Citat:
Ursprungligen postat av
jamesdean
Nu har drottningen fortsatt sina uttalanden om narkotika. Jag trodde det fanns någon regel om att kungafamiljen inte fick prata om politik offentligt, eller är det bara kungen?
http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/10/01/silvia-tog-en-promenad-genom-stan/
Nej drottningen ska absolut inte heller pladdra utåt om lite-vad-som-helst. Kungahuset representerar Sverige och det dom säger offentligt ses som ett offentligt uttalande från Sverige.
Anledningen till att drottningen fått hållas med det politiska kampanjandet kring ett narkotikafritt Sverige är antagligen den 'konsensus' som rått, men den håller på att vittra bort det går inte att tro något annat.
Det var ju lite roligt att Helsingborgs Dagblad just tog upp den frågan med Silvia. Det kan ju ses som en aning provocerande att hon ska förklara sin hållning eftersom frågan är extra aktuell, mycket bra av tidningen. Nu svarade hon:
Citat:
Med tanke på dödssiffran: finns det inget som vi gör fel i svensk narkotikapolitik?
– Jag skulle nästan vilja säga att det är tvärtom. Jag har varit flera gånger till Wien och organisationen Undoc (United Nations Office on Drugs and Crime). Där får man hela tiden frågan om hur vi gör i Sverige, man vill komma och studera hur vi arbetar med narkotikapolitiken.
Det finns flera alternativa förklaringar till varför Silvia svarar så här.
1. Hon bryr sig inte om att det dör så många människor, ofta unga, eftersom dom är - knarkare.
2. Hon har utvecklat demenssjukdom och förstår inte ens att det är människor som dör.
3. Alla runt henne är ja-sägare och förmår inte säga henne sanningen. Vanligt bland fjäskande monarkister eller andra som inser att det enda som betyder något är att hålla god min och inte stöta sig.
4. Hon ljuger.