2009-01-08, 19:09
Medlem
McRills avatar
Hej,
eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta tänkte jag fråga här:
Skall ominstallera min lilla Asus 1000H. Själva läsare är en CD/DVD-variant som man ansluter via USB.
Jag undrar hur jag skall gå till väga och om det är något speciellt jag skall tänka på. Jag har datorvana både mjuk- och hårdvarumässigt och min första reflex när jag drar upp detta scenario i huvudet är att så fort Windows är raderat så tappar USB-porten kontakten med läsaren eftersom det inte finns några drivrutiner.
Har jag fel? Eller är det så enkelt som att jag startar installationen i Windows och påbörjar den där och fortsätter när den installerat grundbitarna?
Brukar oftast köra ominstallationen från dos för att försäkra mig om att ingenting blir kvar samt att jag föredrar den typen av installation över den simplare.

Ha det!
Citera
2009-01-08, 19:36
Medlem
kanulas avatar
Det går att boota från USB. Det är en inställning i BIOS. Windows har inget med det att göra.

Jag har aldrig provat själv, men jag tror att det funkar genom att du helt enkelt kopierar över allt innehåll från Windows-skivan till USB-minnet och bootar därefter. Jag är inte 100 säker på detta, så det bör bekräftas av någon mer innan du ger dig på det. Google is your friend...
Citera
2009-01-08, 20:02
Medlem
McRills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Det går att boota från USB. Det är en inställning i BIOS. Windows har inget med det att göra.

Jag har aldrig provat själv, men jag tror att det funkar genom att du helt enkelt kopierar över allt innehåll från Windows-skivan till USB-minnet och bootar därefter. Jag är inte 100 säker på detta, så det bör bekräftas av någon mer innan du ger dig på det. Google is your friend...

Jag kör från skiva på en USB-cdläsare, så det borde ju funka lika bra. Tack för tipset.
Jadu, jag är nog lite masklat av mig. Ska ta och googla lite vidare i ämnet, men om någon gjort det och har någon liten problem-hint så får de gärna säga till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in