2009-01-04, 20:55
Medlem
Hejsan har nu länge gått runt med ett sår i analöppningen har varit hos läkare och sådant fast det kommer och går hela tiden.

jag undrar vad ska jag göra? ibland går det över fast sen vid toalett besök igen så kommer det tillbaka och kan blöda ganska mycket

och man blir ju orolig jag duschar alltid efter toalett besök

läkaren gav mig någon smärtstillande lokalbedövning och något slagslaxxeringsmedel

vad ska jag göra? ska jag behandla med Smärstillande som hade kortison tror jag eller ja? ska jag helt enkelt skita i att skita och explodera? som jag gjort de senaste dagarna?

har 24.8bmi och jag rör mig ju inte så värstmycket sitter väldigt mycket. tack för svar.
Citera
2009-01-04, 21:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Föreslog doktorn inte att du skulle ändra lite på kosten och äta mer fibrer? Att du skulle röra dej mer och dricka lite mer än tidigare?
Annars så föreslår jag det nu.
Det finns receptfria salvor och stolpiller på apoteket. Använd sådana så såret får en chans att läkas. Håll rent och torrt runt tarmöppningen.
Om du sköter det så tror jag att såret läker men du måste förstås äta rätt och röra dej mer framöver.
Lycka till!
Citera
2009-01-04, 21:07
Medlem
Strixezs avatar
Ytterst dålig idé att skita i att skita (), det gör bara att när du väl skiter så är det en hårdare och större klump som ska ut och du får pressa hårdare vilket leder till ökat tryck = större risk för sår.

Laxermedlet var just till för att du inte ska låta bli att skita på länge eller behöva hålla på och krysta.
Citera
2009-01-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Föreslog doktorn inte att du skulle ändra lite på kosten och äta mer fibrer? Att du skulle röra dej mer och dricka lite mer än tidigare?
Annars så föreslår jag det nu.
Det finns receptfria salvor och stolpiller på apoteket. Använd sådana så såret får en chans att läkas. Håll rent och torrt runt tarmöppningen.
Om du sköter det så tror jag att såret läker men du måste förstås äta rätt och röra dej mer framöver.
Lycka till!

Är inte expert på mat och sådant kan du ge mig ett par exempel?
Citera
2009-01-04, 21:08
Medlem
Proformances avatar
Hur ofta skiter du?
Prova att ta promenader för att få igång tarmen så du skiter mer regelbundet och drick mycket vatten så avföringen inte blir lika hård.
prova livsmedel med laxerande effekt som plommon och diverse andra frukter.

Sen är ställningen när man sitter på toaletten inte den ultimata, tarmen blir veckad eller något. Bästa ställningen för att skita är iaf när man sitter ner på huk (knäna mot magen och bröstet) om du nu vill prova

Om du nu trycker på mycket när du skiter så sluta med det, det anstränger blodkärlen runt analen. Låt det komma när det kommer
Citera
2009-01-07, 02:38
Medlem
Krids avatar
Sluta ta den i tvåan.

Ont. Det kommer nog att gå över, torka dig redigt nästa gång!
Citera
2009-01-07, 09:38
Medlem
Du ska inte duscha efter varaje gång du bajsar. Huden kring anusöppningen producerar talg för att skydda sig. Varje gång du duschar tar du bort det skyddande lagret och retar huden ännu mer. Duscha en gång om dagen, och tvätta dig inte med tvål kring anusöppningen. (om det inte uppenbart krävs för hygienen)
Citera
2009-01-07, 13:40
Medlem
Snurrens avatar
Man ska ju äta fiberrik mat för att de tär bra för tarmfunktionen, MEN ät inte bröd eller flingor med extra tillsatt vetekli. Det är vasst och fastnar lätt i sprickor och sår i rumpan. Helst ska det vara vattenlösliga fibrer som man kan köpa på apoteket, eller psylliumfröskal (Husk) som man kan köpa i hälsokostaffärer. De bildar en gele som gör att tarmen kommer igång. Om du känner behov av att ta på någon barrärskyddande salva så är Inotyl från apoteket bra. Den är till för bla röda barnstjärtar och självsprickor. Den innehåller bl a zinkoxid vilket är bra (gammeldags men fungerar fortfarande).
Citera
2009-01-07, 15:13
Medlem
Eliza CTs avatar
Du har redan fått bra svar av Snurren. Vad jag själv märkt är att grovt bröd - gärna fullkorn, är väldigt viktigt! Börja varje dag med sånt till frukost + linfrö och varför inte några katrinplommon som "mellanmål" på dagarna.
Och - ta några snabba promenader dagligen - behövs inte några långa, bara se till att du rör på dej. Ta trappor i stället för hiss o.s.v.
goggla på ämnet så hittar du mycket mer.
Mvh
Citera
2009-03-02, 23:36
Medlem
Inotyl får inga träffar på apoteket.se, kan det heta något annat?
Citera
2009-03-02, 23:48
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hejsan har nu länge gått runt med ett sår i analöppningen har varit hos läkare och sådant fast det kommer och går hela tiden.

jag undrar vad ska jag göra? ibland går det över fast sen vid toalett besök igen så kommer det tillbaka och kan blöda ganska mycket

och man blir ju orolig jag duschar alltid efter toalett besök

läkaren gav mig någon smärtstillande lokalbedövning och något slagslaxxeringsmedel

vad ska jag göra? ska jag behandla med Smärstillande som hade kortison tror jag eller ja? ska jag helt enkelt skita i att skita och explodera? som jag gjort de senaste dagarna?

har 24.8bmi och jag rör mig ju inte så värstmycket sitter väldigt mycket. tack för svar.

Du kan ju börja med att sluta med att knarka, kanske?
Citera
2009-03-03, 00:00
Medlem
grissvanss avatar
Jag har problem med analfissurer och denna veckan har jag prövat denna metod!
Den verkar fungera superbra, förra gången jag sket så kunde jag knappt röra mig på flera timmar efteråt(pga av smärta) nu är det inte helt läkt men det känns inte alls lika mycket, skall upprepa metoden tills det har läkt!

Gör såhär!:
Ta massa loperamid(antidiarrémedicin,receptfritt) och ät ganska lite mat, se helt enkelt till så att du inte skiter på en vecka eller mer.
När du känner att du måste skita tar du ~2 Microlax(finns på apoteket) och skiter(microlaxen mjukar upp bajset så röven spricker inte).
Undertiden och lite efter behandla röven med rövmedel(förslagsvis alcosanal rövpiller(krämen är krångligare och når inte lika bra!))

Tips när du skall skita:
  • Stenåldersställningen (sitta på huk på toalocket)
  • Inte krysta(slappna av och låt skiten glida ut)
  • Värm toapapper med lite varmare än kroppstempererat vatten och tyck försiktigt på hålet medans du skiter
  • Ta tid och slappa av, meditera är ett bra tips!
Senast redigerad av grissvans 2009-03-03 kl. 00:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in