Jag passar på att kasta in en fråga som liknar ts väldigt mycket då jag ser ett fenomen nästan dagligen i trafiken som jag är lite kluven till.
Du kommer in i en fyrvägskorsning, kör på en liten 30-gata. Andra gatan är en 50-väg, huvudled med ett bevakat övergångsställe på ena sidan av korsningen. På 50-vägen finns stopplinje före korsningen (på den sida av vägen som har det bevakade övergångsstället efter korsningen). Från 30-vägen ingen svängpil eller så, endast en skylt för väjningsplikt.
Så, när trafiken står stilla på 50-vägen pga att någon fotpelle tryckt och ska gå över - 99 av 100 som kommer från 30-vägen och skall svänga vä/hö ut på 50-vägen och de som då kommer att korsa övergångsstället stannar då där och väntar på grönt ljus för 50-vägen. Jag gör det av vana också, då jag knappt sett ngn annan som inte stannar men det känns som att egentligen är det bara att köra på, när man har lämnat företräde för gångarna på övergångsstället. Jag har ju inte kört över någon stopplinje samt att det finns inga trafiksignaler riktade mot min väg eller skyltar om trafiksignal.
Har jag rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Finns det verkligen röda pilar?...Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin sett en sådan....

Kanske missar en del av er diskussion men det finns väl alltid röda pilar när det är ett separat svängfält?