Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Trodde inte heller att jag var säljtypen när jag sålde i butik för ett par år sen men man kom snabbt in i rollen bara genom att vara sig själv. Jag tycker du ska ge jobbet minst en månad, du kommer också att utvecklas personlig av jobbet och bli mer öppen och social. Tillslut kanske du inte bara snackar produkter med kunderna utan även saker i vardagen vilket gör att kunderna uppfattar dig som en cool kille och kanske köper av dig bara därför. Dock så kanske du inte ska ge dig in i de djupaste diskutionerna men en 5 minuter kan det kanske va värt.
och så ett tips då... många kunder säger att dom inte är riktigt säkra om dom vill ha produkten och vill fundera på det (oftast för att de inte klarar av att säga nej och vill ha bort dig därifrån). Fråga då vad dom funderar över och ge dom bra svar på frågorna. Nu har dom inget att fundera över längre och du har god chans att sälja. Säger dom då att dom ska tala med mannen/kvinnan i huset när han/hon kommer hem så kan du retas lite med dom och fråga tex:
"Ok det är frugan som bestämmer eller?
" Här försöker mannen vara manlig och ska bestämt visa att det inte är frugan som bestämmer, där har du din chans igen 
Minns att min pappa blev utsatt för den här kommentaren. Den uppskattades inte, väldigt milt uttryckt.
"Använd bara pitolerna i nödfall"