett helvete
innan min pipa var inrökt

edit: anledning till att jag inte har ett långt inlägg här, är jag inte har tiden
inte för att jag är dryg och hatar dig
Senast redigerad av Cotillion 2009-01-20 kl. 07:19.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in