Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Mycket argument där, men ingenting som har med något att göra. Slår jag dig ger det inte dig rätt att skjuta min granne eller faster. Raketerna är ämnade att döda och bara för att Hamas "rocket science" suger betyder inte att man ska acceptera sånt. Om jag blir beskjuten skjuter jag tillbaka även om de skjuter med stenåldersvapen eller något modernare. Västbanken är ett argument i sig som ska hanteras på ett mer civiliserat sätt än raketer mot civila. De som bor i Sderot är inte illegala bosättare och att säga att de ska acceptera att bli beskjutna för att några rabiata bosättare på västbanken vill jiddra med palestinier är typiskt medeltida idiotbeteende som jag trodde de flesta svenskar klarade att se igenom.
1. Du förstår uppenbarligen inte argumentet jag framför. Argumentet är inte att Hamas har rätt, argumentet är att Israel saknar legitimitet pga deras
egna aktioner; de återfår inte den legitimiteten bara för att Hamas är galna terrorister. På samma sätt får inte Hamas legitimitet hos mig bara för att Israel tidigare begått krigsbrott, eventuellt även denna gång det vet vi inte ännu, samt ockuperat palestinierna i decennier.
2. Du målar upp en falsk dikotomi. Valet är inte Hamas eller Israel. Jag stödjer på intet sätt Hamas men man måste vara bra historielös för att inte se Israels delaktighet i hur Hamas nått den position bland Palestinier de hade 2006 (ej längre, deras stöd är så gott som obefintligt, i alla fall innan nuvarande attack). Om Hamas var problemet, varför hade inte Palestinierna en stat innan 2006? Om Hamas var problemet, varför fortsätter Israels
demokratiskt valda regering att annektera mark på västbanken där Fatah styr? Sanningen är att varken Israeler eller Palestinier historiskt sett varit villiga att göra en kompromiss där ingen är nöjd, vilket är en nödvändig ingrediens i detta fall.
3. Om någon attackerar dig med en slangbella från en folkhop och du "försvarar dig" genom att skjuta rakt in i folkhopen så är du inte proportionerlig. Det faktum att Israel har ett så pass bra försvar måste väga in i ekvationen, man kan inte bara utgå från någons intentioner, det gör vi inte i vårat eget rättsväsende och jag förstår inte varför vi ska göra det här. Hamas agerande är helt oacceptabelt men det legitimerar som sagt inte Israels brutalitet. Till skillnad från Hamas behöver vi inte tala om intentioner från Israels sida, vi ser vad Israel gör
i praktiken.