Citat:
Det är helt vansinnigt att svensk polis får utföra extremt integritetskränkande husrannsakningar hos folk som endast "uppvisat tecken på narkotikapåverkan". Den som inte är övertygad om att en husrannsakan är just sådan kan fråga vilken människorättsexpert som helst, eller mig. Jag kan tyvärr personligen intyga att det är riktigt och är anledningen till att jag skrivit +600 inlägg på FB. http://www.expressen.se/kvallsposten/har-ar-polisens-facit-i-jakten-pa-kriminella/
Med tanke på resultaten kanske man tycka att "ändamålen helgar medlen", men jag blir ändå äcklad av att polisen har gjort husrannsakan hos folk som endast "uppvisat tecken på narkotikapåverkan". Med andra ord har polisen gjort husrannsakan endast baserat på att polisen gjort en subjektiv bedömning och helt enkelt gissat att personen ser påverkad ut. Jag har hört talas om fall där polisen gjort husrannsakan efter att ha gjort blodprov som visat positivt, men att man gör husrannsakan på folk som bara sett höga ut, utan att det ens funnits blodprov som bevis, känns helt sjukt. Det borde vara betydligt svårare att göra husrannsakan än det är.
Med tanke på resultaten kanske man tycka att "ändamålen helgar medlen", men jag blir ändå äcklad av att polisen har gjort husrannsakan hos folk som endast "uppvisat tecken på narkotikapåverkan". Med andra ord har polisen gjort husrannsakan endast baserat på att polisen gjort en subjektiv bedömning och helt enkelt gissat att personen ser påverkad ut. Jag har hört talas om fall där polisen gjort husrannsakan efter att ha gjort blodprov som visat positivt, men att man gör husrannsakan på folk som bara sett höga ut, utan att det ens funnits blodprov som bevis, känns helt sjukt. Det borde vara betydligt svårare att göra husrannsakan än det är.
Hade 6 stycken objudna statstjänstemän med skjutvapen och en hund hemma hos mig som rotade som dom ville överallt i lådor, skåp och kläder. Torskade bara på pissprov. Ingen vann på det, alla förlorade, särskilt jag och min familj.
Jag har tidigare skrivit om varför jag tror att svensk polis så gärna vill ha kvar konsumtionsförbudet därför att dom med det har fått en fullmakt att visitera och göra husrannsakningar på svenska medborgare. Många multikriminella använder narkotika så polisen har fått ett bekvämt arbetsverktyg.
Politiker som försvarar det här tillvägagångssättet borde kanske försöka sätta sig in i att få sitt hem övertaget av beväpnade män. Proportionalitetsprincipen någon?