2009-01-06, 01:02
Medlem
Hej du glade..

Min familj har en stuga en bit bort från huset. Jag och flickvännen sover nu här för att vi tycker det är mysigt. Dock blev det inte lika underbart som vi hoppades på.

Har en översnål fader som kan få för sig lite speciella saker ibland han är elektriker och jobbar som de så oftast har de med el frågor att göra.

Nu ligger vi här och fryser eller jag fryser. Har flickan bredvid mig + 2par strumpor + underställ jofa som är dress med dragkedja (om de nu spelar roll) + filt + täcke och fryser faktiskt.

Element har vi ett. El element men de fungerar nog inte som de ska känns de som. Brukar ge mycket mer värme. Har stugan bredvid huset på österlen och nu är det runt 10- Celsius?

Har pappa fått för sig att leka med faser eller leka med något el aktigt för att spara cash eller är elementet kasst? Isoleringen är dubbla lager sån vit platta har is i huvudet just nu så tänker inte rent friskt. Men är nog inte de bästa.

Men frågan är som sagt: Har han lekt med elen eller är elementet kasst? Det blåser värme men har den på fullt men ger inget direkt värme om man håller handen ovanför ...

Ytan är 6x3 meter + badrum på runt 3kvm.
Citera
2009-01-06, 01:16
Medlem
SafleBouges avatar
El fråga... Är det spanska eller .

Det är väldigt kallt ute, vad är det för storlek på värmaren och storlek på rummet? Kan ni lägga lite handdukar runt fönsterna så hjälper det mot eventuellt drag.

Men jag tvivlar starkt på att han har mixtrat med något, om han har gjort det så är det värmaren som ni ska kolla på och inte husets el.

Antagligen är värmaren kass.
Citera
2009-01-06, 01:25
Medlem
Elektronisk fråga?

Vet inte... rummet är ju 6x3 .. = 18kvm helt enkelt varav 3kvm är badrum dvs dusch med toalett och litet handfat + värmeblandaren.

Värmaren är la 50cm långx5cm bred. Dvs rätt liten.. vet inte hyr mycket den ska pumpa ut men står 35grader vad vitt jag vet så ska 35grader kännas men känns mer som 20+

Vet inte hur mycket värme den ska pumpa ut egentligen men verkar sunkigt jämtemot de brukade vara... kan ju säga också att vi har tunna plastglas kanske inte gör saken bättre. Men de känns som om de drar igenom hela rummet. Kollade innan om alla fönstrena var stängda och de va dom ... men va frost på insidan av fönstret lite illa kanske.

Konstig fråga .. har en 42" tv här inne hjälper de att sätta på den?
Senast redigerad av haxer 2009-01-06 kl. 01:34.
Citera
2009-01-06, 01:37
Bannlyst
In med ett element till, eller om du inte hittar något nu mitt i natten, ta in en kupévärmare från en bil.
Citera
2009-01-06, 01:52
Medlem
Kupé värmare... vet ifan var min ligger bara. Tror inte jag har den i bilen liten sketen polo.

pappa sover syrrans kille med.
Citera
2009-01-06, 02:59
Medlem
En fruktpizzas avatar
... .. . .. ... .. . .. ... .. . .. ...

Sätt igång El Televisiona och be sedan El papa eller El mamito att skaffa El mucho kraftico elementica.

Det är knappast elektriciteten som knasar, utan att farsan din har valt ett dumsnålt - underdimensionerat - element för stugans storlek för att spara pengar...

TV:n utvecklar ytterligare några hundra watt, så på med den!

PS. Flickvän bredvid dig sade du..? Men... Då förstår jag inte alls varför ni fryser???

Lycka till nu. (Flickvän = Frysa?)

.
Citera
2009-01-06, 03:26
Medlem
Megaforces avatar
Det låter som om det är 2-fas 400V element som är kopplad till 230V. Det blir ganska dålig värme i dem då..
Citera
2009-01-06, 04:07
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Isoleringen är dubbla lager sån vit platta
Vit platta? Talar vi om gips eller ngt sådant? Aja skitsamma. Slå på tv och alla möjliga lampor så blir det väl lite bättre värme. En 42" ger ganska många W
Citera
2009-01-06, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Vit platta? Talar vi om gips eller ngt sådant? Aja skitsamma. Slå på tv och alla möjliga lampor så blir det väl lite bättre värme. En 42" ger ganska många W

Någonting säger mig att El papa inte har någon 42":are i stugan
Citera
2009-01-06, 11:26
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
pappa sover syrrans kille med.

vad tycker syrran om det då?
Citera
2009-01-06, 12:17
Medlem
Snurrens avatar
[quote=haxer]Elektronisk fråga?

"Vet inte hur mycket värme den ska pumpa ut egentligen men verkar sunkigt jämtemot de brukade vara... kan ju säga också att vi har tunna plastglas kanske inte gör saken bättre. Men de känns som om de drar igenom hela rummet. Kollade innan om alla fönstrena var stängda och de va dom ... men va frost på insidan av fönstret lite illa kanske."

Fönstren i tunt plastglas? En nödlösning är väl att hänga filtar eller täcken för fönstren som isolering. Kanske det vore värt en investering att sätta in riktiga fönster i 2 eller 3-glas, eller är det tänkt att stugan bara ska nyttjas på sommaren?

En annan tillfällig lösning är att köpa en elektrisk sängvärmare, eller två.
Citera
2009-01-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar
Någonting säger mig att El papa inte har någon 42":are i stugan

Jo faktiskt köpt den själv. Thomson 42" gav 15000kr för den förra vintern så jo tack det har jag.

Flickvännen och jag försökte hålla värmen ett tag gick de.... sen gick de för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in