2009-01-08, 14:25
Medlem
hej,

jag har en windowsbaserad server med ett mediabibliotek, jag skulle väldigt gärna kunna spela upp framför allt musik över nätverket eller via FTP. det jag behöver är alltså en mjukvara som kan browsa till servern och lägga in låtar från den i en playlist.

jag har testat Plex men det är så vansinnigt buggigt att det inte går att använda. hänger sig, svårnavigerat, ingen playlistfunktion mm.

tips?
Citera
2009-01-08, 14:30
Medlem
vill du kunna använda andra datorer eller mp3 spelare?

finns olika sätt att gå, men någon typ av UPNP-server som tex firefly är fint som fan.
Firefly servar mp3 och flac till itunes och rokulabs soundbridge och iphone/ipod touch.
Citera
2009-01-08, 14:41
Medlem
andra datorer är tanken. helst både pc och mac, men i huvudsak mac.

berätta gärna lite mer om firefly. är det svårt att sätta upp, kostar det pengar mm?

ett lyxproblem med: jag använder helst inte itunes för att spela upp.
Citera
2009-01-08, 14:50
Medlem
firefly matar tex winamp, lätt som en plätt.

läs mer http://www.fireflymediaserver.org/

vad har du för os på burken? kör själv linux, men det lirar lika bra med OSX och Windblows.

Det finns en firefly java-klient också, funkar lite övverallt.
Citera
2009-01-08, 15:27
Medlem
det är windows xp på den, gjorde ett försök med ubuntu men insåg att jag är helt handikappad utan komplett GIU

har du några bra tips på mediaspelare för mac som man kan köra tillsammans med firefly? förutom itunes då.
Citera
2009-01-08, 15:57
Medlem
paul.allens avatar
Varför inte helt enkelt köra via Samba? (SMB)
Du behöver inte installera något extra på servern utan du delar bara ut mapparna med musiken i nätverket, på så sätt kan du i princip använda valfritt program på dina andra datorer. Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar med Mac, men det fungerar prima med Linux.
Citera
2009-01-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paul.allen
Varför inte helt enkelt köra via Samba? (SMB)
Du behöver inte installera något extra på servern utan du delar bara ut mapparna med musiken i nätverket, på så sätt kan du i princip använda valfritt program på dina andra datorer. Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar med Mac, men det fungerar prima med Linux.

då tappar jag möjligheten att köra över nätet va? skulle behöva ha tillgång till arkivet på jobbet med.
Citera
2009-01-08, 16:36
Medlem
installerade just firefly, verkar helt ok, fick upp alla låtarna i itunes. men just i det ögonblicket kom jag ihåg varför jag Hatar itunes.

finns det någon mediaspelare som stödjer firefly som låter en navigera mellan mapparna istället för att knöla in alla låtar i en oändlig playlist? man ska görna kunna köa låtar med.... vill alltså ha ett winamp för mac.
Citera
2009-01-08, 17:18
Medlem
Borde gå att dela ut med tex. SMB och köra med tex. Cog som mediaspelare?
Citera
2009-01-08, 18:06
Medlem
Glockens avatar
Sockso kanske kan vara ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in