Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 05:52
  #37
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Finns många fler, bara att söka på Zelda 2 hack.

Vilka har ni spelat eller tycker verkar kul?

Bästa romhack jag spelat till Zelda 2 är nog Amida's Curse. Det har en alldeles utmärkt svårighetsgrad, och ligger på ungefär samma nivå som originalspelet på den punkten. Kanske aningen svårare bara. Har spelat ett par andra med, men problemet med de flesta romhacks till Zelda 2 är att de brukar vara betydligt svårare än originalet, vilket lätt kan leda till att de blir mer frustrerande än underhållande.

Originalet var ju ganska lätt egentligen däremot, klarade det en gång när jag var 8 år eller nått sånt med 0 game overs till och med. Kommer ihåg att jag grindade så att jag maxade alla stats innan jag placerade några kristaller, så att jag fick ett extraliv för varje kristall jag placerade.
Citera
2022-07-13, 09:42
  #38
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäckahäst
Vill ni ha ett tips på en bra sidescroller rpg, spela Faxanadu. Det är som Zelda 2, bara det att den gör allting rätt; grafiken är riktigt najs med en mörkare, gotisk stil som ger spelet redigt med atmosfär. Musiken är bland det bästa spelmusiken på NES(exempel), fienderna är mer varierande och överlag är spelet bara mycket mer underhållande än styggelsen som är Adventure of Link. Så spela det istället!
Jag ägde och spelade igenom Faxanadu back in the day. Men jag gillar inte spelet alls. Jag gillar inte grafiken, jag gillar inte känslan och jag gillar framför allt inte spelkontrollen.

Men i Zelda II känner jag mig hemma. Spelkontrollen är kanon och nedåtstötarna placeras exakt där jag vill ha dem. Lite översättningsmissar men spelet känns ändå väldigt polerat. Det finns många bra Zelda-spel, men Zelda II är ett av de allra bästa tycker jag.

Jag sparar oftast alla bossar till slutet, så att man med maximalt antal extraliv kan ge sig på den jobbiga vägen fram till sista striden.

Tack ni som tipsat om bra romhacks!
Citera
2022-07-13, 10:53
  #39
Medlem
Bret-Harts avatar
Spelade det mycket som barn, jag hade ingen aning vad jag pysslade med gick mest runt och utforskade, slogs mot fiender och snackade med Error
Sen var det en skolkamrat som sa till mig att hans brorsa eller kusin eller vad det var hade klarat det spelet då fick man en liten tankeställare...... "Ja det kan man ju göra" hade aldrig spelat såna icke linjära spel men gillade det även om jag inte hade en susning av vad jag pysslade med
Citera
2022-07-13, 13:50
  #40
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Bästa romhack jag spelat till Zelda 2 är nog Amida's Curse. Det har en alldeles utmärkt svårighetsgrad, och ligger på ungefär samma nivå som originalspelet på den punkten. Kanske aningen svårare bara. Har spelat ett par andra med, men problemet med de flesta romhacks till Zelda 2 är att de brukar vara betydligt svårare än originalet, vilket lätt kan leda till att de blir mer frustrerande än underhållande.

Originalet var ju ganska lätt egentligen däremot, klarade det en gång när jag var 8 år eller nått sånt med 0 game overs till och med. Kommer ihåg att jag grindade så att jag maxade alla stats innan jag placerade några kristaller, så att jag fick ett extraliv för varje kristall jag placerade.

Tack, av ren lättja orkade jag inte posta fler länkar. Jag tittade på en playthrough av just Amida’s Curse häromdan och det var mycket underhållande. Får se om jag ids spela det under semestern.

Köpte en Famicom Mini förra veckan och tänker ta mig an Zelda 2 snart. Blir första gången jag lirar den japanska versionen. Det är tydligen annorlunda jämfört med den västerländska versionen. Bl a grafik, hur experience points funkar och svårighetsgrad.


Minns jag inte helt fel var Nintendo inspirerade av (det första) Dragon Quest när de gjorde Zelda 2, varför det också blev det hittills mest RPG-aktiga Zeldat. Jag är inget fan av något annat Zeldaspel egentligen, utom möjligtvis Link’s Awakening som jag lirade på Game Boy Color.

Hade varit en ynnest att se ett Zelda 2-liknade Zelda till Super Nintendo. Synd att Nintendo inte vågade.
__________________
Senast redigerad av Kongruensbojd 2022-07-13 kl. 13:55.
Citera
2022-07-14, 15:13
  #41
Medlem
Kongruensbojds avatar
The Adventure of Vase Lady är ett hack där du spelar som den där NPC:n som alltid bär en kruka på huvudet. Krukan blir här ditt vapen!

Mycket humor också med trollkarlar som säger ”Pull my finger”, ”Jump in the lava for 200 rupees” eller ”You are the weakest link” istället för att informera om vilken magi du nyss erhållit.

Verkar kort också jämfört med andra Zelda 2-hacks.
Citera
2022-07-26, 15:04
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag ägde och spelade igenom Faxanadu back in the day. Men jag gillar inte spelet alls. Jag gillar inte grafiken, jag gillar inte känslan och jag gillar framför allt inte spelkontrollen.

Men i Zelda II känner jag mig hemma. Spelkontrollen är kanon och nedåtstötarna placeras exakt där jag vill ha dem. Lite översättningsmissar men spelet känns ändå väldigt polerat. Det finns många bra Zelda-spel, men Zelda II är ett av de allra bästa tycker jag.

Jag sparar oftast alla bossar till slutet, så att man med maximalt antal extraliv kan ge sig på den jobbiga vägen fram till sista striden.

Tack ni som tipsat om bra romhacks!

Hittade du någon bra romhacks? Jag har aldrig testat något sådant men skulle vilja.
Zelda 2 är ett av många spel till Nes som jag gärna spelar.
Citera
2022-07-29, 12:21
  #43
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hittade du någon bra romhacks? Jag har aldrig testat något sådant men skulle vilja.
Zelda 2 är ett av många spel till Nes som jag gärna spelar.
Ja, jag spelar nu Amida's Curse på min NES mini. Rekommenderas verkligen, känns som ett riktigt spel och inte bara som ett hack. Gillar man Zelda 2 kommer man nog att gilla Amida's Curse, men känslan är lite annorlunda. Inga random encounters t.ex. Är några timmar in och är väldigt imponerad.
Citera
2022-07-29, 15:46
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, jag spelar nu Amida's Curse på min NES mini. Rekommenderas verkligen, känns som ett riktigt spel och inte bara som ett hack. Gillar man Zelda 2 kommer man nog att gilla Amida's Curse, men känslan är lite annorlunda. Inga random encounters t.ex. Är några timmar in och är väldigt imponerad.

Jag ska testa. Tackar ödmjukast. Låter spännande!
Citera
2022-08-28, 00:54
  #45
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Det som jag tycker sabbar svårigheten i spelet (om man kör utan savestates detvillsäga) är att man dör direkt om man faller ner i hål. Typ 9 av 10 dödsfall i spelet är ju just när man trillar ner i hål eller lava gropar, så det har på tok för stor betydelse. Man kan spöa upp ett dussin riddare och spjut-dinosaurier, men gör man ett litet fel i ett hop över en liten vattenpöl så är det Game Over...

Vore därför mycket bättre om det var som i typ "Hollow Knight" att man förlorar hälsa, men kan fortsätta när man trillar ner i hål.

//FCR
Citera
2022-08-28, 15:10
  #46
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det som jag tycker sabbar svårigheten i spelet (om man kör utan savestates detvillsäga) är att man dör direkt om man faller ner i hål. Typ 9 av 10 dödsfall i spelet är ju just när man trillar ner i hål eller lava gropar, så det har på tok för stor betydelse. Man kan spöa upp ett dussin riddare och spjut-dinosaurier, men gör man ett litet fel i ett hop över en liten vattenpöl så är det Game Over...

Vore därför mycket bättre om det var som i typ "Hollow Knight" att man förlorar hälsa, men kan fortsätta när man trillar ner i hål.

//FCR
Det är lite frustrerande såklart. Men man dör ju inte direkt, ofta hinner man få till en Fairy Spell i luften. En del av charmen med spelet tycker jag, man är koncentrerad när man hoppar.
Citera
2022-08-29, 02:55
  #47
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det som jag tycker sabbar svårigheten i spelet (om man kör utan savestates detvillsäga) är att man dör direkt om man faller ner i hål. Typ 9 av 10 dödsfall i spelet är ju just när man trillar ner i hål eller lava gropar, så det har på tok för stor betydelse. Man kan spöa upp ett dussin riddare och spjut-dinosaurier, men gör man ett litet fel i ett hop över en liten vattenpöl så är det Game Over...

Vore därför mycket bättre om det var som i typ "Hollow Knight" att man förlorar hälsa, men kan fortsätta när man trillar ner i hål.

//FCR

Så är det ju typ i nästan alla äldre spel. Super Mario, Mega Man, och så vidare. Metroid till exempel är ett av väldigt få undantag där man inte instant-dör av att hamna i lavan.

Och Zelda 2 är ganska lätt i jämförelse med andra plattformsspel på det sättet, åtminstone originalspelet. Typ man oroar sej över att ramla ner och dö, men trots det så händer det väldigt sällan, och man har jump/fairy magierna som hjälp ifall man behöver det.

Om man har problem med hoppandet så är nog det bästa att bara springa fram och tillbaka på nått sånt där ställe med lavagropar, och hoppa omkring över dem ett tag som träning tills man lärt sej att slappna av. Det är inte så svårt att klara Zelda 2 utan savestates.
Citera
2022-10-25, 23:18
  #48
Medlem
Ferhs avatar
Zelda II: Enhanced PC Edition släpptes igår, och kan rekommendera det till alla som gillar Zelda 2 och liknande spel. Inget romhack utan det är Zelda 2 återskapat från grunden som ett vanligt pc-spel, och jag tyckte det var överlägset bättre än alla romhacks jag spelat.

Så lite snyggare grafik, karta i alla dungeons, en massa nya föremål, några nya områden, en ny slutboss som man låser upp efter att ha klarat spelet en gång, och en massa annat. Finns bland annat ett nytt föremål som gör att man inte dör när man ramlar ner i lava/vatten utan bara blir skadad och uppteleporterad istället, och ett annat föremål som långsamt fyller på ens magi hela tiden.

Aningen lättare än originalet pga de och några andra nya föremål, typ klarade det nyss utan att ha dött en enda gång, men rätt bra utmaning ändå.

Går att ladda ner det här: https://hoverbat.itch.io/ziiaol
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback