När vi ändå är inne på ämnet så angående hårdvarubegränsningar, att det är relativt svårt i bland att hitta på sin Mac, så kan jag inte låta bli att berätta om min far.
Han sitter nämligen fortfarande på en beige PowerMac G3 (i originalutförande på 233 MHz, vidundret på den tiden när den kom med system 8,0). Men... I sin kärlek till att släppa denna maskin har han genom årets lopp uppgraderat datorn vartefter så nu tickar den på 2 Gb med RAM-minne, 1,5 GHz G4 processor (uppgraderingskort - såklart), ATI Radeon-kort på 128 Mb (PCI) samt med MacOS X 10,5. Tro det eller ej men den fungerar helt OK även idag om man bara gör allt annat än att spela och hålla på med tung grafik, även fast fönstren "hackar" till och från då man drar dem. Men han spelar musik, tittar på TV osv. och det är inga som helst problem med den. Sitter även på det gamla beiga tangentbordet och musen som medföljde hans ännu äldre 6100 till denna maskin (har dock för mig att han hade problem att få det att fungera med Mac OS X till en början iom. att det är seriella portar och inte USB).
Vad som också kan vara värt att tillägga är att han även har en G5a, vindtunneln, som egentligen bara står och samlar dam bredvid då han envisas med att fortfarande använda dem gamla datorn.