2009-01-04, 15:16
Medlem
heases avatar
Sålde en möbel på nätet till ett ganska lågt pris eftersom jag ville bli av med den.

Telefonen gick varm. En spekulant som ringde satt i bilen och var på väg när vi fick samtalet. Innan dess hade en person som bodde närmare ringt. Den sistnämnda dök upp först och köpte utan att pruta. Ringde upp personen som satt i bil och förklarade att objektet var sålt varpå denne blev rejält förbannad.

Då är frågan... Gjorde jag fel som sålde till den första spekulanten som gav den summa jag ville ha?

Hur ser ni på detta? Hur hade ni agerat som säljare/avsnoppad spekulant? Vad anser ni vara moraliskt rätt? Affärsmässigt rätt?
Citera
2009-01-04, 15:23
Medlem
Varnims avatar
Har man sagt till någon att de får köpa varan får man gott sälja den till denne även om någon annan erbjuder mer senare. I detta fall, varför sa du inte till köparen som redan satt i bilen att den var såld?
Citera
2009-01-04, 15:24
Medlem
actionbents avatar
Beror på vad du sagt till dom som ringt. Säger man till någon att du får den så håller man det, prutläge är det ju knappsat när telefonen går varm ändå.
Säger man först på plats får den så är det ju upp till köparna att komma först.
Citera
2009-01-04, 15:39
Medlem
heases avatar
Båda ville "komma och titta". Att vara intresserad är inte samma sak som att vara köpare, eller har jag fel?

Jag borde sagt till bilisten att det fanns fler intresserade, men det blev bortglömt under samtalet. Frågan är om det hade spelat någon roll. Bilisten var redan på väg.
Citera
2009-01-04, 16:30
Medlem
nazipoliss avatar
"bilisten" skulle såklart ha fått säga sitt ang. möbeln först innan nästa spekulant kom såklart!

hur hade du själv tyckt att det var om du har bestämt att möta någon angående en affär, men sen halvvägs på resan får ett samtal att den redan är såld?
Citera
2009-01-04, 16:36
Medlem
du kan väl för fan inte säga åt någon att ta sig till dig för att titta på ett objekt (komma och titta/spekulera/säga att man köper den är precis samma sak) och när du vet att han är på väg till dig godtar du att någon annan kommer och tittar på den? trots att du vet att det sitter en stackare i bil på väg hem till dig..? är ju hur taskigt som helst.

hade även jag blivit riktigt arg.
Citera
2009-01-04, 16:46
Medlem
Om jag läser TS rätt så var det alltså INTE bilisten som ringt först, utan den som bodde nära hade hört av sig först och sagt att h*n skulle komma. Men innan denna person kommit och tittat ringde bilisten och sa att han redan var på väg. Då borde TS så klart upplyst bilisten om att en annan intressent också var på väg för att titta. Eftersom TS glömde bort det vid samtalet var det väl inte mycket annat att göra än att sälja och sedan ringa upp bilisten och förklara hur det låg till och be om ursäkt för att man glömt upplysa om detta? Antar att det inte gick så lång tid mellan samtalen och besöket, och då lär han ju inte hunnit åka så värst långt ändå...

Tråkigt för den som blir utan såklart, men att folk sätter sig i bilen och börjar köra utan att ha tagit reda på om varan finns kvar eller köparen är hemma och kan ta emot besök är faktiskt deras eget problem.
Senast redigerad av Wildebeest 2009-01-04 kl. 16:52.
Citera
2009-01-04, 16:59
Moderator
rotadents avatar
Jag har också krängt grejer på Blocket där det är väldigt många som hört av sig, jag skriver aldrig ut telenummer utan de får maila via Blocket istället. Då har de dessutom inte min mejl om jag inte svarar dem, då undviker man såna här grejer. Jag sålde bland annat en datorskärm rätt billigt en gång (jag ville bli av med den direkt och satte priset lågt). Många av de som hörde av sig ville jag inte ha några samtal ifrån kände jag... Folk som erbjöd alla möjliga konstiga saker i utbyte och försökte pruta på ett redan lågt pris. "Jag är student och har bara så här mycket, men vill ha den ändå." "Jag har inga pengar men du får två trådlösa telefoner." etc. etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in