2016-01-26, 19:39
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
http://www.expressen.se/kvallsposten/har-ar-polisens-facit-i-jakten-pa-kriminella/

Med tanke på resultaten kanske man tycka att "ändamålen helgar medlen", men jag blir ändå äcklad av att polisen har gjort husrannsakan hos folk som endast "uppvisat tecken på narkotikapåverkan". Med andra ord har polisen gjort husrannsakan endast baserat på att polisen gjort en subjektiv bedömning och helt enkelt gissat att personen ser påverkad ut. Jag har hört talas om fall där polisen gjort husrannsakan efter att ha gjort blodprov som visat positivt, men att man gör husrannsakan på folk som bara sett höga ut, utan att det ens funnits blodprov som bevis, känns helt sjukt. Det borde vara betydligt svårare att göra husrannsakan än det är.
Det är helt vansinnigt att svensk polis får utföra extremt integritetskränkande husrannsakningar hos folk som endast "uppvisat tecken på narkotikapåverkan". Den som inte är övertygad om att en husrannsakan är just sådan kan fråga vilken människorättsexpert som helst, eller mig. Jag kan tyvärr personligen intyga att det är riktigt och är anledningen till att jag skrivit +600 inlägg på FB.

Hade 6 stycken objudna statstjänstemän med skjutvapen och en hund hemma hos mig som rotade som dom ville överallt i lådor, skåp och kläder. Torskade bara på pissprov. Ingen vann på det, alla förlorade, särskilt jag och min familj.

Jag har tidigare skrivit om varför jag tror att svensk polis så gärna vill ha kvar konsumtionsförbudet därför att dom med det har fått en fullmakt att visitera och göra husrannsakningar på svenska medborgare. Många multikriminella använder narkotika så polisen har fått ett bekvämt arbetsverktyg.

Politiker som försvarar det här tillvägagångssättet borde kanske försöka sätta sig in i att få sitt hem övertaget av beväpnade män. Proportionalitetsprincipen någon?
Citera
2016-01-26, 19:56
Medlem
jamesdeans avatar
Köpte bostadsrätt i city enbart för att odla knark - döms

Citat:
– Tanken var att jag skulle sälja CBD-olja för att hjälpa människor som har problem med MS och sälja det genom laglig verksamhet, säger 29-åringen i polisförhör.

Tingsrätten har i sin dom utgått från att 29-åringens syfte var just att producera laglig CBD-olja med ingen eller låg halt av THC. Men för sådan produktion krävs särskilt tillstånd – och det hade inte 29-åringen. Det spelar heller ingen roll om avsikten var medicinskt bruk eftersom själva cannabisframställningen är olaglig.

Fan vad förbannad man ska behöva bli. Hur fan kan det "inte spela någon roll" att det rörde sig om cannabis MED NÄSTAN INGEN THC. Syftet med lagen är ju för fan att stoppa "knark", så hur kan det då inte "spela någon roll" att cannabiset ifråga inte innehöll något "knark"? Andemeningen med lagen har ju inte brutits. Det är ju för fan helt otroligt. Blir så jävla förbannad.
Citera
2016-01-26, 20:45
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean

Fan vad förbannad man ska behöva bli. Hur fan kan det "inte spela någon roll" att det rörde sig om cannabis MED NÄSTAN INGEN THC. Syftet med lagen är ju för fan att stoppa "knark", så hur kan det då inte "spela någon roll" att cannabiset ifråga inte innehöll något "knark"? Andemeningen med lagen har ju inte brutits. Det är ju för fan helt otroligt. Blir så jävla förbannad.

Det måste få ett slut med dessa moralpaniska "skicka signaler"-argument någon gång, jag kan inte för mitt liv förstå att folk fortfarande tror sådant fungerar 2016.
Citera
2016-01-26, 22:13
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Det måste få ett slut med dessa moralpaniska "skicka signaler"-argument någon gång, jag kan inte för mitt liv förstå att folk fortfarande tror sådant fungerar 2016.

Särskilt i det här fallet känns det helt absurt eftersom det handlade om cannabis med låg THC-halt som skulle användas för CBD-olja. Jag kan ha viss förståelse för hela grejen att lever man i en demokratisk rättsstat så får man följa lagar och blah blah, men att ge två års fängelse för att ha odlat cannabis med knappt någon THC i? Döm honom till typ samhällstjänst eller dagsböter eller något om de nu tvunget måste döma honom.
Citera
2016-01-27, 04:05
Medlem
MP-politiker vill göra det lagligt att knarka
Citera
2016-01-27, 04:11
Medlem
Så påverkar narkotika miljön

Riksdåren Fred Nyberg börjar med att säga att läkemedelsbranschen är hårt reglerad och har väldigt höga krav när det gäller utsläpp och miljöpåverkan för att sedan gå över och säga att så är det inte när det gäller "KNAAAARK!!!", han är alltså så jävla dum så han inte förstår att det beror helt och hållet på förbudet mot narkotika, att allt inte är reglerat. Hade det varit det så hade man haft exakt lika höga krav som på allt annat!

Det är inte ens kul längre, de är för dumma.
Citera
2016-01-27, 04:11
Medlem
Luckra upp svensk narkotikalagstiftning för de smärtdrabbades skull
Citera
2016-01-28, 07:04
Medlem
tvivales avatar
Vermont Governor Peter Shumlin Endorses Marijuana Legalization Bill

http://www.theweedblog.com/vermont-governor-peter-shumlin-endorses-marijuana-legalization-bill/
Citera
2016-01-28, 08:47
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Så påverkar narkotika miljön

Riksdåren Fred Nyberg börjar med att säga att läkemedelsbranschen är hårt reglerad och har väldigt höga krav när det gäller utsläpp och miljöpåverkan för att sedan gå över och säga att så är det inte när det gäller "KNAAAARK!!!", han är alltså så jävla dum så han inte förstår att det beror helt och hållet på förbudet mot narkotika, att allt inte är reglerat. Hade det varit det så hade man haft exakt lika höga krav som på allt annat!

Det är inte ens kul längre, de är för dumma.

Din avslutande slutsats stämmer rätt bra Att 'dom' skulle börja tänka utanför boxen existerar inte. Människor med stagnerade tankesätt kan inte utvecklas och förstå komplexa problem och naturligtvis inte heller hitta bra lösningar.
Citera
2016-01-28, 10:40
Medlem
Ett sluttande plan att avkriminalisera narkotikabruk

Jag blir mållös.
Citera
2016-01-28, 21:06
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Ett sluttande plan att avkriminalisera narkotikabruk

Jag blir mållös.

Korkade dumheter till resonemang! Debattören gör första sakfelet i huvudet att inte skilja på substanser utan enbart buntar ihop allt under "knark". Typiskt svenskt vill jag påstå att detta beteende är.

Citat:
"Om bruk av narkotika avkriminaliseras uppstår ett sluttande plan, när en missbrukare ska bevisa att den narkotika personen har på lager är för eget bruk och inte tänkt till försäljning."

Bevis för detta är naturligtvis ovanstående argument. Debattören kan inte se att vi i sådant fall bör ha detta problem i större utsträckning idag? Det argumentet gäller egentligen allt. Alkohol, tobak, socker, hostmedicin you name it.. Ett otroligt stort problem i Sverige är självfallet att allt "knark" som finns, enbart kan brukas av en "missbrukare". Man är per automatik missbrukare om man testat lite gräs, det är sådant sakfel att sitta och bunta på ord sådär, det förleder människor i Sverige utan insyn i frågan.

Man blir helt paff, så glad att jag lämnat landet moralpanik bakom mig.
Senast redigerad av TokayGeck 2016-01-28 kl. 21:09.
Citera
2016-01-28, 22:07
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Korkade dumheter till resonemang! Debattören gör första sakfelet i huvudet att inte skilja på substanser utan enbart buntar ihop allt under "knark". Typiskt svenskt vill jag påstå att detta beteende är.

Bevis för detta är naturligtvis ovanstående argument. Debattören kan inte se att vi i sådant fall bör ha detta problem i större utsträckning idag? Det argumentet gäller egentligen allt. Alkohol, tobak, socker, hostmedicin you name it.. Ett otroligt stort problem i Sverige är självfallet att allt "knark" som finns, enbart kan brukas av en "missbrukare". Man är per automatik missbrukare om man testat lite gräs, det är sådant sakfel att sitta och bunta på ord sådär, det förleder människor i Sverige utan insyn i frågan.

Man blir helt paff, så glad att jag lämnat landet moralpanik bakom mig.

Att hävda att konsumtionsförbud behövs för att "bekämpa knark" blir nästan komiskt när man tänker på att bara två länder i hela EU har ett förbud mot konsumtion av narkotika (Har för mig Lettland är det andra landet). Alla länder i EU klarar ju uppenbarligen av att "bekämpa knark" utan ett konsumtionsförbud. Sen har hon ju blandat ihop konsumtionsförbud med innehavsförbud, de flesta länder förbjuder ju innehav men inte själva bruket. I de få länder som tillåter innehav för personligt bruk, t.ex Portugal, så står det specifikt i lagen exakt hur många gram man får ha på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in