Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Då är det inte mer än en tillfällig sionistisk satellitstat i "bästa fall" för kurderna.

Ja, en temporär judeo-kurdisk lydstat till Israel, som lyder alla order och direktiv Israel kommer med, kanske kurderna hade kunnat få av Israel, men frågan är om kurderna har tillräckligt med kompetens att hålla igång en lydstat åt Israel? Jag betvivlar faktiskt det.
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Kurderna
själva (som det stod i frågeställningen) däremot ....

Nej, självklart inte. Bara det faktumet att kurder är i närheten av 40 miljoner som etnisk grupp, och inte har lyckats bilda en egen stat på egen hand, är bevis nog på att kurderna inte klarar det själva.
Nu kommer säkert en kurd komma in i tråden och försöka håna mig att assyrier minsann inte heller har en stat. Så här ligger det till: det finns en assyrisk stat,
egentligen, idag. Den heter Irak, och är en mesopotamisk uppföljare till de gamla assyro-babyloniska riken som fanns tidigare i regionerna. men “Irak” är dessvärre
lingvistiskt arabiserat, islamiserat och degenererat, vilket är varför vi assyrier, som fortfarande försvarar den gamla inhemska pre-islamiska, riktiga assyriska kulturen, inte vill kännas vid det dåliga skämtet känt som Irak. Sedan är Irak en självhatande anti-assyrisk statsbildning också.
Poängen är det, att kurderna's situation inte riktigt går att jämföra med det assyriska folket, eftersom assyrier väljer frivilligt att dissa den nuvarande mesopotamiska statsbildningen, av ren stolthet och förakt mot islam.
En annan viktig faktor är också det att kurderna är 4-5 gånger mer, så kurderna bör skämmas mycket mer över att de inte lyckats bilda en stat. Hade vi assyrier varit 40 miljoner så kan jag garantera att iranierna, pseudo-turkarna och pseudo-araberna hade fått mycket smisk på rumpan av en assyrisk stat
Men då vi bara är 2 miljoner eller något idag i mellanöstern, så har vi inte så stor press på oss att bilda en assyrisk stat. Förvisso är många arabiserade/islamiserade irakier, egentligen av assyro-babyloniskt ursprung, men jag räknar inte dessa självhatande förrädiska muslimska kräk, som assyrier.
Hur som helst, det är en ganska dålig prestation av kurderna att inte ha bildat en stat idag, så långt kan vi konstatera