• 5
  • 6
2003-09-03, 17:25
Bannlyst
Jaså

Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Puss

-Laura
Är flirten återupptagen? Hur göra i följande fall? Jag matar småfåglarna ordentligt varje vinter men tyvärr matar två hökar sig själva med småfåglarna. Är jag då ett odjur om jag skaffar ett grovkalibrigt luftgevär el lånar ett riktigt (hmm..av vem?) och knäpper rovfåglarna som äter upp mina små "kompisar"?
Citera
2003-09-04, 21:18
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
jag håller definitivt med.

Jag är ingen biolog (eller vilka det är som pysslar med sånt här) men de flesta djur kan man ju komma på en eller annan anleding till för att de ska finnas kvar men fästingar har mig veterligen ingen funktion.

Nån som vet bättre?

Jag gjorde lite efterforskningar själv i frågan och skickade en fråga till en professor i ämnet. Visst kanske frågan var fel ställd, men svaret gjorde ju en inte klokare direkt. Fick ju trots allt veta nått tack vara en liten följdfråga.

Fråga: Så gott som alla djur uppfyller väl någon slags funktion i naturen, men vad har fästingar för funktion? Vart i världen finns det fästingar?

Svar: Nej, i naturen finns inga funktioner. Djuren bara finns, de har inga ändamål. Fästingar lever sitt liv, som alla andra djur och det enda som påverkar deras tillvaro är om de irriterar det djur de sitter på så att de blir avrivna.

Om man frågar efter olika djurs funktion så antar man att det finns en skapare. Finns det ingen skapare, finns det inga funktioner. Livets mening är att leva och fortplanta sig, för fästingen och för oss.

Fästingar av många arter finns över hela jorden utom i öknarna och de allra kallaste trakterna.

Sverre Sjölander, Professor i zoologi
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in