2009-01-04, 02:48
Medlem
Om någon vecka ska jag börja som säljare som går runt och knackar dörr och sälja abonemang och bredband osv.. trodde aldrig jag skulle ens tänka tanken att jobba med det där men så vart det. OCh jag är inte den där hyper sociala människan, snarare lite blyg av mig. Men kan kolla folk i ögonen och jag är lugn och lagomt smart och jordnära och allmänt trevlig och artig .
Min fråga är hur jag ska kunna lyckas som säljare med min personlighet. Måste man verkligen vara super social och rockstjärne typen för att lyckas tjäna pengar i den där branchen? Eller finns det andra knep att bli framgångsrik?
Anledningen till jag sökte mig till jobbet är att jag är arbetslös och det dröjer 8 månader tills jag ska börja plugga och har ont om pengar, inget annat. Men lite intressant har jag tyckt det skulle vara att kunna göra karriär inom det, men det kanske är all glamorisering om rika snubbar i kostym och snygga bilar som glide runt med sin portfölj och gör affärer som fått mig på de mystiska tankarna. HAr jag en channs igentligen eller är jag helt ute å cyklar.
Citera
2009-01-04, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindControll
Om någon vecka ska jag börja som säljare som går runt och knackar dörr och sälja abonemang och bredband osv.. trodde aldrig jag skulle ens tänka tanken att jobba med det där men så vart det. OCh jag är inte den där hyper sociala människan, snarare lite blyg av mig. Men kan kolla folk i ögonen och jag är lugn och lagomt smart och jordnära och allmänt trevlig och artig .
Min fråga är hur jag ska kunna lyckas som säljare med min personlighet. Måste man verkligen vara super social och rockstjärne typen för att lyckas tjäna pengar i den där branchen? Eller finns det andra knep att bli framgångsrik?
Anledningen till jag sökte mig till jobbet är att jag är arbetslös och det dröjer 8 månader tills jag ska börja plugga och har ont om pengar, inget annat. Men lite intressant har jag tyckt det skulle vara att kunna göra karriär inom det, men det kanske är all glamorisering om rika snubbar i kostym och snygga bilar som glide runt med sin portfölj och gör affärer som fått mig på de mystiska tankarna. HAr jag en channs igentligen eller är jag helt ute å cyklar.

ja
Citera
2009-01-04, 02:57
Medlem
hmm fan va det jag misstänkte
Citera
2009-01-04, 03:13
Medlem
Citat:
hmm fan va det jag misstänkte
Om du inte kan sälja sedan tidigare så ha inte höga förväntningar, det kan gå bra detkan gå uruselt, orkar inte skriva en hel uppsat, men:

- Lär känna din kund, sjunk till samma nivå i tale och tankesätt.

- Avsluta meningar med eller hur?, visst hade det varit bättre?
Säger kunden ja, får du en delaccept.

- Presentera inte dig och era tjänster/produkter enligt en mall, kom på något själv.

- Va charmig

- Försök aldrig med aggressiv försäljning, du kommer ej lyckas, presentera din produkt med fakta, jämför gärna ert bredband med kundens.

- Är kunden på störten inte intresserad, och säger nej tack, var inte rädd för att fråga varför? då kommenterar de säkerligen med att de har redan bredband och att de är nöjda, de vet helt enkelt kanske inte bättre, är er produkt attraktiv och billigare än övriga konkurenter, får lägga till en mening som får kunden att lyssna, exempelvis Okej, jag förstår att du inte är intresserad, men skulle jag bara kunna få 2 minuter att presentera ett eventuellt alternativ? på så sätt skapar du dialog och det är det som är viktigt.

gl.
Citera
2009-01-04, 03:43
Bannlyst
ladda ner nåt av följande:

david lieberman man- get anyone to do anything

eller

konsten att läsa tankar- okänd svensk
Citera
2009-01-04, 09:51
Medlem
Jthunderas avatar
Säljare kan betyda allt från ett skitjobb, som att knacka dörr, till fina middagar/luncher, glassig bil, softa möten, trevliga resor och hårda förhandlingar.

Generellt sett så är det ett bättre jobb ju dyrare saken du säljer är. Dyra saker = marginaler för att bjuda kunden på saker som du är delaktig i (mat, sport, resor osv...) samt fin provision till dig.

Vill du bli säljare är du dock inte helt fel ute. Det är ett jobb som du inte kan läsa dig till. Du måste sälja för att lära dig och bli bra på det. Vilket du får göra nu.

De bra jobben gömmer sig under Account Manager eller bättre under Key Account Manager i platsannonser. Tänk på att de kassa jobben även kan finnas där. Det är titlar som missbrukas som alltid.

De bra jobben kräver i 99% av fallen en utbildning idag. De flesta är civilekonomer eller ingenjörer.
Citera
2009-01-04, 14:39
Medlem
Hmm ja lite mera hopp fick jag nu om hjärtat.. Men jag vet seriöst inte om jag skulle klara av rollen..Men ändå tycker jag det låter väldigt kul på nått sätt.
Om man ger det en chans första veckan och verkligen pressar sig över sina personliga gränser så kanske man borde utvecklas in i rollen? För jag är verkligen inte den personen man skulle gissa sig till att vara säljare. =/
Citera
2009-01-04, 15:40
Medlem
williamwallaces avatar
Citat:
Hmm ja lite mera hopp fick jag nu om hjärtat.. Men jag vet seriöst inte om jag skulle klara av rollen..Men ändå tycker jag det låter väldigt kul på nått sätt.
Om man ger det en chans första veckan och verkligen pressar sig över sina personliga gränser så kanske man borde utvecklas in i rollen? För jag är verkligen inte den personen man skulle gissa sig till att vara säljare. =/

Strut samma ifall du inte tror du klarar av det, använd dig av tipsen i tråd och jobba ett par veckor för att se hur det går. Känner du att det här inte är något för dig så, säg upp dig. Det skadar trots allt inte att prova på, särskilt eftersom du ändå inte har något annat jobb.
Citera
2009-01-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamwallace
Strut samma ifall du inte tror du klarar av det, använd dig av tipsen i tråd och jobba ett par veckor för att se hur det går. Känner du att det här inte är något för dig så, säg upp dig. Det skadar trots allt inte att prova på, särskilt eftersom du ändå inte har något annat jobb.
Instämmer, du måste pröva på.
Om du inte kan babbla eller föra dialog/diskussion, är jobbet inget för dig.
Du ska kunna din produkt också. samt vara förbered på invändningar.

Jag trodde sälj yrket inte var något för mig.
Men jag fortsatte och säljer väldigt bra, har jobbat inom sälj i snart tre år.
Citera
2009-01-04, 17:25
Moderator
Semesters avatar
Tror de flesta tänker att de inte är sälj-typen. Och ingen vill väl heller vara sälj-typen. Iallafall med den bilden man får framför sig: rosa skjorta, backslick, svart pärm, "Får jag ställa en fråga", osv.
Men då kan man ju intuitivt förstå att man heller inte vill köpa något av den typen av person. Ett enkelt sätt att ta reda på om man har fallenhet för försäljning är att tänka på hur bra man är på att övertyga i vardagslivet. Brukar du vinna diskussioner, lyssnar folk extra mycket när du talar, brukar du vara den som drar ihop fester, fotbollsmatcher och dylikt?

Jag trodde jag var katastrof på att sälja men när jag så jobbade i en butik insåg jag att jag kunde övertyga folk bara genom att vara mig själv och kanske bre på lite extra.
Problemet för många som säljer exempelvis mobilabonnemang är att de generellt bara har en produkt att erbjuda. I en butik eller som teknikförsäljare har du ofta ett gäng produkter varav du tror mer på vissa, mer skeptisk till andra. Då kan man vara hyfsat ärlig och faktiskt säga att kunden borde titta på något annat istället. Jag kunde uppleva en tillfredställelse i att kunden blev nöjd och ofta fick man riktigt trevliga samtal.
Citera
2009-01-07, 05:14
Medlem
hmm tack för alla bra tips ska iaf ge det en chans även om jag har en stor klump i halsen och vet fasen inte vad jag ska ta mig till. Vill ju sattsa å försöka bli duktigt och tjäna pengar om det nu går då jag är ganska tillbakadragen av mig =/
Citera
2009-01-07, 06:10
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
hmm tack för alla bra tips ska iaf ge det en chans även om jag har en stor klump i halsen och vet fasen inte vad jag ska ta mig till. Vill ju sattsa å försöka bli duktigt och tjäna pengar om det nu går då jag är ganska tillbakadragen av mig =/

Du säljer bredbandsabonnemang. Hade en kompis som gjorde samma sak fast över telefon. Han sålde ett abonnemang per hundra samtal ungefär. Nu var han säkert inte speciellt duktig, men det ger dig en siffra att gå på iaf. Nu vet jag att det är viss skillnad mellan telefon och irl, men jag nämner det ändå bara för att du inte ska ha för höga förväntningar. MEN...

... detta betyder såklart inte att det kommer gå åt helvete för dig. Absolut inte. Se till att du är positiv när du pratar med kunden. Charm kanske man inte kan lära sig bara sådär, men lär av dina misstag. Försök lista ut hur du ska hantera olika sorters kunder, och kom ihåg vad som funkar. Humor är också någonting positivt, men inte livsnödvändigt.

Se till att gå in med inställningen att det kommer bli kul Det är en chans för dig att göra någonting och lära dig något nytt Det värsta som kan hända är att du misslyckas, men världen lär inte gå under bara för det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in