2009-01-04, 21:31
Medlem
milanevo7s avatar
Hejsan, jag känner mig lite nojjig och orolig just nu.
Så här är det.
Jag skulle köra vänster i en korsning, när jag fick grönt körde jag vänster. Men trafikljuset på vägen jag svängde vänster på var röd och jag körde förbi.
Då är frågan, bröt jag mot lagen eller? (OBS ingen pil utan vanliga runda lysen)

Jag menar, inte kan mitt ljus vara grönt samtidigt som det är grönt för trafiken på den andra vägen.

Snabba och seriösa svar tack, är orolig nu.

Fråga 2, ifall jag nu bröt mot lagen och någon bil noterade mitt reg nr, kan jag bli fälld då?

P.S detta var i Sverige
Citera
2009-01-04, 21:33
Medlem
core_s avatar
Det rödsljus som sitter på den korsande vägen är för trafik som kommer på just den vägen, och således inget du behöver ta hänsyn till. Det SKALL vara rött om du har grönt

(Lär man inte ut sådant här längre? Det är ju rätt basic information )

Edit
Hade du nu brutit mot lagen hade det inte räckt med ett registreringsnummer då vi inte har ägaransvar på trafikbrott i Sverige. Det är endast föraransvar och du behöver därför bli tagen där och då för att det skall bli tal om några påföljder.
Citera
2009-01-04, 21:41
Medlem
milanevo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det rödsljus som sitter på den korsande vägen är för trafik som kommer på just den vägen, och således inget du behöver ta hänsyn till. Det SKALL vara rött om du har grönt

(Lär man inte ut sådant här längre? Det är ju rätt basic information )

Edit
Hade du nu brutit mot lagen hade det inte räckt med ett registreringsnummer då vi inte har ägaransvar på trafikbrott i Sverige. Det är endast föraransvar och du behöver därför bli tagen där och då för att det skall bli tal om några påföljder.

Puh, det känns skönt
Hehe, jodå, men jag är lite skraj av mig ibland, kanske för mkt.
Men du är alltså helt säker på den punkten? Behöver bli rejält övertygad.

Kan du specifiera det där med ägaransvar?
Citera
2009-01-04, 21:42
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanevo7
Puh, det känns skönt
Hehe, jodå, men jag är lite skraj av mig ibland, kanske för mkt.
Men du är alltså helt säker på den punkten? Behöver bli rejält övertygad.

Kan du specifiera det där med ägaransvar?

Jag är helt säker, ja

Specifiera och specifiera. Det är ju som så att det är ju inte bilen som begår ett brott i sådana fall, det är ju föraren. Och plockar man inte bilen på plats så att man kan vara säker på att det är samma förare som sitter i bilen som utförde brottet har man inte mycket att gå på.
Vem som helst kunde ju ha kört bilen om man bara har ett registreringsnummer att gå på.
Citera
2009-01-04, 21:43
Medlem
Beaumonts avatar
Hur hade du tänkt annars. Att du får grönt, kör in i korsningen och stannar mitt i korsningen tills den ljuset för den korsande vägen slår om till grönt? Övriga trafikanter lär knappast bli glada när du blockerar hela korsningen.
Citera
2009-01-04, 21:54
Medlem
milanevo7s avatar
Nej det låter lite f**kat. Stämmer.

Tack för hjälpen, det låter skönt att få detta dilemma löst.
Så alltså, för att sammanfatta det hela så jag glömmer detta för gott:

Är det grönt för mig, och jag ska svänga vänster, ska jag helt enkelt bara köra (regelmässigt sett) och inte ta hänsyn till trafikljusen på korsande väg!
Citera
2009-01-04, 23:42
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Hur hade du tänkt annars. Att du får grönt, kör in i korsningen och stannar mitt i korsningen tills den ljuset för den korsande vägen slår om till grönt? Övriga trafikanter lär knappast bli glada när du blockerar hela korsningen.
Hehehe... provade väl det en eller ett par gånger i körskolan.
Folk blev inge glada, så man lärde sig snabbt - den hårda vägen

Men jag förstår TS.
Hajjar fortfarande till ibland, speciellt om det är en stor korsning, så man börjat "köra rakt" igen och så ser man bara ett rödlyse vifta förbi helt plötsligt.

Tack för bra svar, Core!
Citera
2009-01-22, 23:55
Medlem
Ehrm.. hur lyckades du få körkort? Är inte det här typ lika basic som att man sitter på den sidan ratten är när man kör?? Blir riktigt mörkrädd när man läser sånt här och inser att man möter medtrafikanter som har så dålig koll...
Citera
2009-01-23, 00:02
Medlem
Det beror ju på, är det en vanlig fyrvägskorsning så är det ju som det sägs.

Men det finns iallafall en flerfilig korsning i Alingsås(E20) med separata körbanor där man kör när det är grönt och stannar "mitt i" korsningen vid rött.
Citera
2009-01-23, 00:03
Medlem
Om det bara lyser en rund grön så får du köra rakt fram samt svänga både höger och vänster.
MEN !!! Du måste lämna företräde åt andra om du svänger. Det kan vara både mötande bilar vid vänstersväng och grön gubbe på övergångsställen på vägen du svänger in på, både höger och vänster.

Om du däremot även har grön pil har eventuella övergångsställen och mötande bilar rött ljus.

Om du har röd pil får du inte svänga även om det är grönt framåt.
Citera
2009-01-23, 08:08
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sony_es
Om det bara lyser en rund grön så får du köra rakt fram samt svänga både höger och vänster.
MEN !!! Du måste lämna företräde åt andra om du svänger. Det kan vara både mötande bilar vid vänstersväng och grön gubbe på övergångsställen på vägen du svänger in på, både höger och vänster.

Om du däremot även har grön pil har eventuella övergångsställen och mötande bilar rött ljus.

Om du har röd pil får du inte svänga även om det är grönt framåt.

Finns det verkligen röda pilar?...Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin sett en sådan....
Citera
2009-01-23, 08:36
Medlem
Finanskrisens avatar
Jag passar på att kasta in en fråga som liknar ts väldigt mycket då jag ser ett fenomen nästan dagligen i trafiken som jag är lite kluven till.

Du kommer in i en fyrvägskorsning, kör på en liten 30-gata. Andra gatan är en 50-väg, huvudled med ett bevakat övergångsställe på ena sidan av korsningen. På 50-vägen finns stopplinje före korsningen (på den sida av vägen som har det bevakade övergångsstället efter korsningen). Från 30-vägen ingen svängpil eller så, endast en skylt för väjningsplikt.

Så, när trafiken står stilla på 50-vägen pga att någon fotpelle tryckt och ska gå över - 99 av 100 som kommer från 30-vägen och skall svänga vä/hö ut på 50-vägen och de som då kommer att korsa övergångsstället stannar då där och väntar på grönt ljus för 50-vägen. Jag gör det av vana också, då jag knappt sett ngn annan som inte stannar men det känns som att egentligen är det bara att köra på, när man har lämnat företräde för gångarna på övergångsstället. Jag har ju inte kört över någon stopplinje samt att det finns inga trafiksignaler riktade mot min väg eller skyltar om trafiksignal.

Har jag rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Finns det verkligen röda pilar?...Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin sett en sådan....

Kanske missar en del av er diskussion men det finns väl alltid röda pilar när det är ett separat svängfält?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in