2009-01-04, 17:25
Medlem
Så här är läget. Vi bor i en 70-talsvilla som är i ganska gott skick, men det skulle ändå kosta 500 000- 1 miljon (beroende på exklusivitet gällande materialval osv) att göra om villan så som vi vill ha den, varav att byta ut elsystemet till vattenburen värme är den största kostnaden (samt treglasfönster)

Med tanke på att husets läge är minst sagt dåligt känner vi att vi vill flytta inom tre år och vi vill spara ihop till toplånet för att kunna göra det. Detta hus värde har sjunkit som en sten de senaste tre åren och vi har som tur var betalat största delen av det kontant, så vi kommer troligen inte behöva sälja med stor förlust. Bostadsmarkanden här är sådär. En granne har haft sitt hus (likvärdigt vårt, fast till rätt dyrt pris) ute till försäljning i tre år(!!!) övriga har dock lyckats sälja inom 1.5 år iaf.

Eftersom tanken på att vänta i 1-3 år eller mer på att få detta hus sålt inte är lockande undrar jag om det kan vara läge att investera lite i det fastän vi vill flytta och VAD ska man isådanafall göra? Alla pengar vi lägger in i huset får vi räkna med att "förlora", men kanske blir huset fortare sålt iaf?

Det mesta vi har i huset är original ifrån 70-talet typ garageport, fönster, kamin, golv, toaletter etc och i rätt billigt utförande så mkt är hyfsat nött. Vi har dock målat om själva.

Men var fortsätter vi? Är det t ex lönt att investera i en ny garageport för att ge bättre intryck av huset den dag det ska säljas? Hur är det med badrum? Kan det vara värt att kakla eller ska vi strunta i det? Mina föräldrar gjorde om sitt badrum och det kostade ju nästan lika mkt som vi räknar att få betalt för detta hus (300 000 kr) och det känns ju inte som en hit, men att bara kakla och behålla 70-tals badrumsinredningen känns kanske inte kul heller...

En lista på "ofräscha" /dåliga delar av vårt hus, med hopp om tips ifrån er om var vi ska börja:

Elburet värmesystem med elelement ifrån 70-talet (har dock köpt värmepump)

Garageport ifrån 70-talet som är rätt sprucken, men funkar oik, dock ful som stryk

Kamin ifrån 70-talet som är trasig (obrukbar)

Asfalterad garageuppfart med mååånga sprickor *ful*

Tvåglasfönster

Plast på väggar&golv i badrummen som börjar spricka/är missfärgad

Träinredning i köket som är rätt repad, trasiga bänkskivor

Alla vitvaror gamla (början av 90-talet) förutom en diskmaskin vi köpt ny i år, kylskåpet funkar dåligt

Fula plastmattor i hela huset utom i vardagsrum som har parkett

En oinredd kallvind man givetvis kan inreda och göra flådig om man vill, men är det värt det?

----------

Ja,m var tusan börjar vi? Syftet är alltså inte främst att tjäna pengar på huset, utan att snabbt få det sålt
Citera
2009-01-04, 18:11
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Med tanke på att husets läge är minst sagt dåligt
Läget, läget & läget är det som avgör priset på huset.
(Har fått samma info från banken, mäklare & byggföretag etc)

Huset jag köpte var det 7:e dyraste i vår kommun 2005 & det var ett riktigt "råttbo" fast det var arkitektritat 1954.
Det vi betalade för var läget.
Har havsutsikt, samt 200m till en av sveriges bästa stränder, 200m till båthamnen, 500m till city samt som huset även ligger gömt så vi slipper skräniga fester, biltrafik etc.
Hade även lite tur då jag fick köpa loss en markbit av kommunen jämte vår egen så jag kan inte få några jobbiga grannar

Så jag vet inte om det är värt att börja renovera?
Jag hade inte gjort det!
Citera
2009-01-04, 18:38
Medlem
Mondobabys avatar

Med tanke på att ni ska flytta så är det väl inte direkt läge att göra någon större renovering.
MEN, något som ni bör göra är att renovera badrummet där ni har sprickor i mattor på vägg och golv, .. en vattenläcka sänker priset på ert hus med många tusenlappar, och det ger också ett bättre intryck på blivande köpare.

Det övriga kan ni låta vara om det inte blir fel på sakerna.
Citera
2009-01-04, 20:49
Medlem
2MissMes avatar
Kan ni inte kontakta en mäklare för värdering och tips? De bör ju ha bäst koll på vad som lönar sig att göra och inte göra där ni bor.

Hur mycket ni bör kosta på huset beror väl också delvis på vad ni gett för det. Räknar ni med att få runt 300 000 kr för det kanske ni förlorar mer på att renovera huset än på att dumpa priset för att få det sålt.
Citera
2009-01-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
Kan ni inte kontakta en mäklare för värdering och tips? De bör ju ha bäst koll på vad som lönar sig att göra och inte göra där ni bor.

Hur mycket ni bör kosta på huset beror väl också delvis på vad ni gett för det. Räknar ni med att få runt 300 000 kr för det kanske ni förlorar mer på att renovera huset än på att dumpa priset för att få det sålt.

Precis, det är ju frågan. Vi betalade sammanlagt ca 600 000 kr för huset. 300 000 kr kontant alltså. I grannskapet säljs husen för 2-300 000 kr, även om vårt hus är i klart bättre skick (framför allt har vi den finaste trädgården) än alla de husen varit tror jag inte vi kan räkna med mer, eftersom läget som sagt avgör om det inte är frågan om ett rent lyxhus. Det dyraste huset som sålts här kostade runt 900 000 kr och då var det en två år gammal mångmiljonvilla som såldes på exekutiv auktion, mkt lyxig alltså

Jag vill inte dumpa priset till under 300 000 för att få det sålt. Men frågan är om man kan få till en snabb affär som man låt säga fräschar upp huset för kanske 100 000, fast utan att förlora på det. Kanske är jag nojig, men att dras med huset i kanske ett år efter att vi flyttat känns inte roligt, jag vill inte ha två huslån.
Citera
2009-01-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby

Med tanke på att ni ska flytta så är det väl inte direkt läge att göra någon större renovering.
MEN, något som ni bör göra är att renovera badrummet där ni har sprickor i mattor på vägg och golv, .. en vattenläcka sänker priset på ert hus med många tusenlappar, och det ger också ett bättre intryck på blivande köpare.

Det övriga kan ni låta vara om det inte blir fel på sakerna.

Fast kylskåpet är det fel på (Ingen stor investering iofs) samma med kaminen som har eldningsförbud och bara står och tar upp plats.

Badrummen kan man iofs kanske åtgärda med silikon eller dyl i sprickorna, jag vet inte, det är inga megasprickor. Å andra sidan ger de halvsunkigt intryck, det gör de.

Garageporten är egentligen ur funktion, men den förre ägaren har lyckats lappa ihop den så den inte är livsfarlig att öppna och stänga.

Summan av kardemumman..hur dåligt intryck ger dessa "småfel" på potentiella köpare egentligen? Jag skulle själv aldrig köpa ett "ruckel" oavsett läge, men tydligt är det ju vanligare tat andra gör det.
Citera
2009-01-04, 21:33
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fast kylskåpet är det fel på (Ingen stor investering iofs) samma med kaminen som har eldningsförbud och bara står och tar upp plats.

Badrummen kan man iofs kanske åtgärda med silikon eller dyl i sprickorna, jag vet inte, det är inga megasprickor. Å andra sidan ger de halvsunkigt intryck, det gör de.

Garageporten är egentligen ur funktion, men den förre ägaren har lyckats lappa ihop den så den inte är livsfarlig att öppna och stänga.

Summan av kardemumman..hur dåligt intryck ger dessa "småfel" på potentiella köpare egentligen? Jag skulle själv aldrig köpa ett "ruckel" oavsett läge, men tydligt är det ju vanligare tat andra gör det.

Kan bara tala för mig själv i detta fallet.

Kylskåp = mindre bra...kan jag som köpare själv fixa till en billig peng.

Kamin = eldningsförbud...Frågar mig då VART sitter eldningsförbudet? i skorstenen eller i själva kaminen?
Är det enbart i kaminen så kan jag köpa en ny själv som spekulant på huset, för att få den som JAG vill ha.

Garageport= fungerar hjälpligt...Ska jag som köpare ha garage eller carport av det utrymmet?

Badrum= spruckna golv och väggmattor(som dessutom är bristfälligt lagade med silikon)

där drar jag mig som köpare sakta men säkert tillbaka,,, tanken på att EV behöva bryta upp golv och väggar under mattor och stå utan badrum i flera veckor för att få det fixat. + material och hantverkar kostnader drar iväg långt högre än vad jag tänkt mig.

Ser jag däremot ett fräscht badrum om än med "gamla" santitetsvaror så får jag en bra mycket bättre känsla än i förra exemplet.

Och ett ev köp kan komma till stånd.
Citera
2009-01-04, 22:22
Medlem
En lista på "ofräscha" /dåliga delar av vårt hus, med hopp om tips ifrån er om var vi ska börja:

Elburet värmesystem med elelement ifrån 70-talet (har dock köpt värmepump)

Detta är rätt dyrt att åtgärda. Räkna med 3000-4000:- per radiator + värmekällan

Garageport ifrån 70-talet som är rätt sprucken, men funkar oik, dock ful som stryk

Beroende på storlek så kan du få en ny port för mellan 10-20k monterad och klar

Kamin ifrån 70-talet som är trasig (obrukbar)

Köp en billig kamin på k-rauta, bauhaus eller nått. Den behöver inte kosta många tusenlappar.

Asfalterad garageuppfart med mååånga sprickor *ful*

Om du orkar, bryt bort asfalten själv (infarter är sällan särskillt tjocka & en varm sommardag är asfalten mjuk) och beställ en/ett par lastbilar med grus. Snyggt och spricker inte

Tvåglasfönster

Dyyyrt att fixa och mycket jobb. Om du inte bor i ett väldigt trafikerat område eller i norrland så strunta i det. Förmodligen tjänar du inte in investeringen ändå. Nya tätningslister är kanske dock en bra ide?

Plast på väggar&golv i badrummen som börjar spricka/är missfärgad

Plastmatta som spruckit är garanterad vattenskada om det är på fel ställe. Åtgärda! Men sätt ny plastmatta istället för kakel. Billigare så.

Träinredning i köket som är rätt repad, trasiga bänkskivor

Standardmått på luckorna? Ikeas är billiga isåfall. Från typ 150:-/lucka.
Annars, sprutmålning av befintliga luckor kostar väl ca 10-15k för ett normalt kök. Bänkskivor är också skitbilligt på Ikea.

Alla vitvaror gamla (början av 90-talet) förutom en diskmaskin vi köpt ny i år, kylskåpet funkar dåligt

Köp nyare vitvaror på blocket till en bråkdel av priset för nya

Fula plastmattor i hela huset utom i vardagsrum som har parkett

Nya plastmattor alternativt klickgolv går rätt fort att lägga in och kan vara billigt.

En oinredd kallvind man givetvis kan inreda och göra flådig om man vill, men är det värt det?

Troligtvis inte. Om den är oisolerad så kostar det rätt mycket tid och pengar att ordna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in