• 1
  • 2
2003-09-11, 22:33
Medlem
StigAllans avatar
Sitter och väntar på att en HEMJORDA kålpuddingen ska svalna.
Ids inte koka några pären så den får slinka ner med lingonsylt och pilsner.
Medans jag väntar så luktar den jävulskt gott.
2003-09-15, 20:46
Medlem
cartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:RzA:.
rekommenderar chili con carne. tar 20 min att göra ris o allt. köper chili con carne pulver mer 2 burkar vita böner o 500g köttfärs. så jävla gott. fast man kommer kanske inte att fisa rosor som Laura men det e det värt.

Är det gott med sånt där chili con carne pulver? Har köpt bla köttfärssås pulver men det vart inte särskilt gott... Vilket fabrikat ska man i så fall välja?
Chili con carne är bland det bästa jag vet. Brukar alltid önska mig det av morsan när jag kommer hem på besök. Dessutom kan man tigga sig till det som blir över och frysa in...
2003-09-16, 02:11
Medlem
Azraels avatar
Blev en sån där Findus mexikansk gryta som man bara värmer i stekpannan. Riktigt god faktiskt och en bra balans mellan kött och grönsaker. Svepte en ryggbiff till förrätt för att stilla mitt stora köttbehov.
2003-09-17, 00:31
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cartman
Är det gott med sånt där chili con carne pulver? Har köpt bla köttfärssås pulver men det vart inte särskilt gott... Vilket fabrikat ska man i så fall välja?
Chili con carne är bland det bästa jag vet. Brukar alltid önska mig det av morsan när jag kommer hem på besök. Dessutom kan man tigga sig till det som blir över och frysa in...

Strunta i att betala tio eller femton kronor för em liten kryddpåase.

Testa detta istället.
Har ett bättre men inte i datorn.

5 portioner

Ingredienser
1 ½ dl black eye bönor + 1 ½ dl stora vita bönor eller en burk röda och en burk vita bönor
2 msk rapsolja
1 krm chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 buljongtärning med vitlök och persilja
300 g köttfärs, quorn-färs eller 2 tärnade potatisar
2-3 stora gula lökar
1 röd eller gul paprika
1 burk krossade tomater
1 burk hela tomater
salt och peppar
basilika
ev lite grönsaksbuljong

Blötlägg och koka bönorna enligt anvisning eller låt burkbönorna rinna av.
Värm oljan och tillsätt chili- och paprikapulvret. Smula ner buljongtärningen och fräs quorn-färsen eller potatistärningarna i grytan. Hacka paprikan och löken ganska grovt och rör ner. Låt allt bli glansigt och tillsätt sedan tomaterna. De hela kan du dela i 2-3 bitar. Låt grytan puttra i c:a 15 minuter.
Rör ner bönorna och smaka av noga med salt, peppar och smulad basilika. Spä eventuellt med lite grönsaksbuljong, gjord på fond och vatten.

Detta är klart godkänd chili
2011-07-16, 17:07
Medlem
b3ij3rs avatar
Död tråd men endo, Kycklingfile och klyftpotatis
2011-07-16, 17:08
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b3ij3r
Död tråd men endo, Kycklingfile och klyftpotatis
Är det något fel på den klistrade aktuella tråden?
https://www.flashback.org/t408159
//mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in