• 4
  • 5
2009-01-12, 08:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tur att jag inte brukar steka ur ister. Förstår problematiken med wok och vanlig platta, sätter sig direkt... har som tur är gas att tillgå om det skall tillagas kineskrubb. *Pust* Trodde nästan att jag borde skaffa mig en teflon men nu slipper jag!
Tack Paul för info!
Ingen orsak!

Jag brukar steka ur ister eftersom den ingår i många kinesiska recept. Smaken blir helt enkelt mycket bättre.

Blir lite avis, har inte tillgång till gas längre . Det blir helt enkelt inte samma resultat på elplatta.

~Paul~
Citera
2010-01-22, 20:27
Medlem
roobbes avatar
Märkte idag att efter jag stekt lite mat att teflonet släppt lite i kanterna på pannan. Ska gå och köpa mig en ny nån dag, men undrar om det finns några risker med att använda den då telefonet släppt då det annars är en väldigt bra stekpanna, som jag inte haft särskilt länge. Aldrig använt metall i pannan, utan bara trä och plast. Däremot är alltid diskad med borste.

EDIT: med kanterna menar jag i övergången mellan botten och sidan av pannan.
Citera
2010-01-22, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av parabolkongen
Men det är nog mitt fel eftersom jag spolar av dom lite för hastigt ibland.
Ja, det är garanterat ditt fel. Varför spola av pannan när den är varm överhuvudtaget?
Citera
2010-01-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Märkte idag att efter jag stekt lite mat att teflonet släppt lite i kanterna på pannan. Ska gå och köpa mig en ny nån dag, men undrar om det finns några risker med att använda den då telefonet släppt då det annars är en väldigt bra stekpanna, som jag inte haft särskilt länge. Aldrig använt metall i pannan, utan bara trä och plast. Däremot är alltid diskad med borste.

EDIT: med kanterna menar jag i övergången mellan botten och sidan av pannan.

Det finns helt klart en risk med att fortsätta använda pannan.
Limmet som de fäster teflonet med är giftigt och inte alls bra att få i sig.. Har hört en skröna där en kanariefågel som satt i en bur brevid spisen dog av ångorna från det varma limmet.
Låter tveksamt, men kontentan är att limmet är väldigt giftigt...
Citera
2010-01-25, 05:13
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangeno01
Det finns helt klart en risk med att fortsätta använda pannan.
Limmet som de fäster teflonet med är giftigt och inte alls bra att få i sig.. Har hört en skröna där en kanariefågel som satt i en bur brevid spisen dog av ångorna från det varma limmet.
Låter tveksamt, men kontentan är att limmet är väldigt giftigt...

Tack för svaret, blir att kasta den då.
Citera
2010-01-25, 06:50
Medlem
TheMPGs avatar
Haha vafan, du har ju hackat sönder hela pannan din idiot!
Citera
2012-03-24, 23:33
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Jag skulle chansa på att ni kör med för hög värme på spisen vilket mycket väl kan förstöra teflonpannor/grytor.

Min spis går upp till 6. Hur många steg tål en teflonpanna? Är femman okej?
Citera
2012-03-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Min spis går upp till 6. Hur många steg tål en teflonpanna? Är femman okej?

Fyran duger väl. Smöret börjar brännas vid redan då.
Citera
2012-03-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen föredrar jag de gamla emaljerade pannor/grytor som Kockums tillverkade.

~Paul~

Är det Kockums-stekpannor jag har? Härstammar från 70-talet. Svartemaljerat tunt järn med en smal stålkant upptill. Och handtag överdragna med ett rött plastlager.

Ett par handtag har ramlat av men jag använder stekpannorna ändå eftersom de är så bra. Lättare än gjutjärn och blir snabbare varma.

Finns det stekpannor av denna typ att köpa idag?
Citera
2013-08-25, 21:32
Medlem
Nord88s avatar
Helvete. En annan person satte på plattan åt mig när jag stod och fixade med råvarorna. Jag är van att aldrig sätta plattan på över 4an/8an på en 6/12gradig skala och kollade därför inte temperaturen under stektiden. Jag tyckte att det gick ovanligt snabbt att få färg på tre paket bacon och ser plötsligt att plattan är på högsta värmen. Ser inga visuella förändringar men det är väl ställt utom allt tvivel att plattan har utsats för för hög värme under kanske tio minuter. Kan jag ha sabbat skiten och tvingas käka teflonrester framöver eller är det bara upprepade gånger av för höga temperaturer som förstör pannan?
Citera
2013-08-26, 02:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Helvete. En annan person satte på plattan åt mig<klipp>

Mehhh.... har du råvaror i så håller dom ner tempen, som med vatten - du kommer inte mycket över 100 grC hur mycket du än eldar...

Käka på du, det är nog inte teflonet du ska vara orolig för i alla fall. Det finns så mycket annat roligt att dö av först.
Citera
2013-09-01, 10:52
Medlem
Moltas666s avatar
En teflonstekpanna är att betrakta som ett förbrukningsföremål till skillnad från en välskött gjutjärnsstekpanna som håller många år.

Teflon är temperaturkänsligt och även om man använder plast- eller träredskap så slits teflonbeläggningen hela tiden vilket till slut gör att den släpper.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in