2009-01-04, 12:03
Medlem
du har precis köpt din nya ibook clamshell, och upptäcker att den bara kan köra bildskärmsdubblering trots att den har en bildskärmsutgång...

Jag störde mig på följande:
Min LC2 (Performa 400) kunde bara adressera 10MB ram trots att man var tvungen att sätta i 12MB (2st 4MB), idioti. Dessutom hade den ingen plats för att sätta i en FPU (matteprocessor).

Någon som har fler gamla saker som du hakat upp dig på?
Citera
2009-01-04, 14:53
Medlem
miklons avatar
Grämer du dig fortfarande över Performan?

Jag stör mig lite på att det inte går att addressera mer än 3 GB minne i gamla MBP och att det inte går att sätta i mer än en minnespinne (och max 1 GB) i gamla Mac Mini.
Citera
2009-01-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Grämer du dig fortfarande över Performan?

Nä, jag har nog kommit över performan, men man kände sig sjukt lurad på den tiden, speciellt med tanke på att 4mb kostade 1-2 lax... hehe
Citera
2009-01-04, 17:11
Medlem
clas_ohlssons avatar
Jag störde mig grymt mycket en gång i tiden då när jag köpte en iMac Rev. B att det inte gick att byta ut grafikkortet i den som man kunde i revision A. Hade inte läst på min läxa ordentligt och stod där med ett beryktat Voodoo2-kort när datorn levererades!

I annat fall, även med den iMacen, vill jag minnas att det var problem att installera MacOS X om man hade en större hårddisk än den i originalutförandet (6 gb). Man var tvungen att partionera hårddisken om man hade större (i mitt fall köpte jag en 40 GB HD samtidigt som jag köpte MacOS 10.0.3). Så för att MacOS X installationen skulle känna igen drivern så var man gott och väl tvungen att partionera en del på 6 GB som själva systemet skulle ligga på. Djävligt irriterande faktiskt!
Citera
2009-01-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Jag störde mig grymt mycket en gång i tiden då när jag köpte en iMac Rev. B att det inte gick att byta ut grafikkortet i den som man kunde i revision A. Hade inte läst på min läxa ordentligt och stod där med ett beryktat Voodoo2-kort när datorn levererades!

Juste, rev a hade nått jäkligt udda mini-pci kort som grafiken satt på.. hehe, härliga tider. Det va en jäkla pigg maskin den där imacen när den kom. Mycket imponerande faktiskt.
Citera
2009-01-05, 03:42
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Ja det var tider det. Mezzanine-kortplatsen. Apple har en ovana att skapa lite för säregna lösningar ibland.
Citera
2009-01-05, 16:50
Medlem
Det är inte så lätt att hitta fel på macen. Den Macbook jag har nu har en dvd-spelare som är låst till region 2. Knappast specifikt för mac men ändå en irriterande begränsning. Integrerade grafik är heller ingen höjdare även om jag inte försöker spela på macen. Det verkar också vara svårt att hitta andra fjärrkontroller än Apples egna, skulle betala det dubbla för en svart ;-)

Om jag går tillbaka till min första mac, en Duo 230 så var det ett väldans återställande av parameterminnet.

Jag är på det hela mycket nöjd med macen, jag går inte frivilligt tillbaka till PC. Regionsbegränsningen och den integrerade grafiken kände jag ju till när jag köpte datorn. Och Duon är pensionerad sedan tio år tillbaka :-)

I min nästa mac önskar jag mig bara en sak, inbyggt 3G/simkortsläsare.
Citera
2009-01-05, 17:36
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Dessutom hade den ingen plats för att sätta i en FPU (matteprocessor).

LC2 hade väl PDS-port? Fanns 68882 FPU att koppla in där...

http://www.at-mac.com/momojunk/0329/reudo68882.gif
Citera
2009-01-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
LC2 hade väl PDS-port? Fanns 68882 FPU att koppla in där...

det var iofs sant, men om man jämförde med typ LC III där man bara satte i en cpu rätt ner på moderkortet, eller med LC 475 där man kunde byta ut 68LC040 mot en 68RC040 så går det knappast att jämföra. Vill dessutom minnas att det där kortet man kunde sätta in gjorde varken till eller från, dyrt och slött, typ knappt snabbare än softfpu som man fick köra. haha, vilka tider.
Citera
2009-01-05, 17:39
Medlem
det fanns ett jävulskap till med lc2 performa 400, och det var det att modemporten saknade en pinne för att köra hårdvaruhandshake, eller rättare sagt, när man körde bbs så funkade inte modemet och hermes med varandra på rätt sätt. Sjukt störande (eftersom modemet aldrig la på om motparten bara terminerade uppkopplingen)
Citera
2009-01-05, 18:17
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
det var iofs sant, men om man jämförde med typ LC III där man bara satte i en cpu rätt ner på moderkortet, eller med LC 475 där man kunde byta ut 68LC040 mot en 68RC040 så går det knappast att jämföra. Vill dessutom minnas att det där kortet man kunde sätta in gjorde varken till eller från, dyrt och slött, typ knappt snabbare än softfpu som man fick köra. haha, vilka tider.

Lite snabbt bör det ha kunnat vara med tanke på att det för LC (1:an åtminstone) fanns PDS-kort upp till första powerpc-processorerna
Citera
2009-01-06, 02:48
Medlem
clas_ohlssons avatar
När vi ändå är inne på ämnet så angående hårdvarubegränsningar, att det är relativt svårt i bland att hitta på sin Mac, så kan jag inte låta bli att berätta om min far.

Han sitter nämligen fortfarande på en beige PowerMac G3 (i originalutförande på 233 MHz, vidundret på den tiden när den kom med system 8,0). Men... I sin kärlek till att släppa denna maskin har han genom årets lopp uppgraderat datorn vartefter så nu tickar den på 2 Gb med RAM-minne, 1,5 GHz G4 processor (uppgraderingskort - såklart), ATI Radeon-kort på 128 Mb (PCI) samt med MacOS X 10,5. Tro det eller ej men den fungerar helt OK även idag om man bara gör allt annat än att spela och hålla på med tung grafik, även fast fönstren "hackar" till och från då man drar dem. Men han spelar musik, tittar på TV osv. och det är inga som helst problem med den. Sitter även på det gamla beiga tangentbordet och musen som medföljde hans ännu äldre 6100 till denna maskin (har dock för mig att han hade problem att få det att fungera med Mac OS X till en början iom. att det är seriella portar och inte USB).

Vad som också kan vara värt att tillägga är att han även har en G5a, vindtunneln, som egentligen bara står och samlar dam bredvid då han envisas med att fortfarande använda dem gamla datorn.
Senast redigerad av clas_ohlsson 2009-01-06 kl. 02:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in