2009-01-04, 02:06
Medlem
LiLWizs avatar
Jag var förkyld på allvar i drygt 3 dagar med feber och allt förra veckan, lagom till nyår var jag frisk nog att ge mig ut på äventyr igen. I fredagsnatt vaknade jag dock av att jag hostade konstant.

Nu är det söndag och natt igen, hela dagen har jag vart fri från minst hostningen, sitter framför datorn och hostar väldigt mycket, det kommer inte någon form av vätska utan känns mer som en torrhostning/rethosta.

Hur kommer det sig att denna hosta bara är aktiv när man ska sova?
Citera
2009-01-04, 02:27
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag vet inte varför det är så, men det är ett faktum att hosta är värre på natten. Det vet vi astmatiker. De stora anfallen startar ofta på natten.
Citera
2009-01-04, 03:05
Medlem
slippys avatar
Jag hade exakt samma problem, konstant hosta, mestadels på nätter och efter en förkylning fick man dras med en hysterisk hosta i veckor/månader tills det brände i hals och lungor. I princip den enda hostmedicin jag fann hjälpte var Cocillana.
Av blandade anledningar bestämde jag mig för att sluta röka och de tre år jag varit rökfri har jag knappt hostat ens när jag varit förkyld, kanske ett par dagars eländig hosta men inget mer än det som hör till en förkylning.
Om du inte röker är det kanske något annat som triggar igång hostan typ damm, radon, asbest eller något man inte ska ha i lungorna.
Citera
2009-01-04, 03:21
Medlem
momiZs avatar
Här är en till. Fyra dagars nyårsfirande resulterade i en härlig förkylning och nu sitter jag på jobbet och torrhostar. Fishermans Friend hjälper någorlunda men bara för stunden..
Citera
2009-01-04, 05:20
Medlem
hjärtsvikt/lungcancer/njursten/tarmparasit
Citera
2009-01-04, 10:37
Medlem
LiLWizs avatar
Men jag kan inte begripa varför hostan kommer fram när man ska sova och inte på dagarna? Jag har verkligen ingen hosta på dagtid men nattetid kan jag ligga vaken och hosta minst 1 timme innan jag lyckas sova, har för mig att jag vaknar av att jag hostar också, när jag sover, men det kan vara inbillning.
Citera
2009-01-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Men jag kan inte begripa varför hostan kommer fram när man ska sova och inte på dagarna? Jag har verkligen ingen hosta på dagtid men nattetid kan jag ligga vaken och hosta minst 1 timme innan jag lyckas sova, har för mig att jag vaknar av att jag hostar också, när jag sover, men det kan vara inbillning.

Oftast är man ju aningens täppt i näsan i samband med detta. Och det medför då att man andas mycket med munnen som gör hals och slemhinnor torra.
Citera
2009-01-04, 11:47
Medlem
jag har förstått det så att man har mer hosta på natten för att muskler och slemhinnor och dylikt är avslappnat då och då kommer hostan plus att du är i liggande ställning. Kan du inte lägga några extrakuddar under madressen så att du halvsitter upp och sover?
Citera
2009-01-09, 08:46
Medlem
En till här. Vaknade 3 imorse av värsta host-attacken... igen! *suck*
Hoppas skiten försvinner snart.

Ingen som har nåt schysst "husmors-knep" som funkar då? Noskapin funkar inte ett shit.
Citera
2009-01-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rage77
En till här. Vaknade 3 imorse av värsta host-attacken... igen! *suck*
Hoppas skiten försvinner snart.

Ingen som har nåt schysst "husmors-knep" som funkar då? Noskapin funkar inte ett shit.

I Sverige finns det inget på Apoteket som "hjälper", möjligen lindrar i minsta möjliga mån.

Skulle man däremot bo i tex Spanien hade din hosta varit borta på 2h.

Av någon anledning vill man inte att vi ska bli friska för fort. Man ska helst prova den sämsta medicinen först och se om den räcker. Fungerar inte den efter 5-6 dagar KAN man få en starkare. Men då måste man söka upp en läkare och pröjsa 2-300:- i läkarbesök och sen plocka ut sitt recept för 4-500:-.

Och dagen efter har man självläkt fast man tror att den svindyra och extremt bra medicinen gjorde jobbet.
Citera
2009-01-09, 15:13
Medlem
Eliza CTs avatar
Det bästa receptfria är nog Noskapin. 2 st till natten hjälper mej att kunna sova vid hosta.
För övrigt så drick honungsvatten vilket också lindrar.
Citromelisste fungerar också.
Mvh
Citera
2009-01-09, 15:22
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momiZ
Här är en till. Fyra dagars nyårsfirande resulterade i en härlig förkylning och nu sitter jag på jobbet och torrhostar. Fishermans Friend hjälper någorlunda men bara för stunden..

Exakt samma här, 4dagar tog kål på mitt imunförsvar och jag drog på mig världens förkylning/influensa. Feber 3dagar och nu slemmig/snorig/hosta.

Vad är era tips på att bli av med skiten? jag trycker vitamintillskott och äter bra samt dricker mycket vatten, vad mer kan man göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in