2009-01-06, 20:32
Medlem
Jag har bestämt mig för att söka mig utomlands och prova lyckan. Det jag tänkte göra var att jobba som skeppare då ett antal vänner gjort detsamma och tyckt det varit väldigt roligt.

I arbetssysslorna ingår allt från städning, navigering , framförande av yatchen osv osv, beroende på position. Här seglas det över hela jorden från franska rivieran till västindien.

För att hitta just rätt jobb har jag lagt upp mitt cv på en "Yatch-crew" sida och lyckats få två svar faktiskt.

Det jag undrar är om det är vanligt att folk scammas? Alltså blir lovade jobb, åker dit och så slutar det med att de kanske lagt ut pengar i onödan osv.

Det som gör mig lite fundersam är att jag blivit erbjuden runt 2500 pund i månadslön- runt 29 000, samt boende med laptop, osv. där andra crew bor tillsammans.

I ett av mailen har det bifogats en mail-adress till en "travel consultant" som hjälper till med visum, *kopierar ur mailet* "They assist my company in processing visas for staffs, work permit, tax clearance and all related documents to their
foreign employers . kindly contact and let them know that you've been
offered a job here in U.K are from by ******** Yacht Club, explain
to them all you need for traveling to U.K."

Hur ska man på lättast sätt säkerställa att allt står rätt till?
Citera
2009-01-06, 22:29
Medlem
Är någonting alldeles för bra för att vara sant så kan du blankt räkna med att det inte är det. Och det där är helt klart en scam.

Googlade delar av mailet du fick och det dök upp en hel del "SCAM WARNING" etc. Kolla denna t.ex.

http://www.findaupair.com/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=7&TopicID=5026&P agePosition=1

Hade du postat hela "företagsnamnet" hade det varit enklare att kolla upp bättre.

Vet inte exakt vilken typ av scam det är eftersom dom inte verkar ha "ställt några krav" ännu så att säga, men jag gissar på att antingen kommer den där "agencys" att vilja ha betalt, ditt kreditkortsnummer eller sno din identitet.

Lycka till!
Senast redigerad av roadss 2009-01-06 kl. 22:40.
Citera
2009-01-07, 07:23
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Jag har bestämt mig för att söka mig utomlands och prova lyckan. Det jag tänkte göra var att jobba som skeppare då ett antal vänner gjort detsamma och tyckt det varit väldigt roligt.
Behövs det inte en speciell utbildning för att få jobb som skeppare på en yacht?

Jag har en kollega som är mycket intresserad av segling som pratat om att hans dröm är att jobba på en uthyrningsbåt i karibien och han nämnde en ganska dyr specialutbildning som krävdes för att få ett jobb.

Angående brevet så luktar det lurendrejeri och Nigeriabrev av det. Antagligen vill de "hjälpa" dig mot en viss summa.
Citera
2009-01-07, 17:40
Medlem
Förutom att jag har fartygsbefäl klass 8 behövs också en säkerhetskurs. Tar typ 5 dagar o kostar runt 10 000.
Efter lite google-sökning, så har jag nu fått bekräftat att 28 000 kr/mån ink. boende inte är något konstigt.

http://www.batnytt.se/Yrke__Yacht_Crew_A-236091_DXNI-693_.aspx?A=236091&DXNI=693
Citera
2009-01-07, 19:56
Medlem
Vad är det för säkerhetskurs då? Är det bara basic safety eller är det mer?

Undrar om dom har personal i maskin eller om dom sköter allt underhåll osv i hamn?

edit:
Nvm hittade själv
Citat:
Något som däremot krävs är en femdagars säkerhetskurs med moment som första hjälpen, livräddning och brandsläckning – en s k STCW-95.
Jävligt enkel kurs enligt mig, 5 dagar med utbildning från typ 8-5 varje dag. Så var det iaf för mig när jag gjorde den. Jävligt skoj var den oxå, rökdykning och brandsläckning.
Senast redigerad av Fistor 2009-01-07 kl. 20:04.
Citera
2009-02-18, 00:30
Medlem
Questionmarks avatar
Jag försökte på mig att skaffa jobb på yachter förra året.

STCW-95 Basic Safety Training
IYT Master RIB Tender (PowerII) - Får köra motorbåt upp till 12 meter
VHF Marine Communications

Det är utbildningar/kurser jag har i bagaget.
Jag fick ett enda daywork med det = jobba en dag för 96 euro.

Lönen du pratar om är ganska så standard.
MEN erfaret folk inom yachtingvärlden har svårt att hitta jobb.
Så om du inte har STCW-95 är det ganska så svårt att tro att dom vill ha dig.
(Såvida du inte har jobbat med båtar ett tag)
Citera
2011-01-20, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Behövs det inte en speciell utbildning för att få jobb som skeppare på en yacht?

Jag har en kollega som är mycket intresserad av segling som pratat om att hans dröm är att jobba på en uthyrningsbåt i karibien och han nämnde en ganska dyr specialutbildning som krävdes för att få ett jobb.

Angående brevet så luktar det lurendrejeri och Nigeriabrev av det. Antagligen vill de "hjälpa" dig mot en viss summa.

Jo det krävs MYCKET utbildning! Ffa i sjukvård etc. Är ganska många certificat man ska ha innan man kan mönstra på en sådan båt. Jag som har tävlingsseglat världscuper etc och är väldigt erfaren har inte behörighet att jobba på en sådan båt ändå..

Det är internationella regler som styr detta och har inte ALLA i besättningen sådana certificat så får båten inte framföras med gäster ombord!

Däremot är det skillnad om man tar jobb på ett stort fartyg typ Viking Line då det inte går under samma regler..

Betalningen är inga konstigheter dock.. jag känner många som har ännu mer i lön som jobbar så!
Citera
2011-01-20, 15:38
Medlem
Chanukkas avatar
Det stavas för helvete YACHT Uttal: Yåått/Yaat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in