Denna intressanta, och för PK-komplexet helt centrala företeelse, har granskats av Fula Gubben. Enklast förstår man PK-hierarkin som en skala från "-" (minus) till "+" (plus) med en nollpunkt på mitten, som en celsiustermometer. Kring noll är läget "PK-neutralt", och sedan blir företeelsen X mer och mer PK i ena riktningen, och mindre och mindre PK i andra riktningen.
I PK-skalans ena ände står då någon i stil med Berth Milton, och i andra änden står en invandrarkvinna från ett muslimskt land med vänstersympatier och en historia av sexuella övergrepp och någon sorts funktionshinder, t ex klumpfot, som försvårar hennes yrkesutövning som dramapedagog.
Vill minnas att jag tillämpade denna analysmodell på Anna Sjödin-fallet, alltså såsse-grisen som slogs med en dörrvakt. Frågan gällde huruvida Anna Sjödin var mer eller mindre politiskt korrekt än dörrvakten, vilket -- för våra stackars svenska journalisters del -- var av stor betydelse för hur caset skildrades i media. Se min blogg för detaljer och ranking (länk i min signatur --bläddra ned några sidor)!
Fula Gubben satte även ihop en sorts PK-skala enligt "termometer"-modellen, men jag tror inte den finns på bloggen -- den ligger begravd under en massa bråte i Politik Inrikes. Det var uppåt 2 år sedan.
EDIT: bloggposten var lite svårfunnen, så här är en direktlänk:
http://fula-gubben.blogspot.com/2006/09/brottas-man-med-en-gris-blir-man.html
- F.G