Expert: Legalisering av cannabis kan få färre att ta spice
Citat:
– Om man ger balanserad information om skadeverkningarna och har försäljning via Systembolaget av exempelvis en dagsdos cannabis, då kanske man håller sig till medel som är mindre farliga än de som man kan gå ut och köpa på nätet och som man inte har någon aning om vad de innehåller, säger Henrik Tham, professor emeritus i kriminologi vid Stockholms universitet.
– Man skulle ju kunna pröva att tillåta viss odling i exempelvis Norrlands inland. Där finns det ju problem med arbetstillfällen vad jag har förstått. Sedan skulle det ju naturligtvis noga kontrolleras och slussas till Systembolaget för försäljning, säger han.
Jag har hört en del rykten genom åren om att det finns professorer, läkare, akademiker osv i Sverige som förespråkar legalisering men inte vågar prata om det offentligt. Dock har jag inte sett så mycket bevis för detta ryktet - fram tills nu. Förhoppningsvis är den här professorns utspel en början på en ny trend, där välutbildade människor med högt anseende börjar ta bladet ur munnen och yttra sina åsikter offentligt. Det är alltid bra att ha professorer och dylikt på ens sida, folk lyssnar ju mer på dem än oss random folk på Flashback.