Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-04, 22:39
Medlem
rabnesss avatar
Tja alla. Nu ar det sa att jag inte kan omformatera denna skit dator.

Jag gor som man ska. Bootar fran cd, Skivan gor igong och borjar arbeta. Men bara lite in i sjelva installationen so kommer det upp ett felmeddelande. Kommer inte ihog hela men det blir en bla skerm med massa text. Nogon med samma problem ? Behover verkligen hjelp her ! Skulle vara jatte schysst om non kunde hjelpa mig!

Ps, sitter po ett engelskt tangentbord. : ) So det er derfor det inte er nogra 'a' 'o' med // rabness
Citera
2009-01-04, 22:40
Medlem
Luxuss avatar
börja med att komma ihåg vad för felmeddelande du får, annars blir det svårt att hjälpa till. Blåskärm vid installation brukar annars vara ett tecken på att någon hårdvara inte mår helt hundra
Citera
2009-01-04, 22:41
Medlem
rabnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
börja med att komma ihåg vad för felmeddelande du får, annars blir det svårt att hjälpa till. Blåskärm vid installation brukar annars vara ett tecken på att någon hårdvara inte mår helt hundra

Okej, jag ska prova engong till och kolla felmeddelandet.
Citera
2009-01-04, 22:43
Medlem
Luxuss avatar
Passa på att beskriva vad för windows du försöker installera. Formatering sker innan själva installationen börjar så det verkar ju vara något annat som spökar.
Citera
2009-01-04, 22:59
Medlem
rabnesss avatar
Citat:
Passa på att beskriva vad för windows du försöker installera. Formatering sker innan själva installationen börjar så det verkar ju vara något annat som spökar.

Det der med bla skerm forklarade jag lite doligt kende jag. Det jag menade var att det var bla bakgrund och vit text bara. Det jag installerar er Windows xp sp3. Det borjar precis innan installationen skulle jag vilja sega. Ner det er som DOS var fast med blott. Ner det bara kommer fram massa saker om att den laddar eller nogot dylikt lengst ner po skermen. Men iaf her kommer felmeddelandet.

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage.

If this is the first time you'v seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controller. Check your hard drive to make sure it is properly configured and terminated.
Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Technical information>

*** STOP: 0x0000007B (0XF78D2524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Det var det hela. och det der med CHKDSK har jag redan gjort. hittade inget allt var i sin ordning.!
Citera
2009-01-04, 23:14
Medlem
henkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabness
Det der med bla skerm forklarade jag lite doligt kende jag. Det jag menade var att det var bla bakgrund och vit text bara. Det jag installerar er Windows xp sp3. Det borjar precis innan installationen skulle jag vilja sega. Ner det er som DOS var fast med blott. Ner det bara kommer fram massa saker om att den laddar eller nogot dylikt lengst ner po skermen. Men iaf her kommer felmeddelandet.

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage.

If this is the first time you'v seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controller. Check your hard drive to make sure it is properly configured and terminated.
Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Technical information>

*** STOP: 0x0000007B (0XF78D2524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Det var det hela. och det der med CHKDSK har jag redan gjort. hittade inget allt var i sin ordning.!

Nått du kan kolla är ju att stoppa in en annan windowsskiva ifall det är den som spökar.
Men som redan påpekats så är är det ett hårdvarufel (därav bluescreen), har du flera diskar i så testa att bara ha den som ska formateras ipluggad.
Citera
2009-01-04, 23:35
Medlem
rabnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki
Nått du kan kolla är ju att stoppa in en annan windowsskiva ifall det är den som spökar.
Men som redan påpekats så är är det ett hårdvarufel (därav bluescreen), har du flera diskar i så testa att bara ha den som ska formateras ipluggad.

Okej, jag har dock redan provat med en annan skiva utan nogot vidare bettre resultat. Men far vell prova och setta in en annan disk do. Tackar !
Citera
2009-01-05, 00:01
Medlem
Luxuss avatar
ja, grundtipset i sådana här fall är att du kopplar bort all hårdvara som du inte behöver, beroende på hur fingerfärdig du är plockar du bort så mycket du kan. börja med usbprylar, typ skrivare, webcam mm, om du känner att du inte har koll så be nån polare med datorskruvarvana att plocka bort eventuella extra hårddiskar, ljudkort osv och försök installera.
Citera
2009-01-05, 01:00
Medlem
CoolDudes avatar
Testa det ovanstående skriver. Se även till att korrekta SATA drivrutiner används om du kör SATA hårddiskar. Testa även köra ett test på hårddisk för att se att det inte är några hårdvaru fel på hårddisken. Ett bra sådant är HD Tune.
Citera
2009-01-05, 02:47
Medlem
Théodicées avatar
Haft några problem innan?
Citera
2009-01-05, 03:39
Medlem
rabnesss avatar
Citat:
ja, grundtipset i sådana här fall är att du kopplar bort all hårdvara som du inte behöver, beroende på hur fingerfärdig du är plockar du bort så mycket du kan. börja med usbprylar, typ skrivare, webcam mm, om du känner att du inte har koll så be nån polare med datorskruvarvana att plocka bort eventuella extra hårddiskar, ljudkort osv och försök installera.

Okej okej, jo det er just sont jag er bra pa. Skruva och sadant, inte mjukvara Men det ska jag gora !

CoolDude, Tack for tipset. ska fixa och kolla om det fungerar

Théodicée, nej aldrig :S
Citera
2009-01-13, 23:41
Bannlyst
Har samma problem...

Tror det kan ha att göra med om man bootar XP installations CD:n från en SATA CD/DVD och samtidigt ska installera XP på en SATA hårddisk!

Det är hur som helst (i mitt fall) inte det att SATA drivrutiner fattas på installations CD:n, för jag testade att byta hårddisk till en som jag vet XP installationen hittade men med samma resultat.

Ska försöka hitta en USB CD/DVD och se om det då funkar eftersom jag tror felet ligger i att jag har både SATA(ns) HD och DVD! Eller ev. koppla på en IDE CD. Eller någon annan som har nå´t vaket att säga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in