2014-07-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldvatten
Försäljning av marijuana skjuts upp (i Uruguay)

"Legaliseringen har kritiserats av FN och följs noga av andra länder som letar efter nya strategier för att bekämpa narkotika."

Har legaliseringen i Uruguay verkligen kritiserats av FN? Någon som vet?
Vet inte om det var själva FN som kritiserade, men någon gammal dinosaurie inom FN gjorde det i alla fall när det röstades igenom.
Citera
2014-07-10, 22:11
Medlem
Washingtonspecial...

Pot legalization extends to Washington state

Legal Marijuana in Washington State: Lone Pot Shop, Cannabis City, Opening in Seattle

Pot shops open in Washington state

Washington's legal weed shops face supply shortage

Legal marijuana sales begin in Washington state

Washington State's First Legal Marijuana Sales

Recreational pot sales start in US state of Washington
Citera
2014-07-11, 00:15
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Svenskar negativa till cannabis

Att majoriteten är emot cannabis förvånar mig inte, men att siffrorna är så "extrema" förvånar mig. Trodde att det skulle vara kanske 70% emot bland äldre och typ 50/50 bland ungdomar.

Om CAN beställer en opionsundersökning ser man nog till att utfallet blir till fördel för deras åsikter.

799 personer av 2102 valde att svara på telefonintervjuerna som gjordes både till fasta telefoner och mobiler.Nästan två tredjedelar valde att inte svara.Det är ju dom överlägset allra flesta.Tycker dom inte att dom har gjort undersökningen på ett felaktigt sätt då?

Man kan ju lätt sätta in sig i situationen: du är en Cannabisanvändare och en för dig helt anonym person ringer upp dig för att svara på frågor om attityder till Hash och Marjuana etc.Väljer du att svara?Verkligen?

Kan dom inte ens skriva hur många i varje ålderkategori som valde att svara?Kanske för att deras fina undersökning inte skulle bli lika trovärdig då?

Sen var ju frågorna jättemärkligt konstruerade med massa åsikter hopklumpade en masse.
Gör om gör rätt.
Citera
2014-07-11, 01:47
Medlem
tvivales avatar
How 7/10 Became The National Hash Holiday

http://www.theweedblog.com/how-710-became-the-national-hash-holiday/
Citera
2014-07-11, 01:49
Medlem
tvivales avatar
Who's Next For Legal Marijuana?

http://www.hightimes.com/read/whos-next-legal-marijuana

All Hail 7/10, The New Stoner Holiday

http://www.hightimes.com/read/all-hail-710-new-stoner-holiday
Citera
2014-07-11, 13:26
Medlem
Oliver är död
Citera
2014-07-11, 15:14
Medlem
Liberalare inställning till Cannabis bland ungdomar
Citera
2014-07-11, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Oliver är död
"KNARKLIBERALERNA VET INTE VAD DE PRATAR OM"

Om hasch inte hade varit olagligt hade antagligen han bruk inte eskalerat till heroin och kokain, sedan hade det dels varit lättare att söka efter riktig vård. Skärpning Olivers mamma!
Citera
2014-07-11, 16:21
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agis-III

Om hasch inte hade varit olagligt hade antagligen han bruk inte eskalerat till heroin och kokain, sedan hade det dels varit lättare att söka efter riktig vård. Skärpning Olivers mamma!

Det tråkiga är att man nu kan bunta ihop "knarkliberal" med "folk som hade önskat livet ur stackars Oliver".
Citera
2014-07-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agis-III

Precis.
Citat:
Sommaren 2009 när Oliver är 18 år börjar han röka hasch. Det dröjer inte länge innan föräldrarna hittar en haschklump på hans rum,

- Jag blev alldeles skakig.
Hade hon vetat någonting alls om ämnet så hade hon inte blivit skakig.
Citat:
- För det första: Knarkliberalerna vet inte vad de pratar om, säger hon bestämt.
Så bestämda åsikter om någonting hon uppenbarligen inte vet någonting om.

Hade hon levt i Tyskland på 30-talet så hade hon varit den värsta sortens nazist.
Citera
2014-07-11, 18:55
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Det tråkiga är att man nu kan bunta ihop "knarkliberal" med "folk som hade önskat livet ur stackars Oliver".
Håller med dig! Jag tycker väldigt synd om både Oliver och hans familj men jag ser en legalisering som en bättre lösning på problemet än det vi håller på med i Sverige nu. Vid en legalisering skulle han kunnat få bättre, eller lättare, hjälp mot sitt rökande, vilket verkade vara ett problem.

Sen när ett missbruk tar fart brukar det oftast finnas någon bakom liggande orsak till missbruket - inte enbart själva drogen/drogerna.

Dessutom att dra parallelen med att alla som röker cannabis kommer hamna i ett gravt missbruk av tunga droger är absurt...
Senast redigerad av murtennio 2014-07-11 kl. 19:03.
Citera
2014-07-11, 19:14
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Håller med dig! Jag tycker väldigt synd om både Oliver och hans familj men jag ser en legalisering som en bättre lösning på problemet än det vi håller på med i Sverige nu. Vid en legalisering skulle han kunnat få bättre, eller lättare, hjälp mot sitt rökande, vilket verkade vara ett problem.

Sen när ett missbruk tar fart brukar det oftast finnas någon bakom liggande orsak till missbruket - inte enbart själva drogen/drogerna.

Dessutom att dra parallelen med att alla som röker cannabis kommer hamna i ett gravt missbruk av tunga droger är absurt...

Vad jag prioriterar före eventuell legalisering är att vi får en fungerande missbruksvård i Sverige, gärna i samma veva som det egna bruket avkriminaliseras. Då tror jag på fullaste allvar att vi skulle kunna få ner narkotikadödligheten till de lägsta nivåerna i EU. Legaliseringen är en annan debatt som kanske inte är fullt så viktig nu men säkert blir inom 5-10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in