jag har en windowsbaserad server med ett mediabibliotek, jag skulle väldigt gärna kunna spela upp framför allt musik över nätverket eller via FTP. det jag behöver är alltså en mjukvara som kan browsa till servern och lägga in låtar från den i en playlist.
jag har testat Plex men det är så vansinnigt buggigt att det inte går att använda. hänger sig, svårnavigerat, ingen playlistfunktion mm.
vill du kunna använda andra datorer eller mp3 spelare?
finns olika sätt att gå, men någon typ av UPNP-server som tex firefly är fint som fan.
Firefly servar mp3 och flac till itunes och rokulabs soundbridge och iphone/ipod touch.
Varför inte helt enkelt köra via Samba? (SMB)
Du behöver inte installera något extra på servern utan du delar bara ut mapparna med musiken i nätverket, på så sätt kan du i princip använda valfritt program på dina andra datorer. Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar med Mac, men det fungerar prima med Linux.
Varför inte helt enkelt köra via Samba? (SMB)
Du behöver inte installera något extra på servern utan du delar bara ut mapparna med musiken i nätverket, på så sätt kan du i princip använda valfritt program på dina andra datorer. Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar med Mac, men det fungerar prima med Linux.
då tappar jag möjligheten att köra över nätet va? skulle behöva ha tillgång till arkivet på jobbet med.
installerade just firefly, verkar helt ok, fick upp alla låtarna i itunes. men just i det ögonblicket kom jag ihåg varför jag Hatar itunes.
finns det någon mediaspelare som stödjer firefly som låter en navigera mellan mapparna istället för att knöla in alla låtar i en oändlig playlist? man ska görna kunna köa låtar med.... vill alltså ha ett winamp för mac.