2016-08-20, 20:31
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
"Nästan hälften av det vi gör är cannabisrelaterat"
Anna Stenfeldt Hennings, chef droganalysenheten:

Citat:
Det är absolut den vanligaste drogen i Sverige (= cannabis)

Anna får nog slå upp betydelsen av ordet 'drog', kan vara särskilt aktuellt om man jobbar med det.
Senast redigerad av Mollip 2016-08-20 kl. 20:35.
Citera
2016-08-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Anna Stenfeldt Hennings, chef droganalysenheten:

Anna får nog slå upp betydelsen av ordet 'drog', kan vara särskilt aktuellt om man jobbar med det.

Va? Saxat från din wiki: "Droger är substanser, syntetiska eller icke-syntetiska, som har psykologisk effekt och inte primärt intas för näringens skull."

Stämmer inte det bra in på cannabis tycker du?
Citera
2016-08-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HampusTxD
Va? Saxat från din wiki: "Droger är substanser, syntetiska eller icke-syntetiska, som har psykologisk effekt och inte primärt intas för näringens skull."

Stämmer inte det bra in på cannabis tycker du?
Han menar antagligen att det finns flera andra droger som är vanligare än cannabis. Alkohol, nikotin och koffein t.ex.
Senast redigerad av cleft 2016-08-21 kl. 12:32.
Citera
2016-08-21, 12:37
Medlem
Citat:
Han menar antagligen att det finns flera andra droger som är vanligare än cannabis. Alkohol, nikotin och koffein t.ex.

Ahh.. sätter på mig skämskudden...
Citera
2016-08-22, 01:43
Medlem
Pixm0s avatar
Relaterat till DEA's senaste uttalande om att inte omklassificera cannabis;
Citat:
"Interestingly, Rosenberg’s letter claims DEA has “never denied” an application to study marijuana as long as it was determined by the Department of Health and Human Services to be “scientifically meritorious.” ... even looks into the effects of smoking marijuana on real, live people."
Citat:
"Providing states the power to establish their own marijuana policies free from federal intrusion,” Armentano wrote. “If the DEA fails to take this opportunity to take such action, then it is incumbent that Congress does so posthaste.”
https://www.merryjane.com/news/here-s-what-the-dea-s-ruling-means-for-the-pro-marijuana-movement
Citera
2016-08-22, 16:58
Medlem
Ja, det finns en anledning till att knark är olagligt: moralpanik
Citera
2016-08-22, 17:54
Medlem
jamesdeans avatar
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-22/hart-tryck-pa-malmos-missbruksmottagning-for-unga

Herre fucking gud. Kolla den där jävla planschen hon står framför... Jag minns att de planscherna satt uppsatta i Malmö ett tag för ganska många (kanske 7.8?) år sen. Jag blev skitförbannad då, men sen glömde jag bort det. Häromdagen kom jag att tänka på de dära planscherna, som påminner om nazisternas karikatyrteckningar av judar på 1930-talet, och tänkte för mig själv att debatten trots allt har gått framåt de senaste åren. Man använder iaf inte nazi-liknande karikatyrer längre, tänkte jag. Sen idag öppnar jag den artikeln och får se att de förbannade planscherna fortfarande används, inom vården dessutom.

Och då har jag inte ens orkat kritisera själva artikeln...
Citera
2016-08-22, 19:36
Medlem
tvivales avatar
Scientists Tell Time Magazine Their Marijuana Research Goals

http://www.theweedblog.com/scientists-tell-time-magazine-their-marijuana-research-goals/
Citera
2016-08-23, 17:35
Medlem
Utreds efter mötet: ’Blir lättare att leva’
Citera
2016-08-23, 17:40
Medlem
WeedWhackers avatar
"Cannabis– två sidor av samma blad"

http://www.alltomvetenskap.se/tidning/allt-om-vetenskap-nr-9-2016
Citera
2016-08-23, 17:52
Medlem
TV: Stjärnan i blåsväder – rökte marijuana på presskonferens
Citera
2016-08-23, 20:24
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ja, det finns en anledning till att knark är olagligt: moralpanik
Olliver Blückerts artikel är ett svar på Jörgen Sparrfeldts Det finns en anledning till att knark är olagligt.

Oliver har rätt i många sakpåståenden men artikeln skulle vara mer genomslagskraftig om den var mindre nedlåtande i tonen. Han ska ha pluspoäng för att han försöker svara på Jörgens Sparrfeldts påståenden. Det är verkligen inte självklart i debatter om narkotikapolitik.

Jörgens Sparrfeldts artikel är däremot ett riktigt bottennapp enligt mig. Inte bara för att han också är nedlåtande men han är ohederlig och det är svårt att förstå vad han syftar på ibland, det kan vara medvetet eftersom mycket saknar substans. Jörgen lägger ord i sina påstådda antagonisters munnar och påstår genomgående att "alla" säger det han skriver att dom sagt. Han försöker också att minimera deras trovärdighet genom att påståendena naturligtvis är wacky.

"Skall man tro på alla som vill släppa cannabis fritt så är det rena rama mirakelmedicinen", är en offensiv bredsida som missar målet helt och innehåller inget av värde. Vilka är egentligen alla dessa som vill "släppa cannabis fritt"? Ingen aning faktiskt ändå läser jag mer om sånt här än dom flesta Svenssons.

"Jag ser ovanligt många människor i debatter som talar för narkotika, framförallt cannabis. Jag ser att den skaran växer mer och mer. Så är narkotika så ofarligt egentligen som dessa förespråkare av cannabis säger, är det en mirakelmedicin?".

"Är det många omkomna i bilolyckor så betyder det i princip att cannabisen är ofarlig enligt förespråkarna", fortsätter han. Ja det finns troligen exempel på dom som kan tycka något liknande det han påstår. Det är däremot min uppfattning att dom flesta som är för en modern narkotikapolitik i själva verket inte alls tror att narkotika är ofarligt, dom vill inte heller "släppa cannabis" fritt eller tycker att det är en "mirakelmedicin".

Lågvattenmärket har flyttas ner ett snäpp tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in